Trenddossier 2021

Innovatie 2021: maak data onderdeel van je strategie

  • Trend
  • Redactie KVK
  • 14 dec 2020
  • 3 min lezen
  • 930
Het belang van data zal alleen maar toenemen in 2021. KVK sprak 7 experts over de trends en kansen die zij zien voor volgend jaar. Lotte de Bruijn, expert op het gebied van digitale innovatie, blikt vooruit naar de belangrijkste trends, bedreigingen en kansen in 2021. Haar tip: “Kijk eens om het hoekje, verder dan je eigen wereld dus.”

Wat zijn de trends op het gebied van innovatie?

“Een aantal maatschappelijke bewegingen die we al langer zagen, is door corona in een stroomversnelling gekomen. Denk aan locatie-onafhankelijk werken en meer aandacht voor menselijk contact. Daar komen technologische ontwikkelingen uit voort die in 2021 een grote rol gaan spelen. Zo verwacht ik dat kunstmatige intelligentie een hoge vlucht neemt. Hiermee wordt het voor ondernemers gemakkelijker om zaken te voorspellen en te automatiseren. Een voorbeeld: persoonsgegevens automatisch uit documenten laten filteren om aan de privacywetgeving te voldoen. Ook augmented reality en virtual reality komen steeds meer binnen handbereik van ondernemers. Denk aan de mogelijkheid om een monteur op afstand mee te laten kijken in het huis van een klant.”

Lotte de Bruijn
  • OpleidingEuropean Studies, Haagse Hogeschool
  • Eerste baanAccountmanager bij Dell
  • InnovatieInnovatie

Lotte de Bruijn

directeur van NLdigital,

Lotte de Bruijn (1980) is directeur van NLdigital, een collectief van meer dan 600 digitale bedrijven. Haar ambitie is om een brug te slaan tussen digitale kansen en maatschappelijke uitdagingen.

““Werk samen. De ontwikkelingen gaan zo hard, het is te veel om zelf bij te houden. Bovendien is innovatie iets wat je samen doet.”

En waar liggen kansen?

“Dat digitale laagje over de fysieke wereld levert een schat aan data op. Hoe verzamel en analyseer je die data en wat kun je er vervolgens mee? Maak die vragen in 2021 onderdeel van je bedrijfsstrategie. Als autobedrijf kun je bijvoorbeeld gegevens verzamelen over hoe vaak je klanten met een bepaald automerk met een bepaald probleem bij je aankloppen. Vervolgens kun je op basis van die gegevens aan proactief onderhoud doen. Bied je klanten met dat automerk aan om bij een bepaalde kilometerstand het betreffende onderdeel te controleren. Zo opereer je heel klantgericht. Verder wordt in 2021 het 5G-netwerk verder uitgerold, wat ook veel kansen biedt. Denk aan realtime voorraadbeheer en alle mogelijkheden op het gebied van Internet of Things.”

Quote in afbeelding: 'Werk samen! We zijn allemaal onderdeel van hetzelfde ecosysteem. - Lotte de Bruijn'

Wat zijn de bedreigingen?

“Die groeiende rol van data heeft natuurlijk wel een keerzijde, je moet er goed mee om weten te gaan. Op het gebied van privacy en ethiek is er in 2021 veel te winnen. Heb je als bedrijf al een ethische gedragscode? Is er een privacy officer bij wie medewerkers een melding van privacyschending kunnen doen? Daarnaast moet je waakzaam zijn voor de data-gap, het verzamelen van data vanuit een eenzijdig perspectief. Als je bijvoorbeeld alleen gegevens van een deel van je doelgroep verzamelt, krijg je geen gebalanceerde output.”

Lotte de Bruijns ultieme tip

“Werk samen. De ontwikkelingen gaan zo hard, het is te veel om zelf bij te houden. Bovendien is innovatie iets wat je samen doet. Een mooi voorbeeld vind ik de innovaties in de landbouwsector, waarbij landbouwers, wetenschappers en productontwikkelaars hun kennis bundelen. Zo is bijvoorbeeld een aardappelras ontstaan dat kan groeien in zilte grond. Vraag je eens af hoe je jouw kennis en expertise breder beschikbaar kunt maken.

Een andere tip is om eens ‘om het hoekje te kijken’, verder dan je eigen wereld dus. In de gaming-industrie worden met behulp van blockchaintechnologie virtuele gebieden en landen verhandeld. Zou je daar bijvoorbeeld als makelaar ook iets mee kunnen? Het kan heel verhelderend zijn om daar in 2021 eens over na te denken.”

Plan de campagne

“Ik ga me weer bezighouden met inclusie; het wordt tijd dat dat de norm wordt, in plaats van een trend. Iedereen moet gelijke toegang hebben tot technologie. Ik denk dat we daar als branche ook grote stappen in kunnen zetten, bijvoorbeeld door meer vrouwen aan te nemen. Verder gaat het vooral om het vergroten van bewustzijn, bijvoorbeeld over de data-gap die ik al noemde.”

2021 wordt geen gemakkelijk jaar. Daarom heeft KVK voor ondernemers tips en inspiratie in 7 interviews met experts, het KVK Trenddossier 2021.

Redactie KVK
Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage