Marketing

Nieuwe klanten werven in 3 stappen

Je bedrijf inschrijven bij KVK, je website live zetten of een socialmediaprofiel aanmaken. Het zijn mijlpalen bij de start van je onderneming. Maar het ondernemen begint pas écht als je telefoon rinkelt en je mailbox volstroomt. Zo vind je klanten in 3 stappen.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met nadenken over klantenwerving. Over je marketing dus. Marketing is het vermarkten van jouw product of dienst. Dat zijn alle activiteiten die je doet om de verkoop van je product of dienst te verbeteren. Bijvoorbeeld via social media, een beurs of adverteren in de (lokale) krant.

1. Maak je bedrijf bekend

Begin met het bekendmaken van je bedrijf. Je potentiële klanten weten nog niet wie je bent en wat je doet. Maak je bedrijf daarom actief bekend onder je doelgroep. Bijvoorbeeld door het plaatsen van interessante berichten op social media, het uitdelen van flyers op een netwerkevent of het versturen van een persbericht aan (lokale) kranten. Zelfs het vertellen aan je buurvrouw op een feestje is onderdeel van je marketing, dat valt onder mond-tot-mondreclame (ofwel ‘via via’).

2. Maak een persona van je droomklant

Wil je meer klanten aantrekken? Bepaal dan eerst wie je ideale klant is. Misschien ben je ervan overtuigd dat iedereen je klant kan zijn. Waarom zou je eigenlijk moeten kiezen? Hoe meer klanten hoe beter, toch? Het nadeel hiervan is dat het moeilijk is om iedereen te bereiken. Dan heb je een heel groot marketingbudget nodig. Bovendien heeft niet iedereen dezelfde interesses. Of hetzelfde probleem waar jouw product of dienst de oplossing voor is.
Wanneer je durft te zeggen welke klant jij specifiek wilt, kun je gericht op zoek gaan naar deze nieuwe klant. Je kunt dan een belofte doen welk probleem jouw product of dienst voor hen oplost. En die belofte maak je waar. Je klant is tevreden, koopt nog een keer bij je en beveelt je ook nog aan bij anderen.
Om te bepalen wie je ideale klant is, bedenk je voor welke specifieke groep mensen jouw product of dienst interessant is. Welk probleem los je voor hen op? Welk budget heeft hij? Welke interesses en leeftijd? Zo'n gedetailleerde omschrijving van je klant heet ook wel een persona of doelgroepanalyse. De focus die je nu aanbrengt, helpt je om je droomklant te bereiken.

3. Start je marketing

Nu is het tijd voor actie! Ga je meteen van start of maak je een plan? Begin op jouw manier:

  • Maak een pitch en oefen die. Je vertelt hem bijvoorbeeld eerst aan je familie, vrienden en bekenden, en leer van hun reactie.
  • Doe onderzoek en schrijf het zorgvuldig uit in een marketingplan. Zodat je weet waar je klant online en offline is. Daar word jij actief en maak je je bedrijf bekend. Overweeg bijvoorbeeld folders uitdelen, online marktplaatsen, zoekmachinemarketing, social media of influencermarketing. Benader (lokale) media voor (gratis) publiciteit.
  • Bouw je netwerk uit en meng je onder branchegenoten. Je gaat bijvoorbeeld naar een beurs waar je netwerkt en leert hoe je concurrenten het doen. En word lid van je branchevereniging.

Read this article in English

Volg Groeibaak op Instagram, waar je dagelijks inspiratie en tips krijgt.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op Instagram (@groeibaak) en LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel