Innovatie 2022: innoveren moet je forceren

Het is de waan van alledag die innovatie vaak in de weg staat, meent innovatie-spreker en -auteur Menno Lanting. Daarom breekt hij een lans voor georganiseerd innoveren. Maar bovenal ziet hij in 2022 een kans voor optimalisatie. En daarbij draait het wat het wat hem betreft vooral om uitsteken boven de middenmaat: “Ben je een leider van nu en durf je kwetsbaarheid te tonen?” Lanting is een van de acht experts die KVK aan het woord laat over de kansen en trends die zij zien voor 2022.

Praktijkadvies op maat

Spar met een ervaren ondernemer die je bedrijf verder helpt

Vind een match

Trend 1: focus forceren

“Innoveren is onder te verdelen in drie soorten: innovatie (iets nieuws brengen), optimalisatie (processen verbeteren) en disruptie (een compleet ander product, een compleet nieuwe markt). Je zou als ondernemer met deze drie onderdelen bezig moeten zijn. Idealiter in de verhouding 70-20-10, zowel qua tijd als budget als menskracht. En dat geldt voor elke branche, zeker de branches waarvan men het hardste roept dat het er niet op van toepassing is. Maar de waan van alledag zit innovatie vaak in de weg. Je zult het als ondernemer dus moeten forceren bij jezelf. Hoe? Bedenk elke maand met je personeel hoe je grootste concurrent eruitziet. Stel een adviesraad samen met ondernemers uit andere branches. Haal twee keer per jaar een groep jongeren in huis voor een klankbordsessie. Zet elk kwartaal een kruis in je agenda en ga een managementboek lezen. Waar het om gaat komend jaar is dat je innovatie moet organiseren. Anders gebeurt er niks. En spreek het ook hardop uit, dan kun je er ook niet meer onderuit. Zet jezelf voor het blok, hoe ongemakkelijk dat ook kan zijn.”

Menno Lanting

innovatie-expert

Spreker, adviseur en auteur op het gebied van de impact van de snel veranderende wereld op innovatie, organisaties en leiderschap. Meer dan 250.000 mensen lazen zijn boeken. Lantings boek Connect! kreeg in 2011 de titel 'Managementboek van het jaar'.

  • Geeft 200 lezingen en workshops per jaar
  • 20 jaar ervaring in diverse managementfuncties
  • Meest recente boek: 'Uit het transformatiemoeras'
Ik zie bij elk restaurant waar ik binnenkom binnen drie minuten tien verbeterpunten.

Trend 2: perceptie is realiteit

“We leven anno 2022 in een wereld waar grote partijen als Coolblue onze perceptie over klantbenadering bepalen. Daardoor accepteren we het niet als de glazenwasser dat niveau niet kan aantippen. We vinden het shocking als een bedrijf onze mail niet beantwoordt op dezelfde dag. Dit gaat komend jaar ongetwijfeld leiden tot wrijving. Daarbij moeten veel mkb'ers op zoek naar nieuwe ‘scherpte’ om boven de grote grijze middelmaat te kunnen uitsteken. Want hoe creëer je een wow-moment bij je klanten? De oplossingen daarvoor liggen nu nog vooral bij optimalisatie. Zo zie ik bij elk restaurant waar ik binnenkom binnen drie minuten tien verbeterpunten. Heb je geen idee wat de optimalisatiekansen van jouw bedrijf zijn? Huur een mysterieshopper in en je bent er zo achter. Neem optimalisatie serieus: dit is de basis voor je profilering ten opzichte van je concurrenten.”

Trend 3: de kracht van kwetsbaarheid

“Niemand weet hoe 2022 zal verlopen, maar zeker is dat niets meer zeker is. Dat vraagt iets nieuws, iets anders van ondernemers. Aan de ene kant moet je een sterke leider zijn en aan de andere kant mag je toegeven dat je het zelf ook niet meer weet. Innovatie is ook: twijfelen aan je bestaansrecht, hoe moeilijk dat ook is. De nieuwe leider speelt hierin een belangrijke voorbeeldrol: hij of zij heeft in 2022 nieuwsgierigheid, daadkracht en kwetsbaarheid nodig. Kwetsbaarheid tonen doe je bijvoorbeeld door iemand van buiten je branche naar je bedrijf te laten kijken. Of: laat elke maand een medewerker meelopen die vervolgens feedback mag geven. Waar je vervolgens ook echt naar luistert en echt een vervolg aan geeft.”

Trend 4: van product naar service

“Het klinkt misschien confronterend, maar dat waarvan je denkt dat je je geld mee verdient, wordt steeds minder belangrijk. Neem nog eens Coolblue als voorbeeld: die verkoopt wasmachines, toch? Nee, ze verkopen lachende medewerkers, optimale service en een goed gevoel. Vertel me, waarom zou ik nog naar een fysieke winkel gaan? Om de toegevoegde waarde. Veel mkb'ers zitten nog steeds vast in hun core business, hun core product, maar die tijd is echt voorbij. Stel je eens voor dat je klant bent bij je eigen bedrijf, zou je dan blijven? Gebruik komend jaar om iets toe te voegen dat er nog niet is, bijvoorbeeld een nieuwe technologie of een extra service. En vertrouw daarbij op je eigen kennis en vakmanschap, want die is er al. Dat is ‘dichtbij innoveren’. Als de klant er iets mee opschiet, doe het dan.”

Trend 5: customer centric

“Natuurlijk: er zijn zat digitale innovaties die je gaan helpen met optimalisatie. Maar als het gaat om nieuwe techniek aan je bedrijf toevoegen, raad ik ondernemers aan om eerst even te wachten en te kijken hoe iets zich ontwikkelt. Ga er niet in voorop lopen, maar informeer jezelf wel. Wees op de hoogte, lees een boek, doe een cursus. En neem je mensen hierin mee. Heb je een administratiekantoor? Dan zullen heel veel medewerkers er over 10 jaar niet meer zijn, dus daar heb je wat te doen. Hoe kom je van die mensen af?"

"Neem nu chatrobots, een innovatie waar veel bedrijven online mee aan het stoeien zijn. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb hier als klant tot nu alleen maar negatieve ervaringen mee. Als een goede klantenservice hapert, is dat funest voor je business. Juist als iedereen met chatrobots bezig is, moet jij perfecte service aan je balie hebben."

"Kijk, eigenlijk zou je moeten bedenken: ‘Als we het opnieuw neer mochten zetten, hoe zouden we dat doen?’ Dat zijn geen leuke scenario’s, want het is altijd minder, met minder mensen. Bij grote bedrijven denken ze al in dit soort scenario’s. Dat zou het mkb ook moeten doen. Ik stond laatst voor een zaal met autoverkopers, die ik moest vertellen dat online auto’s verkopen toch echt de toekomst is. Ze waren boos en verontwaardigd. Maar de verkopers die het snapten, gingen mee. De rest bleef mokkend in de zaal zitten.”