Zo blijven je medewerkers bij je, 10 tips

Personeel vinden is een uitdaging voor werkgevers. Maar hoe kun je je medewerkers binden en boeien, zodat ze bij je blijven? In dit artikel lees je tips over goed werkgeverschap.

Word wijzer in personeelszaken

Meer personeel betekent meer personeelszaken. De Personeelswijzer laat je zien wat je moet en wat je kunt regelen.

naar de Personeelswijzer

Weglopend personeel is een groot probleem voor werkgevers, vooral nu er een groot personeelstekort is. Ontdek hoe je je personeel aan je bedrijf bindt.

1. Bied aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden

Medewerkers binden en boeien begint met goede primaire arbeidsvoorwaarden. Betaal je medewerkers een salaris op maat, bied beloningen bij goede resultaten. Stem werktijden en vakantiedagen af op de (gezins)situatie van je personeelsleden.

Met secundaire voorwaarden vul je de arbeidsvoorwaarden aan. Vaak voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden zijn: een pensioen, reiskostenvergoeding en een 13e maand of eindejaarsuitkering. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het inruilen van feestdagen. Met goede secundaire arbeidsvoorwaarden zorg je voor een hogere betrokkenheid van werknemers.

2. Geef een vast contract

Ben je tevreden over een nieuw personeelslid? Overweeg om sneller een vast contract aan te bieden. Daarmee toon je je waardering en bied je baanzekerheid. Door de invoering van de wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) is het voor werkgevers aantrekkelijker om een vast contract te bieden. Ze betalen namelijk een lagere WW-premie voor werknemers met een vast contract.

3. Denk aan groene en sociale arbeidsvoorwaarden

Uit het jaarlijkse Nieuwjaarsonderzoek van pensioenaanbieder BeFrank blijkt dat bijna de helft van de werknemers duurzame arbeidsvoorwaarden belangrijk vindt. Drie op de tien werknemers wil dat het pensioengeld duurzaam wordt belegd. Geef bijvoorbeeld extra vakantiedagen wanneer je medewerkers met de fiets of trein op vakantie gaan of bied een e-bike van de zaak. Een aantal financiële regelingen maakt zakelijk fietsen voordelig. Ook kun je als werkgever je werknemer helpen bij het verduurzamen van de eigen woning. Dit kan met belastingvoordeel via de werkkostenregeling.

4. Bied om- of bijscholing

Bied je medewerkers relevante (online) trainingen of webinars aan. Hiermee verhoog je betrokkenheid en ontwikkeling. Maak samen een persoonlijk ontwikkelingsplan en leg afspraken daarin vast. Als werkgever kun je studie- of ontwikkelkosten voor werknemers onbelast vergoeden. Bij de belastingaangifte trek je deze kosten af van de winst uit de onderneming. In het handboek loonheffingen staat hoe dit werkt.

5. Bied goede thuiswerkvoorzieningen

Regel een goede thuiswerkplek voor je medewerkers en verlaag de kans op fysieke overbelasting of ziekte. De makkelijkste manier is om medewerkers bijvoorbeeld een beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel van kantoor te geven.

6. Regel een coach

Zorg voor (loopbaan)coaches waar werknemers mee kunnen praten als ze ergens tegenaan lopen of ontwikkelmogelijkheden willen ontdekken. De regeling interne jobcoach helpt bij een langdurig zieke of arbeidsgehandicapte werknemer of bij een proefplaatsing.

7. Focus op werkplezier

Motivatie komt niet alleen voort uit geld, maar ook uit werkplezier. Dat kun je op meerdere manieren bereiken, zoals een goede werksfeer en autonomie. Organiseer regelmatig bedrijfsuitjes en borrels. En sta stil bij privésituaties zoals geboorte en trouwen, maar ook bij sterfgevallen, scheiding en ziekte. Geef je medewerkers daarnaast autonomie: meer vrijheid en flexibiliteit om hun werk zelf in te richten. Durf daarbij een stap opzij te zetten en geef je medewerkers verantwoordelijkheid en uitdaging. Zo voelen medewerkers zich betrokken bij jouw organisatie en voelen ze gezien door jou als leidinggevende.

8. Blijf in gesprek met je medewerkers

Ga regelmatig met je werknemers in gesprek over hoe het gaat op werk en ontwikkelwensen. Zo weet je wat er speelt en kun je in dien nodig veranderingen toepassen waardoor je de kans op vertrek verlaagt. Spreek je waardering naar hen uit en communiceer over successen. Complimenten bevorderen de samenwerking, motiveren medewerkers tot betere prestaties en verhogen het werkplezier. Het zorgt ervoor dat medewerkers trots zijn op hun werk en de organisatie.

9. Geef sollicitanten een eerlijk beeld

Schep een duidelijke verwachting en regel een goede inwerkperiode. “Van alle werknemers twijfelt de helft binnen het eerste jaar en een groot gedeelte daarvan solliciteert opnieuw bij een andere werkgever”. Dit vertelt Heleen Mes, oprichter van HXWork en expert op het gebied van werknemerservaring. “Als je na je start bij een nieuwe werkgever niet vindt waar je op af bent gekomen, dan ben je heel snel weer weg”. Deze tips helpen om sollicitanten een eerlijk beeld van de functie en je bedrijf te geven.

10. Doe werknemerstevredenheidsonderzoek

Je weet pas echt wat medewerkers van hun werk vinden, als je het ze vraagt. Doe daarom (anoniem) onderzoek naar hoe ze functie of de werksfeer ervaren, bijvoorbeeld via een enquête. Wanneer je dit jaarlijks doet, kun je veranderingen zien en aanpassingen maken.