Afspraak: nieuwe functionaris inschrijven
- 9 sep 2021
- Bijgewerkt 9 sep 2021
- 1 min
- Runnen en groeien
Wil je een nieuwe functionaris inschrijven bij jouw onderneming? Volg onderstaande stappen om de nieuwe functionaris zo vlot mogelijk in te schrijven.
Let op! Een extra eigenaar of vennoot inschrijven bij een eenmanszaak is niet mogelijk. Hierdoor verandert namelijk je rechtsvorm. In dit geval moet je een afspraak maken om je bedrijf over te nemen of voort te zetten.
Stap 1: controleer of je een inschrijfformulier hebt
Heb je al een formulier ingevuld waarmee je een nieuwe functionaris kunt inschrijven? Ga dan naar stap 2.Â
Heb je nog geen formulier ingevuld? Klik dan op de link hieronder in het blok ‘nieuwe functionaris inschrijven’ en volg de stappen. Aan het einde kun je als dat nodig is meteen een afspraak maken om zo de inschrijving definitief te maken.Â
Nieuwe functionaris inschrijvenStap 2: bepaal of je een afspraak moet maken
Heb jij al een ingevuld formulier? Dan kun je nu bepalen of je een afspraak moet maken bij KVK om de inschrijving definitief te maken.Â
Geen afspraak nodig als ...
Onderstaande functionarissen bij een stichting, vereniging of VvE hoeven zich niet persoonlijk te legitimeren. Hiervoor hoef je dus geen afspraak te maken.
- commissarissen
- enig aandeelhouders
- vereffenaars die al bestuurder zijn
- bestuurders van een vereniging of stichting zonder onderneming
- bestuurders van een VvE
Ook als de functionaris een rechtspersoon is, zoals een nv of bv, hoeft er geen afspraak gemaakt te worden.Â
Je kunt de inschrijving definitief maken per post. Stop hiervoor in een enveloppe:
- Het zo volledig mogelijk ingevulde inschrijfformulier, ondertekend door een al bij de onderneming geregistreerd functionaris en de nieuwe functionaris(sen).
- Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de al geregistreerde functionaris.
- Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de nieuwe functionaris(sen).Â
- Stuur dit per post naar KVK.
Wel afspraak nodig als ...
In de volgende gevallen moet de nieuwe functionaris persoonlijk langskomen op een KVK-kantoor om zich te legitimeren. Maak dan een afspraak via de knop 'Inloggen met DigiD'.
- bestuurders van een bv, nv of coöperatie en stichtingen/verenigingen mét een onderneming
- vennoten
- maten
- gevolmachtigden
- vereffenaars die nog geen bestuurders zijn
Meenemen naar je afspraak
De nieuwe functionaris kan alleen, zonder een al bij de onderneming geregistreerde functionaris, op afspraak naar een KVK-kantoor komen. Zorg wel dat de nieuwe functionaris de volgende zaken meeneemt:
- Een eigen geldig legitimatiebewijs.
- Een zo volledig mogelijk ingevuld inschrijfformulier, ondertekend door een al bij de onderneming geregistreerd functionaris.
- Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van deze functionaris.
Je afspraak
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
Veelgestelde vragen
Je registreert nieuwe UBO's via een UBO-opgave. Vul de stappen in en onderteken voor de wijziging.
Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:
- De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
- Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
- Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.
Staat je vraag er niet bij? Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kan opnemen.Â
Veelgestelde vragen over DigiD
Als je je DigiD wachtwoord bent vergeten moet je een nieuwe instellen.Â
Via e-mail én sms of via brief
Ga naar de site van DigiD. Vul hier je burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in. Je kunt je wachtwoord nu op 2 manieren herstellen:Â
- Via e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
- Via een brief. Dit duurt 3 werkdagen.
Â
Via DigiD
Heb je een geactiveerde DigiD app en kunt je hiermee nog wel inloggen? Dan kun je je wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:
- Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
- Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
- Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
- Voer je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
- Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
- Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
- Voer de koppelcode in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
- Scan de QR-code met de DigiD app en bevestig je keuze.
- Voer je pincode in op de DigiD app. Je nieuwe wachtwoord is nu ingesteld.
Als je niet kunt inloggen met DigiD kan dat komen doordat je:
- Een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord invoert: controleer of je de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
- DigiD niet is geactiveerd. Activeer eerst je DigiD met de activeringscode die je per brief hebt ontvangen.
- DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
- DigiDÂ is verlopen omdat je deze 3 jaar niet hebt gebruikt. Vraag opnieuw een DigiD aan.
Instructievideo's voor DigiD
Kom je er toch niet uit? Bekijk dan deze . Hierin zie en hoor je stap voor stap wat je moet doen.
Als je je gebruikersnaam voor DigiD bent vergeten moet je een nieuwe DigiD aanvragen. Dit doe je via de site van .
Vraag DigiD aan via www.digid.nl. Dit doe je met een burgerservernummer (BSN).
Woon je buiten Nederland? Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland DigiD kunt aanvragen. Hiervoor heb je een BSN en de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) nodig.