Afspraak: nieuwe functionaris inschrijven

Wil je een nieuwe functionaris inschrijven bij jouw onderneming? Volg onderstaande stappen om de nieuwe functionaris zo vlot mogelijk in te schrijven.

Let op! Een extra eigenaar of vennoot inschrijven bij een eenmanszaak is niet mogelijk. Hierdoor verandert namelijk je rechtsvorm. In dit geval moet je een afspraak maken om je bedrijf over te nemen of voort te zetten.

Stap 1: controleer of je een inschrijfformulier hebt

Heb je al een formulier ingevuld waarmee je een nieuwe functionaris kunt inschrijven? Ga dan naar stap 2. 

Heb je nog geen formulier ingevuld? Klik dan op de link hieronder in het blok ‘nieuwe functionaris inschrijven’ en volg de stappen. Aan het einde kun je als dat nodig is meteen een afspraak maken om zo de inschrijving definitief te maken. 

Nieuwe functionaris inschrijven

Stap 2: bepaal of je een afspraak moet maken

Heb jij al een ingevuld formulier? Dan kun je nu bepalen of je een afspraak moet maken bij KVK om de inschrijving definitief te maken. 

Geen afspraak nodig als ...

Onderstaande functionarissen bij een stichting, vereniging of VvE hoeven zich niet persoonlijk te legitimeren. Hiervoor hoef je dus geen afspraak te maken.

  • commissarissen
  • enig aandeelhouders
  • vereffenaars die al bestuurder zijn
  • bestuurders van een vereniging of stichting zonder onderneming
  • bestuurders van een VvE

Ook als de functionaris een rechtspersoon is, zoals een nv of bv, hoeft er geen afspraak gemaakt te worden. 

Je kunt de inschrijving definitief maken per post. Stop hiervoor in een enveloppe:

  1. Het zo volledig mogelijk ingevulde inschrijfformulier, ondertekend door een al bij de onderneming geregistreerd functionaris en de nieuwe functionaris(sen).
  2. Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de al geregistreerde functionaris.
  3. Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de nieuwe functionaris(sen). 
  4. Stuur dit per post naar KVK.

Wel afspraak nodig als ...

In de volgende gevallen moet de nieuwe functionaris persoonlijk langskomen op een KVK-kantoor om zich te legitimeren. Maak dan een afspraak via de knop 'Inloggen met DigiD'.

  • bestuurders van een bv, nv of coöperatie en stichtingen/verenigingen mét een onderneming
  • vennoten
  • maten
  • gevolmachtigden

Meenemen naar je afspraak

De nieuwe functionaris kan alleen, zonder een al bij de onderneming geregistreerde functionaris, op afspraak naar een KVK-kantoor komen. Zorg wel dat de nieuwe functionaris de volgende zaken meeneemt:

  1. Een eigen geldig legitimatiebewijs.
  2. Een zo volledig mogelijk ingevuld inschrijfformulier, ondertekend door een al bij de onderneming geregistreerd functionaris.
  3. Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van deze functionaris.

Je afspraak

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.

Veelgestelde vragen

Je registreert nieuwe UBO's via een UBO-opgave. Vul de stappen in en onderteken voor de wijziging.

Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:

  • De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
  • Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
  • Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Je kunt je afspraak tot het laatste moment verzetten of afzeggen. Houd er wel rekening mee dat als je je afspraak op het laatste moment verzet of afzegt, je het tijdslot voor anderen bezet houdt.

Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.

We willen het inschrijven zo simpel mogelijk maken. Het formulier om je aan te melden legt alles stap voor stap uit. Vind je het toch lastig? Vraag dan iemand die je kent om te helpen. Zo kunnen jullie samen overleggen als het niet helemaal duidelijk is.

Staat je vraag er niet bij? Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kan opnemen. 

Veelgestelde vragen over DigiD

Op de website van DigiD staat wat je moet doen. Ga naar Inloggen met DigiD app of Inloggen met sms-controle.

Een foutmelding bij het inloggen kan verschillende oorzaken hebben.

De DigiD app verbreekt de verbinding als je 15 minuten of langer niet actief bent. Opnieuw inloggen is dan de oplossing.

Krijg je nog steeds geen verbinding? Ga dan naar de website van DigiD voor meer informatie. Daar kun je controleren of er een storing is of meer lezen over mogelijke oplossingen.

Blijft het inloggen met DigiD mislukken, kijk dan op Inloggen met DigiD app of Inloggen met sms-controle.

Kom je er niet uit? Bekijk dan deze  uitlegvideo .

Vraag een DigiD aan op de website www.digid.nl. Hiervoor heb je een burgerservicenummer (BSN) nodig.

Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.

  • Heb je de Nederlandse nationaliteit? Je kan een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je niet de Nederlandse nationaliteit maar wel de nationaliteit van een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER)? Schrijf je eerst in bij de Registratie Niet-ingezetenen (RNI). Na inschrijving bij de RNI krijg je meteen een Burgerservicenummer (BSN) en kan je een DigiD aanvragen. Op de website van DigiD staat hoe dit moet.
  • Heb je een nationaliteit van buiten de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kun je geen gebruik maken van DigiD. Heb je een DigiD nodig om een afspraak te maken om je eenmanszaak of vof in te schrijven? Neem dan contact op met 088-585 15  85.
Staat jouw vraag over DigiD hier niet bij? Kijk dan op de site van DigiD voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.