Aan de slag met zoekmachine adverteren (SEA)

Zoekmachine adverteren, ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd, zorgt ervoor dat klanten de website van je bedrijf vinden. In dit artikel lees je hoe zoekmachine adverteren werkt en wat de voor- en nadelen zijn. Ook zie je een stappenplan waarmee je zelf aan de slag kunt gaan met SEA.

Ga aan de slag met klanten werven

Zonder klanten of opdrachten geen omzet. Beantwoord de vragen en krijg advies en inspiratie op een manier die past bij jou.

Beantwoord de vragen

De twee grootste zoekmachines zijn Google (93% marktaandeel in Nederland) en Bing (3,5%).

Wat is SEA?

Bij SEA betaal je om bovenaan in de zoekresultaten te staan. Om zo meer bezoekers op je website te krijgen. De zoekmachine veilt de advertentieplekken tussen de aanbieders. Wanneer je advertentie de veiling wint, is het te zien in de zoekmachine. Je betaalt pas als een bezoeker doorklikt naar je website. Op zo’n veiling bepalen twee factoren wie de advertentieplek wint:

  • De kwaliteitsscore die een zoekmachine als Google of Bing aan je website geeft. De zoekmachine bepaalt je kwaliteitsscore door te kijken of het zoekwoord, je advertentie en de landingspagina op je website goed op elkaar aansluiten. 
  • Het bedrag dat je bereid bent te betalen per klik op je advertentie.

Waarom zoekmachine adverteren

De voordelen van SEA zijn:

  • Je staat hoger in de zoekresultaten. Mogelijke klanten zien je daarom sneller.
  • Je bereikt de mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. 
  • Je bepaalt zelf het budget. Als je wil kun je met een klein bedrag beginnen. En wil je meer of minder inzetten, dan pas je dat meteen aan.
  • Je kunt verschillende advertenties tegelijkertijd inzetten en per advertenties de prestaties bekijken. Zoals het aantal kliks of het aantal mensen die het hebben gezien.
  • Je ziet al binnen een dag het effect van je advertentie, omdat je snel inzicht hebt in de prestaties van je advertentie. Met deze resultaten kun je je campagne verbeteren.

De nadelen van SEA zijn:

  • Wanneer je stopt met SEA, ben je direct niet meer zichtbaar en krijg je minder nieuwe bezoekers naar je website. 
  • Het kost geld. Wil je helemaal bovenaan komen te staan op een veelgebruikte zoekterm, dan is dat niet goedkoop. Hierdoor kan je marketingbudget snel opraken.
  • Je bent afhankelijk van de veiling: is er een andere partij die meer betaalt en waarbij het zoekwoord, de advertentie en de landingspagina beter op elkaar aansluiten, dan ben je niet zichtbaar.

Bedenk je doel

Bedenk wat je wil bereiken met je advertentie: meer naamsbekendheid, meer klanten of wil je een product verkopen? En hoe wil je dat bereiken: je wil bijvoorbeeld dat mogelijke klanten een offerteformulier invullen, direct wat bij je kopen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. 

Voorbereiding

Je hebt een eigen website nodig, waar je duidelijk uitlegt wat je product of dienst is. Vanuit je advertentie verwijs je door naar een landingspagina op je website, waarop de bezoekers meteen tot actie kunnen overgaan. Bijvoorbeeld een landingspagina met een offerteformulier of een landingspagina over het product waarmee je adverteert. Een landingspagina die goed aansluit op je advertentie, zorgt ervoor dat je kwaliteitsscore hoger is. Wat weer gunstig is voor de veiling van de advertentieplek. 

Stappenplan: Zelf aan de slag met zoekmachine adverteren 

Het adverteren kun je uitbesteden aan een marketingbureau, maar met het doorlopen van de volgende stappen kun je zelf aan de slag gaan. Per zoekmachine zal de volgorde van de stappen verschillen.

Stap 1: Maak een account aan

Wil je adverteren in Google, dan gebruik je Google Ads. Adverteer je liever in Bing, dan gebruik je Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads). 

Stap 2: Doelgroep bepalen

Ga na voor wie je advertentie is: wat is je doelgroep. Denk hierbij aan locatie, leeftijd, interesses, wanneer ze online zijn.

Stap 3: Bepaal je budget

Je betaalt per klik op je advertentie. Hoe hoog en of je advertentie te zien is, is afhankelijk van je prijs en je zoekwoorden. Aan het begin is het vaak uitproberen wat werkt. Het is een optie om te beginnen met een klein bedrag en dan in de gaten te houden hoe de advertenties presteren. Aan de hand van statistieken pas je het bedrag aan. Later kun je een betere berekening maken: 

  • Kijk hoeveel kliks op je advertentie een verkoop oplevert
  • Kijk wat je gemiddeld per klant verdient (prijs min de gemaakte kosten voor je product of dienst)
  • Dan weet je ook hoeveel kliks je nodig hebt om onder je verdiensten te blijven, zodat je advertentie wat oplevert.

Stap 4: Kies je zoekwoorden

Hoe geschikter je zoekwoorden, hoe hoger je te zien bent in de zoekmachine. Zelfs als je concurrenten meer betalen per klik, kun je een hogere positie krijgen. Je begint meestal met je merknaam (bijvoorbeeld ‘Loodgieter Jansen’). Doe voor de overige zoekwoorden een zoekwoordenonderzoek. Bedenk waar je doelgroep naar zoekt. Kies de meest geschikte zoekwoorden voor je advertentie. Als je bijvoorbeeld loodgieter bent, is ‘loodgieter gezocht’ relevanter dan ‘wc’s’. 

Stap 5: Schrijf je advertentie

Je advertentie bestaat uit drie onderdelen: een titel, de link naar je landingspagina en een beschrijvende tekst. 

  • Schrijf een pakkende titel. Gebruik maximaal dertig leestekens en benoem een gekozen zoekwoord hierin.
  • Schrijf je advertentietekst. Gebruik maximaal negentig tekens, waarin je vertelt over je product of dienst. Benadruk wat je bedrijf uniek maakt. Dus niet: ‘Ik lever pennen’, maar wel: ‘Ik ben de goedkoopste pennenleverancier’ of ‘Ik lever pennen binnen 48 uur’. Sluit af met een call-to-action, zoals ‘Bestel nu’, ‘Reserveer nu’ of ‘Vraag een offerte aan’.
  • Noteer de URL van je landingspagina.

Voor een advertentie kun je verschillende titels en teksten schrijven. De zoekmachine toont de verschillende teksten en kiest automatisch degene die het beste presteert. 

Stap 6: Start je SEO-campagne

Voordat je de advertentie indient, controleer je alles nog een keer. Als alles klopt, kun je de campagne starten.

Stap 7: Controleer en verbeter

Binnen een dag zijn de statistieken van je advertentie beschikbaar. Hou je budget in de gaten, zodat je niet meer uitgeeft dan je wil. Je advertenties leveren meer op als je ze regelmatig verbetert. Bekijk daarom de statistieken: 

  • Controleer hoe vaak je advertenties worden bekeken. Is dat aantal heel laag, denk er dan over na om je budget te verhogen en vervang zoekwoorden.
  • Kijk hoe vaak mensen klikken op je advertentie (CTR). Zijn dat er weinig, ga dan na waar je de advertentietekst kunt verbeteren.
  • Check je conversieratio. Oftewel: hoeveel kliks hebben bijgedragen aan jouw doel, zoals een verkoop of een offerteaanvraag. Is dat aantal laag, verbeter dan je landingspagina.

Tip: kijk wat je websitebezoekers doen

Wil je weten wat bezoekers op je website doen nadat ze op je advertentie hebben geklikt? De meeste websitebeheerprogramma’s hebben een statistiekfunctie. Een alternatief is het uitgebreide en meest gebruikte meetprogramma Google Analytics. Hiermee zie je bijvoorbeeld hoe lang bezoekers op je site blijven, welke pagina’s ze bekijken en waar ze op klikken.

Verschil SEO en SEA

SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie, draait om het verbeteren van je website zodat deze hoger in de zoekresultaten verschijnt. Het kost tijd om resultaten te zien, maar als je site eenmaal goed scoort, kan dat veel gratis bezoekers opleveren. 
SEA (Search Engine Advertising) kost geld, maar kan snel resultaten opleveren. 

SEO en SEA kunnen heel goed samen worden gecombineerd. Dit wordt vaak gedaan om het beste resultaat te behalen uit beide methoden.  

Heb je een specifieke vraag over klanten vinden, neem contact op met ons adviesteam, of kijk op onze Klanten werven-pagina.

Maak je bedrijf zichtbaar via socialmedia-advertenties | De Opvallers