Storytelling: vertel je bedrijfsverhaal

Elke ondernemer heeft een verhaal. Of je nu op een bijzondere manier je onderneming startte, met lokale producten werkt of in korte tijd bent gegroeid door een nieuwe innovatie. Neem je klanten mee in het verhaal achter jouw bedrijf. Lees vijf tips over hoe je jouw unieke bedrijfsverhaal vertelt. Dit helpt je om klanten aan je (bedrijf) te binden.

Praktijkadvies op maat

Spar met een ervaren ondernemer die je bedrijf verder helpt

Vind een match

Duurzame bierbrouwerij Bird Brewery brouwt bieren als de Rumoerige Roodborst, Datisandere Koekoek en Nognietnaar Huismus. De bieren zijn verkrijgbaar bij meer dan 1.000 horecazaken en speciaalbierwinkels. De brouwerij vertelt één verhaal en trekt dit altijd door in al haar communicatie. Ondernemer Van Bemmel is een enthousiaste vogelaar. Vogels, de natuur en duurzaam ondernemen spelen daarom een grote rol in hun verhaal. “Dit levert loyale klanten en verkooppunten op”, vertelt medeoprichter Ralph van Bemmel enthousiast. Samen met creatief tekstschrijver Tim Daalderop deelt Van Bemmel zijn ervaring en tips.

Er ontstaat zes keer meer hersensactiviteit in het brein van de lezer of kijker

Wat is storytelling?

Daalderop verheldert: “Storytelling is het verpakken van je boodschap in een verhaal. Daardoor leest, kijkt of luistert het aantrekkelijker. En ontstaat er zes keer meer hersensactiviteit in het brein van de lezer of kijker. Dat betekent meer aandacht voor jouw verhaal, wat de kans op een aankoop dus vergroot." Bird Brewery brengt hun passie voor vogels over via hun bierbrouwerij. “Dat zie je terug in onze productnamen en op communicatiekanalen: flyers, website en sociale media. Waarbij we onszelf neerzetten als natuur- en vogelliefhebbende biersommeliers”, licht Van Bemmel toe.

Maak jezelf niet gek met het idee dat je avontuur heel bijzonder en spectaculair moet zijn

Storytelling in 5 stappen

Ga zelf aan de slag met storytelling in deze vijf stappen.

1. Ontdek je verhaal

Van Bemmel en zijn bedrijfspartner Rik van den Berg leerden elkaar in 2016 kennen tijdens de biersommelieropleiding bij StiBON. “We zijn beiden vogelliefhebbers dus ons verhaal en de bedrijfsnaam Bird Brewery stond snel vast.”

“Goede storytelling begint bij het ontdekken van jouw verhaal”, vertelt Daalderop. “Heb je een missie? Bouw daar je bedrijfsverhaal omheen. Zodat je storytelling aansluit op je missie, visie en strategie. Wie dat vanuit een echte passie doet, heeft een voorsprong. Verhalen vertellen gaat nou eenmaal makkelijker als je echt enthousiast bent.”

Heb je nog geen missie? Ontdek je bedrijfsverhaal in de geschiedenis van je bedrijf. En kijk wat jou onderscheidt van je concurrenten. “Het klinkt cliché, maar dat is de kern van ieder uniek verhaal.” Daalderop tipt: “Vraag vrienden of klanten wat jouw bedrijf uniek maakt. Dat kunnen dingen zijn als een speciale service, een vast koffiemomentje met de klant of een bepaald soort humor. Of pas de Golden Circle van Simon Sinek toe.”

2. Bouw je verhaal op

Begin je verhaal met een hoofdpersoon, adviseert bestseller auteur en CEO van StoryBrand Donald Miller in zijn boek Building a story brand. Je hoofdpersoon is je klant en die heeft een probleem of frustratie. Zij ontmoet vervolgens iemand of iets die haar helpt een plan te bedenken om het probleem op te lossen. Deze helper is jouw bedrijf, product of dienst. Vervolgens activeert de helper de hoofdpersoon waardoor het probleem wordt opgelost.

