E-mailmarketing, 8 tips

Steeds je nieuws delen met je klanten? Of ze regelmatig aanmoedigen iets te bestellen? Dit bereik je niet met één e-mail maar met e-mailmarketing. Docent Digitale Marketing van de Hogeschool van Amsterdam Leontine van Geffen vertelt wat e-mailmarketing is en hoe je dit inzet voor je bedrijf

Praktijkadvies op maat

Spar met een ervaren ondernemer die je bedrijf verder helpt

Vind een match

“E-mailmarketing is net zoals iemand bellen een vorm van direct marketing” vertelt Van Geffen. Maar het verschil is dat klanten die je e-mailt aangegeven hebben dat ze van je willen horen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die zich op je website inschrijven voor je nieuwsbrief. Voordat je e-mails gaat schrijven en versturen, onderzoek je de behoefte en het gedrag van je doelgroep. Je stelt een strategie op en je maakt een plan voor het verzamelen van e-mailadressen.

Schrijf een strategie

In de strategie beschrijf je met welk doel je e-mails verstuurt, aan wie en hoe vaak. Van Geffen geeft een aantal voorbeelden van e-mailmarketingdoelen. “Klanten werven is een doel. Maar klanten behouden is ook een doel. Of misschien focus je alleen op het verzamelen van reviews.”

Kies een tool

Een tool helpt je e-mails ontwerpen, plannen en onderzoeken. Een aantal voordelen:

  • Het ontwerpen is eenvoudiger, omdat de meeste tools een standaard sjabloon hebben. Zo maak je zonder kennis van grafisch ontwerpen een goed opgemaakte, opvallende e-mail.
  • Je hoeft niet exact op het moment dat je een mail wilt verzenden aanwezig te zijn. Je plant tevoren een dag en tijdstip dat veel mensen hun e-mail bekijken, en de tool verstuurt deze automatisch.
  • In veel tools zie je welke ontvangers je e-mails geopend hebben en op welke links er geklikt is. Zo kun je onderzoeken welke opmaak werkt en wat het ideale tijdstip is om een e-mail uit te sturen.

Bekijk verschillendee-mailmarketing software en vergelijk kosten, gebruikersvriendelijkheid, functionaliteiten (zoals opties om te personaliseren bijvoorbeeld) en privacygevoeligheid.

Verzamel e-mailadressen

“Elk contactmoment kan een e-mailadres opleveren,” vertelt Van Geffen. “Je homepage is een logische plek waar je klanten zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Maar denk ook aan andere contactmomenten, bijvoorbeeld een bestelbevestiging na een online aankoop. En zorg dat mensen zich bij een bestelling kunnen inschrijven.”

Kies een communicatiemiddel

Op basis van je strategie bepaal je je communicatiemiddel. Ieder doel en iedere doelgroep vraagt om een andere boodschap.

Ben je bijvoorbeeld tandarts of run je een autogarage? Herinner je klanten er dan aan dat het een jaar geleden is sinds ze een afspraak bij je hebben gemaakt.

Wil je nieuwsbriefabonnees aanmoedigen te bestellen in je webshop? Stuur dan regelmatig een nieuwsbrief waarin je ze op de hoogte houdt van je assortiment. Of stuur een e-mail met een speciale aanbieding.

Houd je e-maillijst up-to-date

Haal e-mailadressen waarbij je mail niet aankomt uit je e-maillijst. “Als je met een tool werkt, kun je zien welke adressen dat zijn. Zo houd je de bounce rate (het percentage e-mails dat niet aankomt) laag.” Als jouw mail een hoge bounce rate heeft, ziet de e-mailprovider (zoals bijvoorbeeld Gmail) van je klanten jouw mail als spam, en komt hij in de spambox. E-mails in de spambox zien mensen meestal over het hoofd. Dus door een ‘vervuilde’ lijst, zien je abonnees je nieuwsbrief niet.

Experimenteer en onderzoek

Onderzoek wanneer ontvangers je mails het vaakst openen (de open rate). Verstuur daarvoor verschillende versies van je mails of stuur je e-mails op verschillende momenten. “Zaken als verzenddag en -tijdstip, de naam en het e-mailadres van de afzender en de onderwerpregel, bepalen de open rate. Wordt je mail bijvoorbeeld vaker geopend als hij aankomt op maandagochtend of zaterdagavond? En experimenteer eens met het noemen van voor- in plaats van achternaam van de ontvanger of zet een emoji in de onderwerpregel. Doe dat uiteraard alleen als het past bij jouw bedrijf, product of dienst. Het gaat erom dat je mail de aandacht trekt in de vele mails die je ontvanger krijgt.”

Meet wat wel en wat niet werkt

“Je wilt dat de ontvanger in je nieuwsbrief op een link klikt die naar je website gaat. Het aantal keer dat lezers op een link klikken, meten we met de click through rate. Hoe hoger je click through rate van een bepaalde link, hoe meer mensen erop hebben geklikt. En hoe meer mensen dus je site bezoeken en eventueel iets kopen.

Om een hoge click through rate te bereiken moet de informatie in de e-mail duidelijk zijn en er een duidelijke call-to-action zijn. Een call-to-action is een aanzet tot actie zoals ‘Vraag nu aan’ of ‘Lees hier meer’.

Stel: 5% van je lezers klikt op je call-to-action. Dat is niet slecht want volgens onderzoek van Email Benchmark van GMDA uit 2023 naar alle e-mails in Nederland is de gemiddelde click through rate tussen de 0,5% en 6%. Conclusie? Aan deze call-to-action hoef je niets te veranderen. Klikken maar 0,5% van je lezers op die link? Experimenteer dan met een andere kleur, tekst of plek van de link.

Check de wet

Je mag je klanten alleen een e-mail sturen als ze hier vooraf toestemming voor geven. Die toestemming geven ze via een zogenaamde ‘opt-in’. Dit is een vinkje waarmee de bezoeker toestemming geeft voor het sturen van nieuwsbrieven of e-mails. Voeg altijd een ‘opt-out’ aan je mails toe: een afmeldlink. Tenslotte mag je geen informatie vragen waar je niets mee doet. Volgens Van Geffen zijn de opt-in en opt-out bij veel kleine bedrijven nog niet in orde. Als een ontvanger van je nieuwsbrief daar een klacht over dient bij de AVG, kan boete volgen. Die boete kan oplopen tot 4% van je jaaromzet of maximaal €20 miljoen. Een overzicht van eerder opgelegde boetes vind je op de website van de AVG