Wat zijn cookies en hoe adverteer je zonder gebruik ervan?

Als je online adverteert, maak je gebruik cookies. In 2024 kun je een deel van die advertentiecookies niet meer inzetten. Maar wat zijn cookies en hoe adverteer je zonder? Dat lees je in dit artikel.

Advies op maat?

Met de MKB Diagnosetool zie je hoe jouw bedrijf ervoor staat

Vul de tool in

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine bestanden die je op de computer, laptop of telefoon van je bezoekers plaatst. Hiermee volg je het gedrag van je bezoekers. Je ziet bijvoorbeeld welke pagina’s ze bekijken en of ze dat doen via hun computer of mobiele telefoon. Die informatie kun je gebruiken om je website te verbeteren. 

Als je adverteert via Google of social media en je selecteert je doelgroepen op basis van kenmerken, bijvoorbeeld  waar ze wonen of hoe oud ze zijn, maak je ook gebruik van cookies. Dit zijn zogenaamde third-party cookies. Third-party cookies zorgen ervoor dat je bezoekers kunt volgen wanneer ze na het zien van jouw advertentie naar andere websites gaan. Je advertentie wordt dan ook op die andere websites getoond.

Geen third-party cookies meer

Om de privacy van consumenten beter te beschermen, verdwijnt het gebruik van third-party cookies in 2024. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om consumenten te volgen, persoonlijke informatie (zoals hun leeftijd en interesses) op te slaan of je advertentie aan vergelijkbare doelgroepen te tonen. Het gevolg is dat veel minder mensen je advertentie zien. Ook zien ze je advertenties minder vaak.

Dat komt door het volgende:  

  • Je websitestatistieken zijn minder specifiek. Je ziet bijvoorbeeld nog wel hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest, maar je kunt geen persoonlijke gegevens, zoals leeftijd en interesses van deze bezoekers zien of gebruiken voor advertenties. Daardoor kun je bijvoorbeeld niet adverteren onder een bepaalde leeftijdscategorie. 
  • ‘Retargeting’ op basis van third-party cookies is niet meer mogelijk. Bij retargeting klikt iemand bijvoorbeeld via Instagram op je advertentie en komt dan op je website. Vervolgens verlaat diegene je website en ziet daarna op bijvoorbeeld Nu.nl dezelfde advertentie van je product. Dat automatisch herhaaldelijk tonen van je advertentie aan dezelfde persoon kan straks niet meer.
  • Als je adverteert op bijvoorbeeld Facebook en Google, tonen zij je advertentie aan een vergelijkbare doelgroep. Dit is een groep mensen met dezelfde kenmerken als je huidige klanten. Deze zogenaamde ‘lookalike audiences’ zijn vanaf 2024 niet meer beschikbaar.  

Kortom: dankzij het vervallen van third-party cookies is de privacy van je klant beter beschermd, maar heb jij minder zicht op wie je online klant is en wat deze doet. 

Adverteer zonder cookies

Zo adverteer je effectief zonder gebruik van third-party cookies. 

1. Verzamel eigen data in een systeem

Verzamel zelf de gegevens van je klanten, zodat  je gericht kunt adverteren. Data waar je zelf toegang toe hebt zijn bijvoorbeeld:

  • De statistieken van je nieuwsbrief. In je nieuwsbriefsoftware zie je bijvoorbeeld op welke links je lezers veel klikken. Als je online adverteert, maak je mogelijk gebruik van cookies. Wat zijn cookies en wat doe je als third-party cookies vervallen in 2024? 
  • Je websitestatistieken. Met Google Analytics 4 houd bijvoorbeeld bij hoeveel bezoekers je website heeft en wat ze op je website doen. Denk aan klikken op een link , een online formulier invullen of een video kijken. 
  • Klantgegevens zoals naam, adres en eerdere aankopen die je opslaat in een Customer Relation Management (CRM)-systeem. 

Let op: houd rekening met de privacyregels van de AVG als je klantgegevens verzamelt. Houd in een verwerkingsregister bij welke persoonsgegevens je opslaat.

2. Contextuele advertenties : adverteren op onderwerp

Adverteer op websites en pagina’s die interessant en relevant zijn voor je doelgroep. Of plaats een advertentie bij een artikel of blog dat goed aansluit bij jouw product of dienst. Verkoop je bijvoorbeeld kleding gemaakt van duurzame stoffen? Kijk of je kunt adverteren op websites of blogs waarin duurzaamheid het onderwerp is. Hoe meer het onderwerp aansluit bij jouw product of dienst, hoe beter.

Een advertentie zonder cookies kan net zo succesvol zijn als een advertentie die je maakt op basis van zelf verzamelde persoonsgegevens. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Etherreclame (Ster). STER concludeerde dat advertenties die op relevante plekken staan positieve aandacht krijgen. Advertenties die op webpagina’s met vergelijkbare onderwerpen staan zorgen ook voor meer clicks en een betere conversiemeer actie, zoals bijvoorbeeld een aankoop. 

3. Breng je klantreis in kaart

Kijk welke route je klanten afleggen voordat ze je product of dienst kopen. Die route heet ook wel  klantreis of ‘customer journey’. Een klantreis bestaat uit een overzicht van momenten waarop klanten je bedrijf tegenkomen. Denk aan socialmediaberichten, reviews van andere klanten, contact met je klantenservice of interactie in je webshop. Door de klantreis in kaart te brengen, krijg je inzicht in de momenten waarop klanten iets kopen of juist afhaken. Die informatie kun je weer gebruiken voor contextuele campagnes: je plaatst je advertenties dan bijvoorbeeld op websites die klanten gebruiken om zich in bepaalde onderwerpen te verdiepen. Als klusjesman of aannemer kun je bijvoorbeeld adverteren bij artikelen die gaan over een hypotheek aanvragen. Mensen die een hypotheek zoeken, willen een nieuw huis kopen en misschien ook wel direct iets laten verbouwen.

4. Investeer in speciale software

Onderzoek het online gedrag van je klant met speciale software. Op dit moment zijn er al verschillende tools op de markt waarmee je, zonder advertentiecookies, data kunt analyseren., zoalsGoogle Analytics 4 of het Nederlandse Tracedock. De software van Tracedock  verbergt een deel van het IP-adres van gebruikers waardoor hun gegevens anoniem in Google Analytics terechtkomen. Met de overige data kun je je marketingstrategie te verbeteren.”

Aan de slag

Bereid je voor op online adverteren zonder third-party cookies met de volgende artikelen: 

  • Data verzamelen? Bescherm je klantgegevens van klanten met deze 3 tips.  
  • Contextueel adverteren? Vraag eens hoe een collega-ondernemer dit heeft aangepakt. 
  • Klantreis in kaart brengen? Met een klantreis verhoog je je sales.  
  • Investeren in software? Voorkom een miskoop