Marketing

Hoe vind je klanten?

  • How to
  • Redactie KVK
  • 12 dec 2019
  • 3 min lezen
  • 5.8K
Je bedrijf staat ingeschreven en je popelt om te beginnen. En dan blijft de telefoon stil en je mailbox leeg. Hoe vind je klanten?

Voordat je actief op zoek gaat naar klanten voor je bedrijf, beantwoord je voor jezelf deze 5 vragen:

1. Wie is je potentiële klant?

Zorg dat je je potentiële klant goed kent. Bedenk wie je product of dienst het hardst nodig heeft. Zijn dit bedrijven of consumenten? En wat voor type klant is het? Als je dit weet, kun je gericht nadenken over waar, wanneer en hoe je deze groep benadert.

2. Hoe ziet de markt van je product of dienst eruit?

Hoe groot is je doelgroep? Wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt?

3. Wie zijn je concurrenten?

Onderzoek hoe je je kunt onderscheiden. Bekijk hiervoor websites van je concurrenten, vraag offertes op of bel ze op.

4. Wat wordt je verdienmodel?

Ga na hoeveel je klant bereid is te betalen en wat concurrerende bedrijven vragen voor een soortgelijk product of dienst.

5. Wat wordt je verkoopverhaal?

Vertel kort en krachtig hoe je inspeelt op de wensen en behoeften van je klant. Dit is je ‘elevatorpitch ’. Zet deze pitch in via promotiekanalen zoals je website, netwerkbijeenkomsten en social media.

Overtuig je potentiële opdrachtgevers

Onderstaande video’s geven je tips over hoe je jezelf en je bedrijf onderscheidt van anderen en hoe je (potentiële) opdrachtgevers overtuigt.

Video: 5 tips

Aan de slag

Heb je alle antwoorden op bovenstaande vragen in kaart gebracht? Dan kun je nu zelf aan de slag. Wacht niet tot mond-tot-mondreclame je potentiële klanten bereikt, en onderneem meteen actie.

  • Zorg dat je website zo ver mogelijk bovenaan in zoekmachineresultaten staat.
  • Maak een bedrijfsprofiel aan op de voor jou relevante socialmediakanalen.
  • Vertel vrienden en kennissen over je bedrijf; dé manier om aan een eerste opdracht te komen.
  • Ontwerp een folder of flyer en deel deze uit op een plek waar je doelgroep komt.
  • Benader (lokale) media voor (gratis) publiciteit.

Online en offline netwerken

Door te netwerken leren potentiële klanten jou en je bedrijf kennen en kom je met andere ondernemers in contact. Dit kost tijd, maar netwerken blijkt een goede manier om klanten te vinden. Tijdens fysieke netwerkenevenementen vertel je zelf wat je doet. Online vertel je je verhaal aan de hand van een bedrijfsprofiel op netwerksites als LinkedIn, Facebook of Twitter. Zorg dat je contactgegevens goed vindbaar zijn binnen je profiel, zodat potentiele klanten je makkelijk kunnen bereiken.

Beurzen

Door aanwezig te zijn op beurzen bouw je naamsbekendheid op en leg je makkelijk contact met potentiële klanten en leveranciers. Anders dan bij een netwerkevenement, zijn beurzen gericht op een meer specifieke doelgroep. Overweeg of je bezoekers iets meegeeft, zodat ze ook na hun beursbezoek nog eens aan je (bedrijf) denken.

Online marktplaatsen

Online marktplaatsen zijn platforms waar zzp’ers en opdrachtgevers elkaar vinden. Opdrachtgevers plaatsen hun opdracht en zoeken via het platform naar geschikte en beschikbare zelfstandigen. Zelf kun je ook actief op zoek gaan naar een opdracht. Voorbeelden van marktplaatsen voor zzp’ers in Nederland zijn: Freelancer.nl, Werkspot, Hoofdkraan.nl, Freelance.nl, Twago.com, Lancelots, Marktplaats.nl, Indeed en Planet Interim.

Klanten vinden en binden

Hoe vind je meer klanten en hoe bouw je aan een langdurige klantrelatie? Wat is je onderscheidende vermogen en hoe verkoop je jezelf? Dit en meer komt aan bod onderstaand webinar.
Hoe vind je nieuwe klanten en opdrachten? Hoe zorg je dat opdrachtgevers voor jou kiezen? Lees de artikelen en tips over marketing.
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage