Marketing

Adverteren via social media: laagdrempelig en efficiënt

Je wilt je product of dienst aan de man brengen en je naamsbekendheid vergroten. Met socialmedia-adverteren zet je advertenties snel en doelgericht in, ongeacht je budget. De basis van socialmedia-adverteren in een notendop.

Geef een extra boost aan je online zichtbaarheid door naast kosteloos gebruik van social media in te zetten op betaalde advertenties. Dit marketingmiddel heeft vele voordelen en is al op kleine schaal inzetbaar, vertelt socialmedia-expert Mercede van de Wiel van online marketingbureau Afdeling Online. Om ondernemers op weg te helpen met hun eerste stappen op het gebied van socialmedia-advertenties, geeft ze de belangrijkste basisinformatie en 5 handige tips.

Betaald socialmedia-adverteren

In tegenstelling tot de socialmedia-berichten die je gratis plaatst, kun je bij de betaalde advertenties aan de hand van specifieke eigenschappen als leeftijd, locatie of interesses bepalen wie jouw boodschap te zien krijgt. Deze doelgroep hoeft je hiervoor niet te volgen of een zoekopdracht uit te voeren die op jou van toepassing is. Met socialmedia-advertenties creëer je tegen betaling zichtbaarheid bij een zelfgekozen publiek, die je probeert te verleiden om aan hun klantreis te beginnen.

Vergeleken met meer klassieke marketingmiddelen, zoals krantenadvertenties of tv-spotjes, heb je met socialmedia-advertenties een hoge mate van controle op het type persoon dat je boodschap ontvangt. Doordat je de doelgroep zo gericht vormgeeft, is het percentage geïnteresseerden onder de ontvangers hoger en besteed je je marketingbudget zo efficiënt mogelijk. Mede door deze efficiëntie is socialmedia-adverteren voor zowel grote als kleine budgetten toegankelijk.

5 tips

Sta je in de startblokken om te beginnen met adverteren op social media? Dan is het belangrijk om rekening te houden met een paar basisprincipes, geeft Van de Wiel aan. Onderstaande tips helpen je op weg.

1. Bepaal vooraf je doelgroep en de platformen

“Het grote voordeel van socialmedia-advertenties is dat je zelf kiest wie je advertentie ziet”, vertelt Van de Wiel. “Daarom is het verstandig eerst te ontdekken wat je doelgroep typeert en op welk platform je doelgroep zich bevindt. Doe bijvoorbeeld vooraf onderzoek onder bestaande klanten of zet een aantal kleinschalige advertenties uit bij verschillende groepen op verschillende platformen. Door te kijken waar testadvertenties goed scoren, krijg je een beter idee van hoe en waar je potentiële klanten kunt bereiken.”

2. Bepaal vooraf je budget

De kosten van een socialmedia-advertentie zijn afhankelijk van de gekozen doelgroep en het doel dat je wilt bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen om te betalen per ontvangen klik, per interactie die ontstaat uit de advertentie of per duizend views. Je kunt al starten vanaf een tientje en je betaalt afhankelijk van het resultaat. Door een maximumbudget in te stellen, houd je controle over hoeveel je uitgeeft en voorkom je dat een onverwacht groot bereik ook tot onverwacht hoge kosten leidt. “Bedenk vooraf wat je maximaal uit wilt geven en besef dat het oké is om klein te beginnen”, benadrukt Van de Wiel.

3. Leer van je resultaten

De meeste socialmedia-platformen hebben een beheerpagina waar je de statistieken van je advertenties bekijkt. “Door de resultaten van advertenties met elkaar te vergelijken, zie je wat goed werkt en wat minder. Zo leer je steeds efficiënter adverteren. Heb je er bij een campagne voor gekozen om te betalen per persoon die erop klikt en ontdek je dat een klik van 40-plussers veel vaker leidt tot een daadwerkelijke aankoop? Richt je dan met je advertentie op deze specifieke leeftijdsgroep. Zo verhoog je de gemiddelde opbrengst per aantal kliks en levert je investering een optimaal resultaat op.”

4. Zorg voor goede branding

Je kunt je doelgroep nog zo goed hebben gekozen, als de toon en uitstraling niet bij hen past, zullen de resultaten tegenvallen. Neem vooraf de tijd om te bepalen hoe je over wilt komen op je klanten en wees consistent in je uitingen. Dit heet branding. Het belang hiervan moet niet onderschat worden, vindt Van de Wiel. “Hoe aantrekkelijk het ook is om direct te sturen op websitebezoeken en verkopen, branding is de eerste stap. Het zorgt ervoor dat je doelgroep je merk of concept leert kennen. Mensen gaan dan sneller over tot een aankoop.”

5. Blijf actief op je account

Als de betaalde advertenties aanslaan en nieuwe klanten of volgers opleveren, is je werk nog niet voorbij. “Om je resultaat ten volste te benutten en volgers te behouden, moet je online actief aanwezig zijn. Plaats regelmatig nieuwe content, reageer op vragen en beloon je loyale publiek met leuke acties. Zo versterk je de interactie en verbinding rond je bedrijfspagina. Een actieve klantenkring levert ook zichtbaarheid op, want posts met veel reacties worden sneller getoond. Zo werk je aan de laatste fase van de klantreis: het opbouwen van loyale klanten en een loyale klantenkring.”

In de praktijk

Ondernemer David van Tuil, van bezorgrestaurant Flips & Ribs Arnhem, zet samen met zijn compagnons socialmedia-advertenties in als promotiemiddel voor zijn bedrijf. Hij vertelt wat deze betaalde posts hebben betekend voor hun zichtbaarheid als nieuwkomers in een bezorgbranche vol concurrentie.

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Benieuwd naar meer marketingmiddelen om mee op te vallen? Lees en kijk dan verder bij De Opvallers.
Mark Zwartkruis

Als content creator richt ik me op het thema Klanten en Personeel. Ik spreek graag ondernemers over hun drijfveren, en help hen nieuwe kansen te ontdekken. Graag help ik je aan tevreden personeel en een almaar groeiende klantengroep.

InspiratiePage