Stappenmakers

Transcriptie: Een online platform voor de lokale winkelier

In de podcastserie 'Stappenmakers' van KVK voert presentatrice Annette van Soest al wandelend gesprekken met ondernemers over de stappen die ze hebben gezet en wat ze hiervan leerden. In aflevering 2 komt Juul Hoekstra van City Webshop Breda aan het woord.

Luister naar de podcast

Transcriptie

Van Soest: Annette van Soest

Hoekstra: Juul Hoekstra

Van Soest: “Hoe winkel je in je eigen stad als bijna alle winkels gesloten zijn? Door de crisis kregen veel kleine winkeliers opeens een groot probleem. In de winkel waren klanten niet meer welkom, maar een goede webshop hadden ze vaak ook niet. In Breda hebben ze dat probleem nu opgelost. Bij City Webshop Breda vind je de producten van lokale ondernemers. Van kinderkleding tot schilderijen. En het wordt ook nog eens razendsnel bij je thuisbezorgd.

Mijn naam is Annette van Soest en in deze nieuwe podcastserie Stappenmakers hoor je ondernemers stappen maken. Omdat ze kansen zien, willen groeien of omdat ze moeten. Een crisis, klimaatverandering, digitalisering: bedrijven kúnnen niet achterblijven.

Al wandelend ga ik met ze in gesprek over de stappen die ze hebben gezet. Vaak digitaal, soms op een andere creatieve manier. In deze aflevering ga ik op stap met Juul Hoekstra, die werkt bij City Webshop Breda. Op het moment dat we elkaar spreken, hebben we nog steeds een lockdown. Daardoor zijn veel winkels dicht. Ik zie haar in de Veemarktstraat, terwijl we op de achtergrond de klokken van de Grote Kerk horen.”

Geluid van kerkklokken

Van Soest: “Ik loop door de Veemarktstraat in Breda en als ik zo om me heen kijk dan gebeurt er niet heel erg veel. Dat is ook logisch, want de winkels zijn alleen nog maar open op afspraak. Maar ik zie ook wat leegstaande winkelpanden. Een poster achter het raam met: ‘per direct te huur’. Daarnaast ook nog een pandje wat te huur staat. En ik heb hier afgesproken met Juul Hoekstra van City Webshop Breda. Volgens mij zie ik d’r al staan. Juul?”

Hoekstra: “Ja, hoi! Goeiemorgen.”

Van Soest: “Goeiemorgen. Nou, ik zie het. Het is rustig. Hoe was het hier eigenlijk vóór maart 2020?

Hoekstra: “Ja, het is inderdaad rustig nu. Nou, daarvoor was het dat zeker niet, want het is hier altijd superdruk en gezellig in de binnenstad. We hebben volle winkelstraten, een gezellige Grote Markt met heel veel terrassen. Maar die staan er nu allemaal niet en er wordt ook niet gewinkeld, dus dat is heel erg jammer.”

Van Soest: “Kan jij eens even zeggen: wat zat er in dat winkelpand daar dat te huur staat?”

Hoekstra: “Ik denk dat dat voorheen een kledingwinkel is geweest, maar ik ben bang dat ze het niet gered hebben in de coronacrisis.”

Van Soest: “Zullen we wat stappen gaan zetten?”

Hoekstra: “Ja.”

Van Soest: “En zo lopen we een rondje door de lege binnenstad van Breda. Al snel vertelt Juul dat ook zij door de crisis een grote switch moest maken.”

Hoekstra: “Ik werkte hiervoor voor een online reisplatform voor autovakanties. Helaas konden we niet op vakantie natuurlijk, dus wij moesten iets anders gaan verzinnen. Dus vanuit daar is het idee voor de City Webshop Breda ontstaan, om tegelijkertijd ook meteen die lokale winkelier te helpen.”

Van Soest: “Want vertel eens. Hoe werkt het precies?”

Hoekstra: “Nou, wij zijn een online webshop, waarbij op dit moment 70 lokale winkeliers meedoen. En zij kunnen zich aanmelden bij ons op het platform en dan doen wij de marketing, wij beheren het platform én we doen de bezorging. Dus zij kunnen de producten die zij willen bij ons verkopen.”

Van Soest: “Hoeveel producten staan er nu op de shop?”

Hoekstra: “Op dit moment staan er al meer dan 3500 producten online. Dus er is echt voor ieder wat wils.”

Van Soest: “Oké. Support your locals eigenlijk dus?”

Hoekstra: “Dat is inderdaad het idee. Koop lokaal. Dat is iets wat we vaak zeggen inderdaad. En het wordt ook heel erg goed opgepakt door Breda en zelfs buiten Breda. Dus dat is superleuk.”

Van Soest: “Wat is jouw rol precies?”

Hoekstra: “Ik ben eigenlijk verantwoordelijk voor de marketing en de communicatie. Maar ik heb ook samen met een andere collega de hele webshop gebouwd. Dus ja ik ben eigenlijk gewoon een manusje van alles. Ook zelfs af en toe bezorgen, als het nodig is.”

Van Soest: “Oké, dan spring je op de fiets. Want het gebeurt ook allemaal groen hè?”

Hoekstra: “Het gebeurt inderdaad allemaal groen. We hebben twee elektrische fietsen. Die hebben we op dit moment geleased. Dus dat is superfijn en daardoor proberen we zo veel mogelijk groen te bezorgen.”

Van Soest: “Kan je eens iets meer vertellen over het soort ondernemers dat bij jullie is aangesloten?”

Hoekstra: “Het zijn eigenlijk allemaal hele verschillende winkeliers. Wat ik zei: we hebben meer dan 70 winkels op dit moment. En dat gaat echt van kleding tot eten en drinken, delicatessen, cadeauwinkeltjes, schoenen, echt eigenlijk alles. Ook speelgoedwinkels.”

Van Soest: “Je zou kunnen zeggen: jullie hebben die website gebouwd, maar kunnen die ondernemers zelfs niet online verkopen? Waarom doen ze dat niet?”

Hoekstra: “Nou, dat zouden ze inderdaad wel kunnen, maar je merkt toch wel als je begint met zo’n webshop, dat het toch wel heel erg veel tijd en moeite kost. Ook geld. Je zet het echt niet zomaar op. Het heeft best wel wat voeten in de aarde. En ik denk dat een kleine winkelier, wat vaak een eenmanszaak is, dat gewoon niet voor elkaar krijgt.”

Van Soest: “Hoe ben jij het dan gestart? Had jij al heel veel ervaring in websites bouwen?”

Hoekstra: “Nou, ik had niet zo veel ervaring. We hadden wel een kleine webshop op het online reisplatform, maar ik had het eerlijk gezegd ook nog nooit eerder gedaan. Dus het was voor mij ook best wel een uitdaging, maar ik ben maar gewoon gaan doen. Zo zijn we gestart en uiteindelijk is het geworden tot wat het nu is.”

Van Soest: “Hoe heb je het dan aangepakt?”

Hoekstra: “Nou, we zijn eerst begonnen om te kijken van producten we er zoal op wilden. Gekeken hoe de marketing werkt voor een webshop. Gekeken welke winkels we graag zouden willen laten aansluiten. Dus eigenlijk een kort stappenplan gemaakt en iedereen is zijn taak gaan doen en dat gaan uitzetten.”

Van Soest: “Jullie hebben ondernemers dus benaderd of ze mee wilden doen. Was er meteen een groot animo?”

Hoekstra: “We hadden op het moment dat we de winkeliers gingen benaderen natuurlijk nog geen webshop, dus je kon nog niks laten zien, maar mijn collega Merel die is daar echt heel erg goed in. Echt aangenomen als accountmanager. Zij heeft die winkels weten te overtuigen dat het iets unieks is in Breda en dat wij op die manier voor hun toch extra producten kunnen gaan verkopen. Dat heeft ze heel erg goed gedaan, want we gingen live met vijftig winkeliers.”

Van Soest: “En welke digitale stappen heb je allemaal gezet?”

Hoekstra: “We hebben best wel wat digitale stappen gezet. Sowieso omdat ik zelf nog nooit eerder een webshop had gebouw, dus we zijn met Google aan de slag gegaan om dit op te zetten. Daarnaast hebben we natuurlijk het online betalingssysteem. Wij mogen geen geld van derden in handen hebben, dus wij zijn gekoppeld aan Mango Pay. Dat gaat ook allemaal digitaal. Dus de hele geldstroom gaat digitaal. Daarnaast natuurlijk de online marketing. We zijn bezig op dit moment ook bezig met Google Shopping in te richten, om straks ook in Nederland lokale producten uit Breda te kunnen verkopen.”

Van Soest: “Hartstikke mooi. En liep het ook al meteen vanaf de start? Want jullie zijn in december live gegaan, vóór de feestdagen dus. Ging het allemaal gesmeerd?”

Hoekstra: “Het ging eigenlijk best wel goed vanaf het begin. Het gaat nog steeds goed hoor, maar we gingen net voor Kerst live. En toen hebben we echt een enorme piek gehad, ook omdat je wel merkte in Breda dat die mond-tot-mondreclame dan best wel hard gaat. Dus mensen wilden echt graag bij ons iets bestellen en ze hebben het dan ook nog eens dezelfde dag in huis én van een lokale winkelier. Nou, je merkt dat dat wel echt iets is waar iedereen vrolijk van wordt.”

Van Soest: “Oké, dus dat was best wel meteen een vliegende start. De winkels moesten ook opeens weer dicht, dus jullie waren net op tijd. Wat is nou het grootste probleem dat jullie voor die winkeliers oplossen?”

Hoekstra: “Ik denk dat een kleine winkelier tegen best wel wat dingen aanloopt, zoals de bezorging. Dat is natuurlijk een logistiek proces. Zij moeten dan hun winkel uit. Dat is natuurlijk niet handig, dus wij doen die bezorging. Daarnaast hebben we het platform wat we natuurlijk helemaal in elkaar zetten en bijhouden achter de schermen, dus ook de voorraad en dat soort dingen. Ja, ik denk dat we heel veel tijd uit handen nemen en ze daarnaast toch ook meer naamsbekendheid geven in Breda.”

Van Soest: “Zit er al groei in de zaak? Maken jullie al winst?”

Hoekstra: “Nee, we maken op dit moment nog geen winst. Nee.”

Van Soest: “Break even?”

Hoekstra: “Nee. Ook nog niet.”

Van Soest: “Dit is echt nog de tijd om te investeren? Er gaat meer uit dan er in komt?”

Hoekstra: “Ja, we zijn inderdaad op dit moment enorm aan het investeren en dat is ook iets wat we samen met die winkeliers doen. We investeren echt in het platform. We willen echt dat die winkelier er vooral uiteindelijk echt heel veel baat bij heeft, maar de City Webshop Breda moet nog groeien. Ja.”

Van Soest: “Maar zit er wel groei in? Wordt er al meer verkocht? Weten mensen jullie goed te vinden? Sluiten meer winkeliers zich aan?”

Hoekstra: “Ja, er zit zeker groei in. Wat ik net al zei. We zijn live gegaan met 50 winkeliers. Dat is ongeveer vier maanden geleden. Inmiddels zijn het er rond de 75, dus we hebben steeds meer winkeliers die zich aanmelden en we merken ook dat we zelf benaderd worden nu door winkeliers en niet dat we er elke keer achteraan hoeven.”

Van Soest: “Hoe zit het financieel dan? Hoe ziet het plaatje eruit? Wat is jullie verdienmodel?”

Hoekstra: “Wij verdienen eigenlijk… We houden een heel klein gedeelte over aan de bezorging. We vragen wel bezorgkosten, maar dat is echt puur een investering, dus het is echt niet dat we daar heel veel aan overhouden. We komen hier trouwens langs de eerste kookwinkel van Breda. Zij zijn ook bij ons aangesloten, dus dat is echt superleuk. Je kan het al zien op de gevel. Er hangt een poster van ons. Dat er ook bij ons besteld kan worden, dus ik vond het leuk om hier even bij stil te staan.”

Van Soest: “Hij heet ook heel toepasselijk: De Kookwinkel. En wat staat er op die poster? Laten we eens even gaan kijken. Nou, ik zie een heel duidelijk logo, jullie logo op een rode tas. En een QR-code. Wat gebeurt er als ik die scan?”

Hoekstra: “Nou, als je die QR-code scant, dan ga je eigenlijk direct naar de website en dan kun je meteen de producten online aanschaffen.”

Van Soest: “Je was aan het vertellen over de financiële kant van het verhaal. Jullie krijgen dus een deel van de bezorgkosten, of de inkomsten zijn dat dan. Maar hoe ziet het er verder uit?”

Hoekstra: “Naast die bezorgkosten waar we dan – die betaalt uiteraard de klant – daar houden we een klein deel aan over. Maar daarnaast vragen we ook per verkocht product een commissie.”

Van Soest: “Maar dat betekent dan ook dat je niet het goedkoopste product levert aan de klant. Als die meteen bij de winkel binnen zou stappen of zou bestellen, dan is hij goedkoper uit?”

Hoekstra: “Nee, dat is niet zo. De prijs is eigenlijk hetzelfde. Dus de winkelier kiest ervoor dat als ze bij ons aansluiten, om iets in te leveren op hun marge.”

Van Soest: “Oké, dus de winkelier betaalt die marge die jullie maken. Hoe zorgen jullie ervoor dat klanten jullie weten te vinden? We zagen die poster voor het raam, maar welke manier maken jullie bekend: hé, shop bij ons.”

Hoekstra: “Inderdaad, die poster is een onderdeel van de offline marketing. We hebben ook heel erg veel geflyerd in Breda en we hebben ook echt gezien dat dat een enorme boost heeft gegeven. Maar daarnaast natuurlijk heel veel online marketing, dus Facebook campagnes, Instagram en zorgen dat je iedere dag onder de aandacht komt. Maar ook de lokale pers. We merken dat dat goed gelezen wordt, dus die hebben we wel een aantal keer benaderd om ons te helpen.”

Van Soest: “Waar liep je in die begintijd echt tegenaan? Heb je beginnersfouten gemaakt?

Hoekstra: “Ja, ik denk wel dat we beginnersfouten hebben gemaakt. Vooral rond het stukje Mango Pay. Wat ik zei, het betalingssysteem. Dat heeft véél meer tijd gekost dan we in eerste instantie dachten. Dus toen zijn we ook iets later live gegaan dan we wilden. Er zijn dus wel wat fouten gemaakt, maar dat heeft ieder beginnend bedrijf denk ik.”

Van Soest: “Wat is dan de belangrijkste les die je hebt geleerd in het afgelopen jaar? Wat zou je nu zeker anders doen?”

Hoekstra: “Ik zou er meer tijd voor nemen. Toch het allemaal iets beter uitzoeken van tevoren.”

Van Soest: “Wat dan precies?”

Hoekstra: “Nou, wat het eigenlijk allemaal voor voeten in de aarde heeft, want het is echt erg veel werk. Sowieso ook om al die producten online te zetten natuurlijk. De winkeliers hebben er ook niet altijd even veel verstand van als dat je hoopt.”

Van Soest: “Maar wacht even. Je moet dus eigenlijk al die producten één voor één gaan fotograferen?”

Hoekstra: “De winkeliers zijn inderdaad verantwoordelijk om die producten één voor één te fotograferen en aan ons aan te leveren. Dan zetten wij het online, maar je merkt vanuit ons én vanuit de winkelier dat dat wel iets meer tijd gekost heeft dan we dachten van tevoren.”

Van Soest: “Dus belangrijkste les: neem je tijd.”

Hoekstra: “Ja, ik denk dat dat wel één van de belangrijkste lessen is ja.”

Van Soest: “Wat denk je? Is zo’n platform als dat van jullie, is dat nog steeds levensvatbaar ná corona? Want ja, iedereen wil weer de deur uit. Willen ze dan nog steeds via een online platform winkelen?”

Hoekstra: “Nou, dat is wel de insteek waarmee we dit gestart zijn. Niet alleen maar bestaan in de corona. Sowieso zijn er natuurlijk héél veel grotere webshops uit de grond gestampt de afgelopen jaren. En wij willen daar eigenlijk gewoon naast bestaan, dus voor die lokale winkelier, voor die kleine winkeltjes. Dus niet de grote Zara’s en de H&M’s. Echt zorgen dat zij ook eigenlijk een extra verkoopkanaal hebben.”

Van Soest: “En wat voor plannen hebben jullie nog voor de toekomst dan?”

