Je Business de Baas

Transcriptie: Top idee, nu nog klanten

In de 6-delige podcastserie 'Je Business de Baas' van KVK en YoungOnes volg je jongeren die bezig zijn met het opzetten van hun eigen bedrijf en de struggles waarmee zij dealen. In aflevering 2, 'Top idee, nu nog klanten', bespreken Daniëlle Verhoeven en Juliëtte Geers hoe je klanten vindt.

Luister naar de podcast

Transcriptie

De Wit: Johan de Wit

Verhoeven: Daniëlle Verhoeven

Geers: Juliëtte Geers

Verhoeven: “En hoe gaat het nou eigenlijk met adverteren, waar moet ik nou beginnen? Dus dat waren wel inderdaad punten dat ik dacht: Ja, hoe ga ik het nou beter aanpakken?”

De Wit: “Hé! Leuk dat je luistert naar de podcast 'Je business de baas' powerd by The Young Ones en KvK. In deze zesdelige serie volg je jongeren die bezig zijn met het opzetten van hun eigen bedrijf. Je hoort er niet over de zoetsappige successen maar juist over de struggles waarmee ze dealen zoals marketingacties die niets opleveren, leveranciers die de hoofdprijs vragen of onverwacht een blauwe envelop die op de mat valt. Ondernemen is soms gewoon keihard op je bek gaan. De leer van de lessen van deze ondernemers en van de adviezen van de KvK adviseurs, zo ben jij straks jouw business de baas! Mijn naam is Johan De Wit en vandaag spreken ik Danielle Verhoeven, 20 jaar oprichter van DéVé Creations. Danielle, leuk dat je er bent! Welkom.”

Verhoeven: “Dankjewel.”

De Wit: “En ook vandaag aanwezig KvV adviseur Juliette Geers. Ook welkom!”

Geers: “Dank je.”

De Wit: “Danielle, ik begin bij jou. Wat super tof dat je van je studie je beroep heb gemaakt ! En dan ook nog eens als zelfstandige. Kun je vertellen hoe je dat het aangepakt?”

Verhoeven: “Ja. Ja, ik heb de opleiding Integraal Ontwerpen gevolgd en daar kreeg ik ook les in 3D tekenen, en dat beviel me eigenlijk zo goed dat ik dacht 'Daar ga ik parttime mijn beroep van maken.' Toen ben ik dus begonnen met eigenlijk integraalontwerpers helpen het visualiseren van hun ontwerpen. In eerste instantie naast mijn opleiding en toen ik was afgestudeerd, ben ik dat vaker gaan doen. Niet als fulltime baan. Na mijn stage ben ik ook bij mijn oude stage adres blijven hangen als interieurontwerper. Dus langzaam ben ik van 3D ontwerper naar integraal ontwerper gegaan. En nu doe ik het allebei.”

De Wit: “En op wat voor manier ben je blijven hangen bij je stageplaats op dat moment? Ben je daar in dienst gegaan?”

Verhoeven: “Nee, nee. Ik heb me tijdens mijn opleiding nog aangemeld bij de KvK als zelfstandige. En na mijn stage hebben ze me ingehuurd als zelfstandige, dus ze huren in.”

De Wit: “Ja, heel gaaf. Mooie stappen die je dan na je stage of tijdens je stage eigenlijk hebt kunnen maken. Je hebt ook aangeven dat je nu no veel opdrachten krijgt vanuit je oude stage adres, maar je wilt ook je eigen klanten vinden. Hoe pak je dat aan?”

Verhoeven: “Ja. Mijn eerste doelgroep was dus ook interieurlontwerpers en dat loopt prima. Via mijn oude stage adres krijg ik genoeg opdrachten, maar ik zou ook graag zelf particuliere opdrachten willen krijgen. Ik heb een website, ik heb social media dus dat is ook natuurlijk reclame. Laatste ben ik ook begonnen met flyeren maar je kan daar natuurlijk niet zoveel mensen mee bereiken. Dus dat is nog wel de vraag inderdaad van: Hoe kan ik dat het beste aanpakken?”

