Marketing

Nieuwe klanten werven in 6 stappen

Je bedrijf inschrijven bij KVK, je website live zetten of een socialmediaprofiel aanmaken. Het zijn mijlpalen bij de start van je onderneming. Maar het ondernemen begint pas écht als je telefoon rinkelt en je mailbox volstroomt. Zo vind je klanten in zes stappen.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met nadenken over klantenwerving. Over je marketing dus. Marketing is het vermarkten van jouw product of dienst. Het zijn alle activiteiten die je doet om de verkoop van je product of dienst te verbeteren. Leer van tips van Jeroen Visser, sales director van radiozender Sublime en verkoopfilosoof Harrie van Heck.

1. Bepaal je ideale klant

Bepaal wie je ideale klant is. Je kunt namelijk niet iedereen bereiken. Dan heb je een heel groot marketingbudget nodig. Wanneer je durft te zeggen welke klanten jij specifiek wilt, kun je gericht naar hun op zoek.

Om te bepalen wie je ideale klant is, bedenk je voor welke specifieke groep mensen jouw product of dienst interessant is. Dit heet doelgroeponderzoek. “Het is belangrijk dat je je verdiept in een klant”, legt Visser uit. “Dit begint al voordat iemand bij je koopt of je winkel inloopt. Van tevoren verzamel ik online informatie over mijn ideale klant, zoals woonplaats, leeftijd en productaanbod” Bij de eerste ontmoeting stelt Visser open vragen waarmee hij het ‘probleem’ van de klant achterhaalt. “Dit klinkt negatief, maar iedere potentiële klant heeft een behoefte en een uitdaging. Zorg dat je die glashelder krijgt.”

2. Start je marketing

Begin met het bekendmaken van je bedrijf. Je potentiële klanten weten nog niet wie je bent en wat je doet. Maak je bedrijf daarom actief bekend onder je doelgroep.

  • Doe marktonderzoek en schrijf het zorgvuldig uit in een marketingplan. Zo weet je waar je klant online en offline is. Word daar actief en maak je bedrijf bekend.
  • Lanceer een website waarop duidelijk staat wat je doet en voor wie – oftewel welk probleem los je op voor je droomklant?
  • Houd je klant betrokken en plaats regelmatig bedrijfs- of productupdates op social media.
  • Deel flyers uit in je omgeving of op een netwerkevent waarin je je bedrijf promoot.
  • Verstuur een persbericht aan (lokale) kranten over een ontwikkeling in je bedrijf, product- of dienstverlening.
  • Maak een pitch en oefen die. Je vertelt hem bijvoorbeeld eerst aan je familie, vrienden en bekenden en leert van hun reactie. Want ook wanneer je aan je buurvrouw op een feestje over je bedrijf praat, is dat onderdeel van je marketing. Dit is namelijk mond-tot-mondreclame (ofwel ‘via via’).
  • Zorg dat je online goed gevonden wordt met zoekmachinemarketing.
  • Bouw je netwerk uit en meng je onder branchegenoten. Je gaat bijvoorbeeld naar een beurs waar je netwerkt en leert hoe je concurrenten het doen. Word ook lid van je branchevereniging.

3. Verhoog aantal klantcontacten

Creëer verschillende momenten waarop (potentiële) klanten met jou in contact komen. “Deel interessante dingen met je doelgroep”, tipt Van Heck. Laat zien dat jij een expertrol hebt. Dit kan door blogs te schrijven of jouw kennis over een actueel onderwerp op LinkedIn te delen. Volgens Van Heck maken mensen hun beslissingen onbewust. “We besluiten iets op basis van patronen die we van nature hebben. Ons koopgedrag wordt bepaald door routine. Veel consumenten kopen bijvoorbeeld alles in een of twee webshops en blijven dan terugkeren. Dan krijg je wat we in de neurowetenschap een geitenpaadje noemen. Dus hoe vaker je klant met jou in contact komt, hoe groter de kans dat hij blijft terugkomen.”

4. Benoem exclusieve aanbiedingen

Maak je aanbod exclusief of bied iets extra’s aan om aankopen te stimuleren. Van Heck: “Een tijdelijke kans die zich plotseling voordoet, zoals een korting of gratis product, willen klanten optimaal benutten.” Hij adviseert dan ook gebruik te maken van acties als ‘Er zijn nog twee kamers beschikbaar’, ‘Nu tijdelijk in prijs verlaagd’, of simpelweg ‘Uitverkoop’.

Handel ethisch en volgens de regels. De saleskans die je biedt moet wel aansluiten op de werkelijkheid.

5. Verkoop via online marktplaatsen

Meld je aan bij een online marktplaats. Bijvoorbeeld een platform waar je als zzp’er je dienst aanbiedt zoals Freelancer.nl of Werkspot, of een e-commerceplatform als Bol.com of Amazon.nl.

Door je aan te melden op een online marktplaats maak je een begin met het opbouwen van een netwerk of klantrelatie. Een online plek waarbinnen jij je naam kunt opbouwen is belangrijk om in de toekomst aan klanten te komen. Zoek uit welk platform goed aansluit bij jouw dienst of product, of bekijk waar je concurrenten zich bevinden. Meld je aan bij het platform en evalueer na bijvoorbeeld een half jaar of de online marktplaats jou klanten oplevert.

6. Investeer in de klantrelatie

Bouw een relatie op en houd het contact warm, tipt Visser. “Ook op momenten dat ik helemaal niets wil verkopen, onderhoud ik contact. Zo geef je klanten het gevoel dat je met hen bezig bent en dat ze belangrijk voor je zijn. En dat zijn klanten altijd voor je. Uiteindelijk draait salesmanagement om het opbouwen van een relatie”, stelt Visser. “Je wilt dat de klant tevreden is en vaker terugkomt. Daarom denk ik al in de beginfase mee en geef ik advies.”

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Kijk naar andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.
Juliëtte Geers

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers vooral over online marketing. Ik schrijf voor KVK.nl en KVK-nieuwsbrieven. Volg mij op LinkedIn voor enthousiaste en praktische posts over online klanten bereiken.

InspiratiePage
Marketing en personeel