Innovatie

Volle kracht vooruit na Innovatieprijs

Blijven sjorren, fouten maken en weer doorgaan en nooit je droom uit het oog verliezen. In aanloop naar de 14e finale van de KVK Innovatie Top 100 sprak KVK met 3 oud-winnaars. Wat is er van hen geworden en welke tips hebben zij voor andere ondernemers die innovaties op de markt brengen?

Met de intelligente emmer Growboxx® won Groasis vorig jaar de KVK Innovatie Top 100. Het kwam voor eigenaar Pieter Hoff (66) en zijn zoon Wout als een grote verrassing. “KVK is een bekende en gerespecteerde organisatie, het concept Chamber of Commerce is wereldwijd bekend. We hebben dan ook overal gebruik gemaakt van onze eretitel.”

De Growboxx is een soort ondergrondse emmer die de overlevingskans van jonge productiebomen in droge gebieden vergroot. Hij haalt water uit de lucht en geeft vervolgens precies genoeg aan de boom af om niet uit te drogen. Ook zorgt de emmer ervoor dat om de boom heen fruit groeit. Daarna wortelt de boom diep genoeg om het zelf te redden en de biologisch afbreekbare emmer verandert in voedingsstof voor de bodem.

Groei

Hoff vertelt dat 2019 het jaar is van 2 grote doorbraken. Het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties selecteerde uit 85 innovaties Groasis voor een grote pilot met het UN World Food Programme. Daarnaast stijgt de productie van boxen hard. “We gaan nu van 100.000 boxen per jaar naar een giga-fabriek in Houston die er 350.000 per maand doet.” Zo bedient Groasis nu naast Noord- en Zuid-Amerika en Azië ook meerdere landen in Afrika en kan het veel meer lokale gezinnen van een Growboxx voorzien. Hoff: ‘Het heeft veel meer teweeggebracht dan we ooit konden bedenken.’

Groasis heeft het product inmiddels verder ontwikkeld. Naast fruit is het nu ook mogelijk groenten te kweken in combinatie met de boom. Dit levert voor de boer eerder producten op die verkocht kunnen worden. Hierdoor kunnen arme gezinnen de investering in 1 jaar terugverdienen en is die investering ook betaalbaar, mogelijk met hulp van microfinanciering.

Erkenning

Ook Ronny en Maruschka Hendrikx (beide 50) van het bedrijf weMaron uit Beuningen beleefden na hun winst enkele nieuwe mijlpalen. Hun missie om 1 miljoen ouderen uit de eenzaamheid te halen met Bob de Bot raakte een snaar bij het grote publiek: zij wonnen vorig jaar de publieksprijs van de KVK Innovatie Top 100. “Deze publieksprijs betekent niets anders dan dat veel mensen onze missie erkennen.”

Bob de Bot is een applicatie die ouderen een paar keer per dag een vraag stelt. Als mensen antwoorden, weten de naasten dat alles in orde is. Andersom worden ze op tijd gealarmeerd als er iets aan de hand is. Ook wijst Bob mensen op activiteiten om aan deel te nemen.

Passend personeel

Een gesprek over krediet bij Rabobank de volgende dag verliep direct feestelijker en leidde uiteindelijk ook tot de gewenste financiering. Daarnaast trad er een private investeerder toe, die niet alleen kapitaal maar ook kennis en netwerk meebracht. “Dit heeft ons geholpen om plannen te maken voor verdere groei. We zoeken actief partners, alleen kunnen we de groei van het bedrijf niet dragen.”

Een ander voordeel van de zichtbaarheid van de publieksprijs was dat het hielp om geschikt personeel te vinden. “We zijn op alle vlakken een sociale onderneming. Ik heb liever een passende 62-jarige ICT’er die uit de WIA komt en voor onze missie gaat, dan een succesvolle 32-jarige projectleider die snel weer vertrekt.” Zo vormde het winnen van deze en andere prijzen een goede steun voor de verdere groei met Bob de Bot. De applicatie draait nu in een aantal kleinere gemeentes en er lopen gesprekken met een aantal middelgrote en grote steden.

Conservatief

Mampaey Offshore Industries won in 2007 de KVK Innovatie Top 100 met hun innovatieve sleepsysteem DOT360. Ook in 2019 is dit historische familiebedrijf weer genomineerd, dit keer met een magnetisch afmeersysteem voor schepen, het Intelligent Dock Locking System (IDL). Het deelnemen aan verkiezingen is voor het bedrijf een strategische zet.

“Je wilt toetsen waar jouw concept staat ten opzichte van de stand van de techniek. En je komt in beeld bij de grote spelers in de Nederlandse markt die innovaties volgen op hun vakgebied,” zegt directeur Gerard Mampaey (58), wiens overgrootvader in 1904 het bedrijf oprichtte. “Maar het is niet zo dat je door de exposure direct een order boekt. De maritieme markt is best conservatief. Bedrijven kijken vaak eerst even de kat uit de boom.”

Kracht van herhaling

Wat opvalt als je spreekt met deze winnaars is dat ze niet lang hebben stilgestaan bij hun overwinning. Ze zoeken steeds weer naar de volgende stap. Ze willen hun dromen waarmaken. Van het helpen uitbannen van de honger wereldwijd tot voorop lopen in maritieme innovaties of ouderen uit hun eenzaamheid halen. En dat betekent groeien en ontwikkelen, en daarvan leren terwijl je bezig bent.

Niets gaat automatisch, zegt Ronny Hendrikx van weMaron. “Het is de kracht van herhaling. En hard sjorren om bijvoorbeeld lokale verenigingen mee te krijgen. Eenzame mensen moeten toch een drempel over om weer mee te gaan doen. De drempel van de techniek is zo langzamerhand wel achterhaald, maar de drempel om weer onder de mensen te komen kan soms hoog zijn. Vaak worden ze pas na een paar keer wat over Bob gelezen te hebben overtuigd om mee te doen.”

Ook kun je veel leren van je gebruikers, zegt Hendrikx. “Door in kleine gemeentes te testen hebben we veel geleerd over wat wel en niet werkt. Als er iets mis gaat kun je dat zien als een catastrofe, maar ik zie het liever als een kans om iets goed te kunnen doen voor de gebruiker.”

Genieten

Voor Mampaey Offshore Industries is de sleutel tot innovatief blijven het luisteren naar wat de klant wil. Waren dit een eeuw geleden nog conventionele haken om aan te meren en te slepen, tegenwoordig betreft het high tech systemen vol sensortechnologie en bijzondere materialen. Ook heb je een lange adem nodig. Zo ontstond het idee voor het magnetische afmeersysteem in 2010. Nu, 9 jaar later, wordt het systeem toegepast op een drukke bootverbinding in Woolwich, Londen.

Ontwikkeling van een innovatie gaat niet altijd zoals je van tevoren denkt, is de ervaring van Gerard Mampey. “Onze fout was om de ontwikkeling te veel bij onszelf in Nederland te laten.” Dit terwijl maar 5% van de klanten van het Dordrechtse MKB-bedrijf in Nederland zitten. “Onze klanten vonden het dan soms net niet mooi en praktisch genoeg. Het kostte uiteindelijk veel moeite, tijd en geld om alsnog aan hun behoefte aan te passen. Dan heb je zo 30 tot 40 additionele eisen. Je moet je eigen aannames los durven laten en vooral goed luisteren wat de klant écht nodig heeft.”

Dit betekent ook dat je de nodige investeringen nodig hebt. “Reken je niet te gauw rijk,” is dan ook het advies van Mampaey aan andere innovatieve ondernemers. “Als je denkt dat je met een ton voor ontwikkeling klaar bent, vermenigvuldig het dan gerust met 3 of 4. Houd rekening met het worst case scenario. Soms moet je helemaal opnieuw beginnen. Wees er ook klaar voor om alles om te gooien als de markt om je heen verandert. Niet je hakken in het zand zetten. Het kan zijn dat een andere toepassing veel interessanter is.”

En, tipt Hoff van Groasis, geniet van je werk. “Geef het 100% focus. De innovatie volgt vanzelf als je het probleem van jouw klanten écht begrijpt.”

Lees meer verhalen over innovatieve ondernemers en het laatste nieuws over de KVK Innovatie Top 100 2019.
Klaas Damstra

Als KVK-adviseur informeer ik ambitieuze en groeiende ondernemers over innovatie en digitalisering. Intellectueel eigendom, werken met kennisinstellingen en innovatiesubsidies maak ik toegankelijk via KVK.nl en nieuwsbrieven.

InspiratiePage