De Wit: “Je hebt dus geflyerd. Heb je nog andere zaken geprobeerd? Op social media was je actief, zag ik. Waar loop je tegen aan met het bereiken van die particuliere klanten? Wat toch best best wel een andere markt is natuurlijk.”

Verhoeven: “Ja vooral 'Welke tool zet ik in om zoveel mogelijk mensen te bereiken?' Hoe kan ik dat het beste doen? Dus inderdaad flyeren, social media kanalen, dat gaat nu goed. Maar daar bereik ik niet de mensen mee of hoeveelheid mensen mee wat ik zou willen.”

De Wit: “Wat is je ideale klant bijvoorbeeld? Heb je daar een beeld van?”

Verhoeven: “Nee, dat is heel divers. Dat kan gaan van jonge stellen met jonge kinderen of oudere stellen. Low budget of juist een ruimer budget. Dus dat is wel heel divers.”

De Wit: “Ja. Nou, we hebben natuurlijk niet voor niets vandaag een hulplijn, Juliette. We hebben haar al even geïntroduceerd. Juliette, zou jij kunnen aangeven hoe jij aankijkt tegen het vinden van particuliere klanten? Eigenlijk het vraagstuk waar Danielle op dit moment tegen aanloopt.”

Geers: “Ja, ik zag dat je je website en social media inderdaad op orde hebt. Je wil veel particuliere mensen bereiken maar het is belangrijk om de juiste mensen te bereiken. Daarom vond ik je vraag ook wel mooi Johan, 'Wie is je doelgroep eigenlijk?' Die is nog best wel divers dus probeer daarin te kiezen en je doelgroep zo goed mogelijk te omschrijven. Het kan in een marketingplan waarbij je eerst afvraagt 'Wat wil je bereiken? en daarna 'Wie wil je bereiken?' dus je doelgroep. En daarna vraag je eigenlijk pas af waar je ze wilt bereiken. Waar je ze wil bereiken, is het platform waarop die klant zit. En die bij jou past en bij je bedrijf. En nog een laatste tip. Ik hoor jou praten over social media. Heel veel ondernemers hebben het daar gelijk over. Maar denk ook aan zoekmachinemarketing. Die hoor ik minder vaak terug bij ondernemers. Dus bijvoorbeeld Google, Yahoo of Bing. Daar kun je gratis hoger in de zoekresultaten komen maar je kan daar ook adverteren. Het voordeel daarvan is dat bijna elke doelgroep daarop actief is. Dus je bereikt heel veel mensen en die mensen zijn al op zoek naar jou of naar jouw product of dienst. Dus op social media push je het natuurlijk, die mensen zijn niet echt op zoek naar interieuradvies maar als je intikt in een zoekmachine 'interieuradvies' dan ben je daar echt naar op zoek.”

Verhoeven: “Ja. En is Pinterest ook een zoekmachine? Of is dat meer ter inspiratie vooral?”

Geers: “Je kan zoeken binnen Pinterest maar de twee grootste zoekmachines zijn Google en YouTube.”

Verhoeven: “Oh ja.”

Geers: “Dus het is maar net hoeveel mensen die je wil bereiken of waar. Ik snap wel dat je Pinterest zegt omdat jij natuurlijk in de styling en interieur business zit. Daar kun je tegenwoordig ook op adverteren in Nederland dus dat is zeker ook een optie om mee te nemen, denk ik.”

Verhoeven: “Ja.”

De Wit: “Ja, dat zijn meteen hele waardevolle tips, met name ook het beginnen bij de doelgroep. Juliette, dus eigenlijk zeg je 'Bepaal eerst wie je echt wilt bereiken en maak die groep misschien wat kleiner, wat specifieker vooral en van daaruit inderdaad gaan kijken waar kijken deze mensen? Welke platforms gebruiken ze? Op welke social mediakanaal zitten ze? En dus in de zoekmachines aan de slag.' Dus er is werk aan de winkel, Danielle.”

Verhoeven: “Ja.”

De Wit: “Dank je wel, Juliette. We gaan zo ongetwijfeld nog even bij je terugkomen. Voor nu ben ik ook benieuwd, Danielle. Je hebt tuurlijk de particuliere doelgroep die je wilt gaan bedienen, maar er liggen wellicht ook kansen op de zakelijke markt. Heb je daar al experimenten mee of op ondernomen?”

