Zoekmachine­optimalisatie (SEO): meer bezoek naar je site

Wil je meer websitebezoekers? Zet dan zoekmachineoptimalisatie in. Dit is een techniek die de vindbaarheid van je website vergroot. Door gebruik van de juiste zoekwoorden in je teksten, vinden zoekmachines je website sneller. En klanten dus ook.

Praktijkadvies op maat

Spar met een ervaren ondernemer die je bedrijf verder helpt

Vind een match

5 tips voor SEO

Meerdere factoren beïnvloeden de online vindbaarheid van je website. SEO-expert Jordy Noll deelt de belangrijkste tips om gratis hoger te komen in zoekmachines, zoals Google of Bing.

1. Weet waar je klanten naar zoeken

Ontdek welke zoekwoorden je klanten gebruiken in zoekmachines om jouw product te vinden.

Doe een zoekwoordenonderzoek en let daarbij op het volgende:

  1. Denk vanuit je klanten. Weet welke vragen ze over je product of dienst invoeren in de zoekmachine. Hier kom je achter door jezelf en je klanten de vraag te stellen: welke problemen lost mijn product of dienst op?
  2. Noteer alle woorden waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor je website of bedrijf.
  3. Zoek online naar zoekwoorden die hierop lijken met een zoekwoordplanner zoals Google, AnswerThePublic of Keywordtool.io (gratis versie). Zoekwoordplanners geven suggesties voor zoekwoorden, maar tonen niet hoe vaak mensen naar deze woorden zoeken. Daarvoor kun je de zoekwoordplanner Ubersuggest gebruiken.
  4. Maak groepen van zoekwoorden die op elkaar lijken, inclusief synoniemen. Bepaal per groep welke zoekwoorden het belangrijkst zijn door te kijken op welke woorden het vaakst wordt gezocht (hoog zoekvolume) en welke woorden door andere websites het minst worden gebruikt (lage concurrentie).

2. Richt je website logisch in

Zorg dat je website helder is opgebouwd, zodat je bezoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie vindt. Denk aan je homepage, meerdere productpagina’s en een contactpagina. Je pakt dit op de volgende manier aan:

  • Geef elke zoekwoordengroep uit tip 1 een eigen pagina.
  • Breng een logische structuur aan op je website. Een voorbeeld: verkoop je meubels, gebruik in je menubalk dan alleen hoofdcategorieën, zoals ‘banken’ en ‘tafels’. Op de onderliggende pagina’s omschrijf je de categorieën preciezer en geef je informatie over ‘tweezitsbanken’ of ‘salontafels’.
  • Zorg dat alle pagina’s bereikbaar zijn via een andere pagina's. Oftewel: zorg dat de bezoeker via een hyperlink op de pagina over ‘banken’ naar een volgende pagina over  ‘tweezitsbanken’ kan doorklikken.
  • Vraag aan een bekende of klant of ze makkelijk alle informatie op je website kunnen vinden.

3. Gebruik tekst, metadata en afbeeldingen 

Zoekmachines achterhalen waar je website over gaat via tekst, metadata en afbeeldingen. Laat de belangrijkste zoekwoorden (zie tip 1) daarom terugkomen in al deze onderdelen op je website. Dit doe je via je contentmanagementsysteem (CMS). Lees hieronder waarom deze onderdelen belangrijk zijn voor SEO.

Tekst: Zoekmachines lezen de tekst op je website af. Zo bepalen ze welke websites aansluiten bij een zoekwoord. Bij tekst kun je denken aan informatie op de homepagina, productpagina’s, de paginatitels, blogs en de ‘over-ons’-pagina.

Metadata: Metadata is de benaming voor een korte beschrijving van je website of pagina op de zoekresultatenpagina van zoekmachines. Door passende en volledige metadata stuurt een zoekmachine de juiste bezoekers door naar je website.

Afbeeldingen: Afbeeldingen met een alt-tekst en titel maken je pagina beter vindbaar in zoekmachines. Verwerk je zoekwoord  daarom in de alt-tekst en afbeeldingstitel.

4. Voeg hyperlinks toe

Via links op verschillende pagina's van je website vinden je bezoekers andere relevante pagina’s. Gebruik deze hyperlinks weloverwogen: teveel links maken je teksten onleesbaar en niet relevante links verlagen de betrouwbaarheid van je website.

Tips voor het gebruik van hyperlinks:

  • Link bij voorkeur naar pagina’s binnen je eigen website. Zo houd je je bezoeker ‘binnen’ je online winkel en vergroot je je verkoopkans.
  • Link je wel door naar andere websites, doe dat dan alleen naar websites die je vertrouwt.  Je verwijst immers een mogelijke klant door. Voeg een hyperlink alleen toe als je de website ook in een adviesgesprek aan je klanten zou aanbevelen.
  • Zorg ervoor dat de pagina waarnaar je linkt meer vertelt dan jouw pagina. Denk aan een link op de pagina ‘banken reinigen’ naar de leverancier van het aanbevolen schoonmaakproduct. Dit maakt de link relevant voor de lezer die naar deze informatie op zoek is.

5. Vraag om relevante hyperlinks

Zorg voor links van andere websites naar jouw website. Je kunt deze links verzamelen door bijvoorbeeld aan je ondernemersvereniging te vragen of ze je website op hun webpagina willen vermelden. Als andere relevante en kwalitatieve websites naar jouw website verwijzen, dan groeit het aantal bezoekers dat op je website komt. Het is wel belangrijk dat het onderwerp van de linkende website aansluit bij de producten of diensten van jouw bedrijf. Een link van een designblog heeft bijvoorbeeld meer waarde voor een meubelshop dan een link van een autosite.

SEO: de valkuilen

Let op: onderstaande zaken hebben een negatieve invloed op de vindbaarheid van je website:

  • Een trage website 
    Door een trage website haken mogelijke klanten af voordat ze je website hebben gezien. Controleer de snelheid van je website met bijvoorbeeld Google Pagespeed ToolGT Metrix of Test My Site.
  • Een onveilige website 
    Waar je vroeger vooral ‘http’ zag voor een websiteadres, is dat nu ‘https’. De extra ‘s’ staat voor ‘secure’ en houdt in dat het surfen op je site veilig is voor de gebruiker. Zonder https vinden zoekmachines je site minder betrouwbaar. Veilig surfen regel je via Let’s Encrypt of Cloudflare.
  • Een website zonder mobiele versie 
    Check of je website goed werkt op een mobiele telefoon. Omdat de meeste gebruikers tegenwoordig websites bezoeken met hun mobiele telefoon, wordt vooral de mobiele versie van je website beoordeeld.
  • Betaalde links 
    Betaal anderen niet om hyperlinks naar jouw website op hun pagina’s te plaatsen. Dit gaat tegen Google’s richtlijnen in. Je kunt hiervoor een straf krijgen, zoals een lagere plaatsing  in de zoekresultaten of verwijdering uit de zoekmachine.

Meer weten over marketing- en groeivraagstukken? Lees andere artikelen over marketing en groei op deze verzamelpagina.