“Maak jezelf niet gek met het idee dat je avontuur heel bijzonder en spectaculair moet zijn”, waarschuwt Daalderop. “Het kan ook een klein persoonlijk avontuur zijn met details. Bijvoorbeeld een bedrijfsproces zoals het recyclen van plastic afval, of een persoonlijke gebeurtenis.”

3. Kom met bewijs

Wanneer je bewijs kunt laten zien dat je verhaal klopt, ben je geloofwaardiger voor (potentiële) klanten. Je mag je niet duurzamer voordoen dan je bent. Dat heet greenwashing en je kunt er een boete voor krijgen. Lees hier hoe je greenwashing voorkomt

Bijvoorbeeld: het verhaal van Bird Brewery is dat ze samenwerken met de natuur. Maar als brouwerij gebruiken ze vier tot zes liter schoon drinkwater om één liter bier te maken. Dat is juist belastend voor het milieu. Wat ze doen? Ze maken het onderdeel van hun verhaal. Ze laten zien dat ze het goedmaken door drinkwater te geven aan ontwikkelingslanden en bomen te planten. Op hun website staat precies hoeveel bomen en liters drinkwater ze al hebben gedoneerd. Hiermee bewijzen ze dat ze samenwerken met de natuur.

Zelfs een kind weet wat een boom of een liter water is. Zo begrijpen lezers sneller wat onze duurzame impact is.

4. Deel je verhaal met de buitenwereld

Bedenk waar je je verhaal wilt vertellen. Denk aan marketingkanalen die je nu al hebt zoals je flyers, visitekaartjes, (Over ons-pagina op je) website, sociale media en je winkeletalage. En aan marketingkanalen waar je (nieuwe) klanten wilt bereiken. Kies daarvoor de kanalen waarop je doelgroep actief is en die bij jou en je bedrijf passen.

“Breng focus aan in je kanalen”, adviseert Van Bemmel. “Begin klein, zo heb je meer tijd om je verhaal goed over te brengen.” Daalderop sluit zich aan bij het advies van de ondernemer. “Start met één kanaal, zoals Instagram, en ga daar 100% voor. Wanneer dat goed loopt, kun je een extra kanaal toevoegen.”


5. Maak je tekst en afbeeldingen

Bepaal eerst welk stukje van het verhaal je wil vertellen op welke plek (die je in de vorige stap hebt bepaald). Van Bemmel vertelt waarom: “Elk kanaal heeft een andere doelgroep. Wanneer we samenwerken met een natuurorganisatie, dan gaat het over de natuur. Maken we een flyer voor een groothandel, dan praten we over het bier. Als we een nieuwsbrief naar bestaande klanten versturen, dan richten we ons meer op inhoudelijke kennis van onze producten.”

  • Dan is het nu tijd om het op te schrijven. Van Bemmel en Daalderop geven de volgende tips voor creatief schrijven:
  • Houd het persoonlijk en herkenbaar. Mensen lezen graag iets over andere mensen; dat spreekt tot de verbeelding. Gebruik daarbij elementen waar de lezer in zijn dagelijkse leven mee te maken heeft.
  • Maak het concreet. Praat niet over transparantie en duurzaamheid, maar geef concrete voorbeelden. Van Bemmel vertelt bijvoorbeeld hoeveel drinkwater hij doneert per verkocht biertje.
  • Schrijf enthousiast en positief en gebruik korte zinnen en duidelijke, begrijpelijke woorden.
  • Laat anderen meelezen voor je het verhaal naar buiten brengt. Verwerk hun opmerkingen om je tekst nog beter te maken.

Afbeeldingen helpen om je verhaal te verduidelijken. Als je op de website van Bird Brewery kijkt, zie je allerlei filmpjes en bewegende animaties. Zo is er een oplopende teller die weergeeft hoeveel bomen ze hebben geplant en een teller die aangeeft hoeveel drinkwater ze hebben gedoneerd. “Deze duurzame stappen vertellen we zo concreet mogelijk”, legt Van Bemmel uit. “Zelfs een kind weet wat een boom of een liter water is. Zo begrijpen lezers sneller wat onze duurzame impact is.”

Zet je verhaal centraal met Storytelling | De Opvallers