Legal Entity Identifier (LEI)
De LEI is een code die wereldwijd, digitaal, organisaties identificeert. Vraag de LEI aan op een werkdag voor 15.00 uur en ontvang hem dezelfde dag nog in je mailbox.
De LEI is een code die wereldwijd, digitaal, organisaties identificeert. Vraag de LEI aan op een werkdag voor 15.00 uur en ontvang hem dezelfde dag nog in je mailbox.
De LEI is een code die wereldwijd organisaties identificeert. Deze code werd gestart door de G20 na de financiële crisis in 2008 om de stabiliteit van het wereldwijde financiële systeem te verbeteren. Tegenwoordig wordt de LEI ook gebruikt voor digitale identificatie.
Een LEI aanvragen kost € 77,30. Je houdt de LEI actief door jaarlijks te verlengen. Dit kost € 47,55. Je ontvangt een bericht wanneer je moet verlengen. De LEI is vrijgesteld van btw en je ontvangt dan ook een factuur zonder btw-heffing.
De Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) coördineert en beheert het LEI-systeem wereldwijd. KVK voldoet aan de eisen van de GLEIF om LEI-codes uit te geven.
Dat is afhankelijk van je situatie. Meestal geeft je bank of financiële dienstverlener aan dat je een LEI nodig hebt. Onder de Europese wetgeving van EMIR, MiFID II, SFTR en DORA is bekend dat LEI's worden toegepast.
Je kunt een LEI aanvragen wanneer je staat ingeschreven in het Handelsregister bij de organisatie waarvoor je de LEI aanvraagt.
Je hebt DigiD nodig om een LEI aan te kunnen vragen. Heb je geen DigiD? Vraag deze dan aan op de DigiD website. Je hebt een burgerservicenummer (BSN) nodig.
Woon je buiten Nederland en heb je geen DigiD? Bekijk welke situatie voor jou van toepassing is.
Na de financiele crisis van 2008 werd door de G20 de LEI (Legal Entity Identifier) bedacht. Het is een uniek identificatienummer dat bestaat uit 20 tekens. Het maakt duidelijk wie bij welke financiële transacties betrokken is. Het systeem wordt wereldwijd gebruikt om risico's beter te kunnen volgen en beheersen.
Inmiddels groeit de LEI uit tot een internationale standaard voor bedrijfsidentificatie. Niet alleen in de financiële wereld, maar ook daarbuiten. Dit helpt bij het verbeteren van transparantie, betrouwbaarheid en efficiëntie in allerlei processen waar juridische entiteiten bij betrokken zijn.
Na de aanvraag ontvang je de LEI dezelfde dag in je mailbox wanneer:
Zijn er gegevens onjuist ingevuld? Dan nemen we contact met je op.
Een LEI is na uitgifte 1 jaar actief. Verleng je deze niet, dan krijgt de LEI de status 'lapsed' (verlopen). Dit kan gevolgen hebben voor de financiële transacties die je organisatie mag doen. Neem contact op met je bank of vermogensbeheerder om te kijken of het noodzakelijk is om je LEI te verlengen.
De LEI-registratie wordt automatisch verlengd. Acht weken voor de verlenging ontvang je een herinnering. Vier weken voor de verlenging ontvang je een factuur. Op de dag van verlenging sturen we nog een bericht dat de LEI is verlengd.
Sommige LEI-registraties vereisen aanvullende informatie. We nemen contact met je op wanneer dit het geval is.
Wil je niet dat de LEI verlengd wordt? Vul dan het formulier LEI inactief maken in.
Heb je zelf de LEI inactief gemaakt? Dan kun je deze weer activeren door een nieuwe aanvraag te starten. Is je LEI vervallen omdat je de gegevens van de moedermaatschappij niet hebt aangeleverd? Kies dan voor de optie LEI verlengen.
In onderstaande gevallen wordt de LEI van je organisatie inactief.
De conformity flag helpt aan te geven of een organisatie voldoet aan de regels voor het hebben van een LEI. Een LEI krijgt de status ‘conform’ als het voldoet aan twee voorwaarden.
1. De LEI-registratie is actueel.
2. De organisatie heeft een moedermaatschappij en alle gegevens over de directe en uiteindelijke moedermaatschappij zijn ingevuld. Of er is een goede reden gegeven om deze gegevens niet in te vullen.
Kloppen de gegevens van een LEI niet? Stuur dan een e-mail naar lei@kvk.nl en vermeld daarin onderstaande gegevens.
Financiële crisis in 2008
Veel banken, financiële instellingen, toezichthouders en overheden weten niet goed met wie ze zaken doen. Het is lastig om te bepalen wat voor risico's er zijn en daarop in te spelen.
Behoefte aan veiligheid en transparantie
In 2009 komt er een opdracht vanuit de G20, een groep die bestaat uit de grootste economieën ter wereld. Het doel: zorgen voor meer veiligheid en transparantie in de wereldwijde financiële markten.
Hetzelfde jaar wordt de Financial Stability Board (FSB) opgericht. Deze organisatie krijgt de taak om risico’s in de financiële sector beter te beheren. De FSB bedenkt een systeem waarmee organisaties wereldwijd uniek geïdentificeerd kunnen worden: de LEI.
Toezicht
In 2012 wordt de LEI Regulatory Oversight Committee (LEI ROC) opgericht, om toezicht te houden op het LEI-systeem.
Om het systeem in de praktijk te brengen, wordt in 2014 de Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) opgericht. Deze organisatie coördineert en beheert het LEI-systeem wereldwijd. Ze accrediteren ook de Local Operating Units (LOU's), die verantwoordelijk zijn voor het uitgeven en beheren van LEI-codes voor organisaties.
Een Legal Entity Identifier (LEI) bevat verschillende belangrijke gegevens over een organisatie. Bijvoorbeeld: de LEI-code, naam, adres, land van vestiging, juridische vorm, datum van toekenning, informatie over het register waarin de organisatie staat ingeschreven en beheerder van de LEI.
Je ontvangt de factuur binnen twee werkdagen na ontvangst van de LEI. We sturen deze naar het e-mailadres waarmee je de LEI hebt aangevraagd. Is er al een facturatie e-mailadres bekend voor jouw organisatie? Dan ontvang je de factuur op dat e-mailadres.
Hoe je het factuuradres wijzigt hangt af van hoe je je facturen ontvangt.
Het factuuradres is altijd hetzelfde als het geregistreerde bezoek- of postadres van je bedrijf of organisatie in het Handelsregister. We passen het factuuradres meestal automatisch aan als je de adreswijziging van je bedrijf of organisatie aan ons doorgeeft. Dit doe je via Mijn KVK of via Wijzigen. Volg de stappen en verstuur de gegevens online.
Is het factuuradres door ons niet aangepast? Meld dit via stel een vraag online op onze website. Kies het onderwerp 'Bestellingen en facturen'. Geef het nieuwe én oude factuuradres door.
Ontvang je onze facturen digitaal en is het e-mailadres gewijzigd? Vanuit de e-mail die je hebt ontvangen met jouw factuur ga je naar het betaalportaal. Bij contactgegevens kun je het e-mailadres wijzigen. Je krijgt hiervan een bevestiging op jouw oude e-mailadres.