Verhoeven: “Nee. Mijn eerste stage was wel bij een horeca ontwerpbureau en dat beviel me eigenlijk wel goed. Dus ik zou inderdaad ook nog wel hotels of restaurants willen inrichten. Maar ik heb meer het idee dat dat best wel lastig is om daar tussen te komen omdat er toch meerdere partijen zijn die daar wat over te zeggen hebben. Maar dat zal ik zeker leuk vinden als opdracht.”

De Wit: “Ja. We hebben het nu over de doelgroep maar heb je voor jezelf ook al bepaald wat echt jouw alle sterkste punt is? Want waarom zouden de bijvoorbeeld de particuliere, maar ook de zakelijke markt voor jou kiezen? Heb je dat goed in beeld?”

Verhoeven: “Ja, dat is denk ik toch wel 3D ontwerpen. Ik ben daar heel snel in en ja geld is natuurlijk tijd. Dus heel veel interieurontwerpers bieden niet zo'n volledig 3D ontwerp aan omdat er gewoon veel tijd in gaat zitten. Maar omdat ik er snel in ben, kan ik dat gelijk in één keer meenemen. Dus dat is denk ik wel een pluspunt.”

De Wit: “Ja, dus eigenlijk kun je ook in je diensten nog verschillende richtingen op. Gaaf! Je hebt ook aangegeven dat je via je oude stage adres een aantal opdrachten binnenkrijgt. Kun je ons een klein beetje schetsen hoe de opdrachten er doorgaans uitzien die je nu doet voor die markt? En het verschil met de particuliere markt? Waarom ben je op zoek naar die stap? Wat maakt dat leuker of interessanter voor jou?”

Verhoeven: “Ja, het is meer dat als er bij mijn oude stage adres en andere bureaus waar ik voor werk, teveel opdrachten binnenkomen, dat ik een opdracht van hun overneem. Maar ik zou het nou juist zo tof vinden als mensen direct naar mij toekomen. De opdrachten zijn dus precies hetzelfde maar ik doe het onder de naam van iemand anders. Dus het zou gaaf zijn om mijn eigen naam groter te maken.”

De Wit: “Precies. Dat is echt wel je ambitie om DéVé goed op de kaart te zetten.”

Verhoeven: “Ja.”

De Wit: “Leuk. Je bent nu dan een tijdje ondernemer en het ondernemen heeft heel veel hoogtepunten. Maar er gaan natuurlijk ook wel eens wat dingen mis. Wat is een moment geweest waarop je dacht van 'Nu kap ik ermee zit. Het zit allemaal tegen. Misschien moet ik wat anders gaan doen'?”

Verhoeven: “Ik heb nooit gedacht 'Ik kap ermee' want ik vind ondernemen echt leuk en het vak ook, maar wel van 'Hoe gaat het nou eigenlijk met adverteren? Waar moet ik nou beginnen? En reclame maken' Dus dat waren wel punten dat ik dacht: Hoe ga ik dit nou beter aanpakken eigenlijk?”

De Wit: “En je hebt ook verteld dat je vader ook ondernemer is. Wat neem je daarvan mee?”

Verhoeven: “Ja, eigenlijk gewoon echt ondernemen zelf. Dus ja, hoe begin je nou bijvoorbeeld met je website opzetten maar ook natuurlijk de administratie en dat soort dingen daar heeft mijn vader me ook echt gewoon mee geholpen, hoe dat het beste kan doen. Dat eigenlijk.”

De Wit: “Voor jou is het toch wel een thema om die particuliere klanten te gaan vinden en ook zorgen dat ze jou gaan vinden. Je merkt dus dat je daar toch wel tegen wat uitdagingen aanloopt, je hebt veel geprobeerd. Hoe kom je verder aan je informatie? Wat voor bronnen raadpleeg je?”

Verhoeven: “Onder andere dan de bedrijven waar ik voor werk, daar leer ik heel veel van want zij zijn natuurlijk al tien stappen verder dan mij. Dus van hun leer ik heel veel en ook gewoon internet hoe je dingen het beste kan aanpakken.”

De Wit: “En wat zou je jezelf nu omschrijven als een grote uitdaging binnen het ondernemerschap? Los van het vinden van andere klanten. Waar loop je regelmatig tegen aan?”

Verhoeven: “Nou, waar ik wel vaak tegen aanloop, is dat het ook echt mijn hobby is en sommige mensen zien het ook nog als mijn hobby. Dus als ze vragen of bekenden vragen van 'Kun je me hiermee helpen? dan doe ik dat ook graag. Maar die tijd kan ik dan niet meer vullen met betaalde opdrachten dus daar loop ik ook wel tegen aan van: Hoe scheid je dat nou? Hoe maak je nou duidelijk dat het ook gewoon mijn werk is?”

De Wit: “Bedoel je ook dat je het moeilijk vindt om aan een bekende, die verwacht misschien dat je dat wel even tussendoor gratis doet, om daar geld voor te vragen?”

Verhoeven: “Ja, zeker. En dan krijg je natuurlijk ook echt wel wat terug dus ik zou niet de volle pond aan ze vragen. Maar het is natuurlijk wel gewoon mijn werk en die tijd is ook kostbaar.”

De Wit: “Ja precies, want je kunt in die tijd niet voor andere klanten werken. Zo werkt het natuurlijk ook. Heb je nog een vraag die je zou willen stellen op gebied van marketing aan Juliette. Want zij is nu jouw hulplijn zoals we het hebben genoemd? Heb je nog een vraag op het gebied van marketing die je zou willen stellen aan haar?”

Verhoeven: “Ja. Via welke tool kan ik het beste mijn reclame maken? Dat zijn dus eigenlijk al zoektocht wat je net zei. Wat ik zelf ook wel had bedacht, is om gewoon naar woonwinkels toe te stappen of naar makelaars 'Kan ik een samenwerking met jullie aangaan?' Maar ja, misschien is dat helemaal niet zo gewoon. Zouden jullie daar misschien ervaring mee hebben of dat vaker gebeurt?”

Geers: “Ja, ik vind het heel goed dat je al zo pro actief denkt en straks ook gaat doen. Ik zat bijvoorbeeld ook te denken aan de zakelijke markt die je wil betreden misschien dus de horeca, hotels, hoor ik je net zeggen. Daar kun je bijvoorbeeld ook binnen komen door inderdaad te netwerken, langs te gaan, te pitchen. Weet wat jouw onderscheidend maakt. Ga langs en verkoop jezelf daar eigenlijk. Je haalt er ook altijd wel wat uit. Is het niet die opdracht, dan kun je altijd doorvragen hoe het dan zit. Je weet dan net weer wat meer over die klant, je weet net wat meer over de branche waarin je zit. Ik bedoel, de horeca, restaurants en hotels hebben het nu best wel moeilijk. Daar zou je misschien niet per se bij stilstaan, omdat je heel erg met je bedrijf bezig bent en ervoor wilt gaan. Maar dat pik je meteen op als je zo iemand spreekt. Alle informatie die je dan verzameld over je doelgroep of je samenwerkingspartner zoals ik je hoor zeggen, woonwinkels, die kun je ook weer gebruiken in je marketing. Dus je advertenties kun je dan weer daar op laten aansluiten omdat je weet dat iets wel of niet aansloeg.”

Verhoeven: “Ja, gewoon ernaartoe stappen en proberen eigenlijk.”

Geers: “Ja. Kijken of het voor jou werkt en voor jouw bedrijf, en anders even doorvragen of doordenken 'Waarom werkte het niet?' En dan het volgende kanaal proberen. Want dat is toch zeker in online marketing ook: proberen, testen, evalueren en een nieuw kanaal proberen en kijken wat voor jou werkt.”

Verhoeven: “En met adverteren, bedoel je dan echt bijvoorbeeld op Instagram een advertentie plaatsen, of meer op Google echt een advertentie?”

Geers: “Adverteren is inderdaad heel breed dus dat kan op social media, op Instagram, Facebook, Pinterest. Je kan ook adverteren in Google maar je kan ook adverteren in het lokale sufferdje dus je kan overal adverteren. Dan kom ik weer terug op het plan eigenlijk. Dus als je eerst zeggen wat je wil bereiken, daarna wie je wil bereiken, dan komt daarna nadat platform. En op bijna elk platform heb je ook een advertentie mogelijkheid, en dan komt het adverteren om de hoek kijken.”

Verhoeven: “Ja, duidelijk.”

De Wit: “Ja, heel waardevol advies Juliette. De vraag die het ook bij mij oproept en misschien ook wel interessant is voor Danielle, je hebt het over experimenteren, over testen, terwijl marketing is natuurlijk vaak ook onderzoek dus doe veel onderzoek voordat je met een campagne bijvoorbeeld begint. Aan de andere kant is het dus ook belangrijk om heel veel dingen te proberen. Nu is het voor Danielle ook echt een zoektocht 'Op welke manier ga ik de mensen bereiken' Maar zelfs nog de vraag daarvoor 'Wie ga ik precies bereiken?' Zijn dat particulieren of de hotels? Dus eigenlijk zijn er best wel veel factoren die nog niet helemaal duidelijk zijn, die nog niet helemaal bekend zijn. Hoe kijk je aan tegen het doen van marktonderzoek? Zou je adviseren om echt wat meer marktonderzoek te doen? Of zeg je dat het vooral belangrijk om heel veel van die experimenten te doen?”

Geers: “Goede vraag. De markt betekent bijvoorbeeld een analyse over jezelf, over je eigen bedrijf, je sterktes en zwaktes. Het kan ook betekenen dat je even kijkt naar de concurrenten dus wat doen zij? Wat is hun prijsstelling? Hoe krijgen zij klanten? Dus marktonderzoek kan heel belangrijk zijn, juist om dat onderscheidende van jezelf ook duidelijk te hebben en ook te gaan benoemen straks. Dus marktonderzoek helpt zeker om het meer tot een succes te maken. Dat gaat vooraf. En als je eenmaal je marketing kanaal hebt gekozen waarop je actief bent, dan begint het testen en evalueren. En dat is dus echt van 'Welk kanaal? En werkt deze doelgroep?' Dus ja, allebei. Geeft het antwoord op je vraag?”

De Wit: “Ja zeker. Wat is het eerste wat je meteen nu al kunt doen als je echt zoekende bent naar: Wat is mijn beste marketing kanaal?”

Geers: “Als je al een overzicht hebt van alle marketing kanalen, dan daar eentje uitkiezen. Het staat ook in dat artikel KvK.nl marketingplan, daar staan er een aantal onder elkaar, als je daar eventjes hulp bij wil. Je gaat ervan uit dat het bij je bedrijf past, je gaat ervan uit dat je doelgroep daar op zit. Het eerste wat je kan doen is even op dat platform gaan kijken om te kijken of je doelgroep daar zit, wat die daar doet, en wat ze zeggen of wat ze doen. En kijk dan gelijk even naar je concurrenten.”

De Wit: “Heb je je concurrenten goed in beeld, Danielle? Heb je daar onderzoek naar gedaan?”

Verhoeven: “Ja, maar ik denk dat ik daar nog wel meer onderzoek naar kan doen.”

De Wit: “Dus je hebt wat huiswerk gekregen.”

Verhoeven: “Ja.”

De Wit: “Dat is helemaal goed. Als we nog even kijken naar je ondernemerschap om af te sluiten. Je bent nu een tijdje bezig en stel, je zou iemand spreken die nu ook wil gaan ondernemen, die dezelfde stap wil gaan zetten als jij. Wat zijn nou echt ultieme tips van jouw kant die je zou willen meegeven? Wat moet zo iemand vooral wel of juist helemaal niet doen?”

Verhoeven: “Je moet het vooral uit je passie doen, denk ik. Ik sta echt op en ik begin met mijn hobby. Dus dat gevoel van 'Oh, ik moet weer werken' ken ik helemaal niet. Dus dat is heel fijn en ik denk dat het niet omdat het van je verwacht wordt of iets anders. Als je daar vanuit een onderneming gaat beginnen, maar echt omdat je het leuk vindt. En gewoon doen! Eigenlijk ook wat Juliette zegt, gewoon experimenteren. En als het niet werkt, dan niet, dan is het ook niet erg. Maar ga het gewoon proberen.”

De Wit: “Ja, gewoon doen. Ja, mooi advies. Is er ook nog iets waar je van zegt van 'Dat zou ik nu echt anders doen' Al zou ik nu even een jaartje terug kunnen en ik zou het weer opnieuw doen.”

Verhoeven: “Ja, misschien vooraf inderdaad meer mijn doelgroep bepalen want het is nu best zo breed. Dat werkt op zich best goed voor mij maar dat is misschien ook het vak dus dat is misschien geluk. Maar je kan je doelgroep wel wat wat specifieker maken.”

De Wit: “Ja, dat zou een eigenlijk iets zijn wat je eerst zou oppakken en dan pas door met de website en dat soort zaken.”

Verhoeven: “Ja, maar ik ben dus ook echt parttime begonnen. Dat is ook wel een tip, denk ik. Niet gelijk je oude baan opzeggen of alles er in investeren. Als je er zeker van bent, kun je dat zeker doen. Maar ik ben wel blij dat ik het parttime eerst hebt gedaan en daarna wat meer.”

De Wit: “Zodat je er in kon groeien.”

Verhoeven: “Ja. Dat je ook weet waar je kracht ligt.”

De Wit: “Ja, mooi. Bedankt voor het delen van je verhaal en de inspiratie. We gaan afsluiten met Juliette met een na laatste finale tip. Juliette, wat voor tips zou je met ons willen delen?”

Geers: “Ik wil eerst nog even een compliment geven aan Danielle want ik heb je website bekeken en het ziet er prachtig uit.”

Verhoeven: “Dank je wel.”

Geers: “Ja, je kan echt zien dat je een stylist bent, denk ik. Het ziet er echt prachtig uit. Je had het daarnet ook over passie, dat zie ik er wel aan af. Maar wat maakt jou bijzonder als stylist? Dus waar streef jij naar in al je ontwerpen? Is dat bijvoorbeeld dat je altijd iets duurzaam wilt neerzetten of groen? Is dat dat je altijd de laatste trends volgt? Of heb je hele cleane designs? Die waarom vraag eigenlijk, waarom doe je wat je doet? Waarom ga je zo enthousiast je bed uit? Die zou ik nog wel willen terugzien in je website want mensen zien dat. Zij houden ook van trends of van duurzaamheid en die verbinden zich daar gelijk aan. En dan heb je jouw doelgroep echt meteen bij de lurven.”

De Wit: “Nou, echt een briljante afsluiter! Dank je wel daarvoor. En niet alleen voor Danielle maar voor jou als luisteraar Ik denk dat het voor iedere ondernemer heel belangrijk is dat je een heel herkenbare signatuur hebt.”

Verhoeven: “Ja, ik denk ook wel dat mijn kracht daar ligt. Ik pas me graag aan aan anderen. Ik heb ook bepaalde dingen die ik graag wil laten zien. Maar ja, mijn smaak in iemand anders huis doet er niet toe. Iemand moet zich echt thuis voelen in zijn huis. Daar kan ik inderdaad over adviseren maar dat is wat ik ook wil laten zien.”

Geers: “Nou, daar benoem je al dingen. Thuis in je eigen huis. Dat is blijkbaar jouw doel.”

Verhoeven: “Bedankt voor de tips, Juliette!”

Geers: “Geen dank.”

De Wit: “Ja, dat is een mooi inzicht om mee af te sluiten. Dank je wel Juliette voor de waardevolle tips en Danielle ook dank voor het delen van jouw verhaal.”

De Wit: “Wil je meer weten over het starten van een bedrijf? Beluister de andere afleveringen in deze serie en kijk in de beschrijving van deze aflevering voor de link naar de website van de KvK waar je veel informatie vindt over het starten van jouw business. In de volgende aflevering hoor je Yara Verschuren over haar ervaring als startende ondernemer en hoe je van jouw toffe idee een echt bedrijf maakt. Tot volgende week. Ciao!”