Met een sterkte-zwakte analyse beschrijf je de sterktes en zwaktes van je bedrijf. Ook maak je de kansen en bedreigingen in de markt duidelijk. In vijf eenvoudige stappen maak je een eigen sterkte-zwakte analyse of SWOT-analyse.
Tip: maak de analyse samen met verschillende mensen. Ook mensen buiten je bedrijf en familie, zo voorkom je tunnelvisie.
Nieuwe doelgroep?
Een mogelijke uitkomst van de SWOT-analyse is dat je een nieuwe doelgroep gaat zoeken. Een voorbeeld is een ondernemer met een legowinkel voor kinderen, die zich ook gaat richten op volwassenen. Of een klusbedrijf dat naast particuliere klanten, nieuwe klanten zoekt in de zakelijke markt.
Geldzaken op orde
Plan een extra gesprek met je accountant of boekhouder. Dan zie je hoe je financiën er op dit moment voor staan. Grote veranderingen zijn niet altijd nodig. Soms maak je met een paar kleine het verschil. Maak voor jezelf duidelijk hoe het staat met de levensvatbaarheid van je onderneming. En ontdek meer kansen.
Levensvatbaarheid van je bedrijf bepalen
Denk ook aan jezelf
Je besteedt veel van je tijd en aandacht aan je bedrijf. Zeker nu de zaken minder goed gaan. Misschien heb je daarnaast zorgen over je medewerkers. Vergeet jezelf niet. Ben jij gezond, dan kun je je zo goed mogelijk inzetten om je onderneming er bovenop te krijgen. Wanneer je zorgen zich opstapelen, kan dat psychische klachten tot gevolg hebben. Bedrijfspsycholoog Lea Donselaar adviseert om op tijd hulp te zoeken. “Dat is best een stap. Omdat je ervan overtuigd bent dat je het zelf moet kunnen en geen zwakte wil tonen. Realiseer je dat deze gevoelens niet altijd vanzelf overgaan. Praat met iemand die dicht bij je staat en zoek samen naar oplossingen.”
KVK Adviesteam
Wil je overleggen over het in kaart brengen van je situatie? Bel met het KVK Adviesteam 088 585 22 22.