Hoekstra: “Nou, we hebben echt wel het plan om ook de City Webshop Breda uit te zetten naar andere steden, dus niet alleen maar Breda, maar echt de City Webshop te worden voor een andere stad.”

Van Soest: “Voor heel Brabant!”

Hoekstra: “Nou, wie weet. Lijkt me hartstikke leuk! We komen hier trouwens langs Dot en Julot. Dat is een kinderkledingwinkel. Wij hebben heel erg goed contact met deze winkelier. En zij zijn bijvoorbeeld echt superblij dat wij dit voor hun gestart zijn. Zij hebben sowieso altijd wel hele goede klandizie, maar dit is toch echt een extra verkoopkanaal wat iedere winkelier eigenlijk wel wil hebben.”

Van Soest: “En zij waren er al vanaf de start bij?”

Hoekstra: “Ja, zij waren één van de eerste winkels die zich aangesloten hebben. Ja, zeker. Dus dat was heel erg leuk.”

Van Soest: “En is dat ook een beetje de reactie in het algemeen die je krijgt van de aangesloten winkels?”

Hoekstra: “Ja, eigenlijk wel. Ze zijn eigenlijk allemaal heel erg superblij. Vooral ook het persoonlijk contact. Het is echt allemaal heel erg persoonlijk. We werken samen met twee collega’s en we hebben natuurlijk een bezorger. We merken toch echt wel dat ze dat heel erg fijn vinden dat het allemaal zo persoonlijk is. Ook als ze het niet snappen dat ze gewoon kunnen bellen en dan krijgen ze één van ons aan de telefoon. En dan helpen we ze op weg. Dus eigenlijk is iedereen heel erg tevreden. Natuurlijk kunnen niet alle winkels even veel verkopen als een andere winkel, dus dat is soms wel wat je terugkrijgt. Maarja, daar doen we heel erg ons best voor met de marketing om het voor iedereen zo goed mogelijk te doen.”

Van Soest: “En wat zijn de reacties van de klanten die bij jullie kopen?”

Hoekstra: “Nou, de klanten zijn eigenlijk echt superpositief. Dat merk je ook echt omdat ze vaak niet helemaal doorhebben dat het al op dezelfde dag bezorgd wordt. Ook al communiceren we dat wel heel erg goed. Toch zijn ze vaak verrast als we dan zo snel voor de deur staan. Dan zijn ze echt heel erg blij. We hebben daarnaast ook veel terugkerende klanten. Dat is dan natuurlijk sowieso altijd goed. Daarnaast horen we ook wel veel terug dat je bij meerdere winkels tegelijkertijd kunt bestellen en dan dat het in één bestelling wordt thuisbezorgd, dat ze dat dan toch ook heel erg positief vinden. Want je hebt dan in principe maar één keer die bezorgkosten, maar je kan bijvoorbeeld als je wilt bij tien verschillende winkels bestellen. Dus dat horen we ook wel veel terug.”

Van Soest: “En jullie doen dit dus met een heel klein clubje?”

Hoekstra: “Ja we zijn inderdaad met een heel klein clubje. We zijn met drie of vier werknemers en daarnaast een bezorger als er heel veel bestellingen zijn. Maar wat ik ook al aan het begin zei: als het echt heel erg rustig is, dan bezorgen we ook zelf. Want soms is het ook wel lekker om even op de fiets te stappen. Vooral als het zonnetje doorbreekt, net als nu. Dus dat is echt heel fijn.”

Van Soest: “En genoeg stappen zetten hè. Volgens mij hebben wij er al een heleboel gezet.”

Hoekstra: “Dat denk ik ook ja. Het was een lekker rondje!”

Van Soest: “Zo zien ze de toekomst dus zonnig in daar in Breda, met een nieuw platform dat de lokale winkeliers steunt, ook als de crisis weer lang en breed voorbij is. Mijn naam is Annette van Soest. Leuk dat je luisterde naar deze tweede aflevering van Stappenmakers. In de volgende afleveringen praat ik met andere ondernemers om te horen welke stappen zij hebben gezet. Ben jij ondernemer en wil je meer informatie over het opzetten van een platform of een webwinkel? Ga dan naar KVK.nl.