Een investeerder vinden

Naar welke investeerder voor je bedrijf ben je op zoek? Er zijn verschillende opties. Bijvoorbeeld een fonds of een investeerder die rechtstreeks in je bedrijf investeert. Denk aan een business angel, een Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM) of participatiemaatschappij. Ook kun je familie en vrienden laten investeren. Of een bekende Nederlander of internationale beroemdheid als investeerder in je bedrijf aantrekken.

Een business angel vinden

Een business angel is iemand die vanuit zakelijk oogpunt geld investeert in bedrijven. Doordat hij zelf ondernemer is of is geweest, kan hij jou met raad en daad bijstaan. Een business angel wordt ook wel informal investor of informele investeerder genoemd. Een business angel  vinden die als investeerder bij je bedrijf past, is niet makkelijk. Gebruik bestaande netwerken van business angels en kijk eens rond in je eigen netwerk.

Nederland

Zoek je een investeerder in Nederland? Gebruik dan de informatie van de Vereniging van Business Angels Netwerken Nederland (BAN). Bij BAN zitten netwerken die ondernemers en investeerders met elkaar in contact brengen. Op de website van BAN zie je welke investeerders en netwerken er bij horen. Ook zie je waar deze netwerken zich op richten.

Ook op de website van TechLeap.nl staat een database waar je investeerders kunt terugvinden.

Europa

Europese netwerken van business angels zijn:

Interessante publicaties

BAN Nederland heeft veel interessante publicaties. De eerste is voor ondernemers op zoek naar een investeerder, de tweede voor investeerders:

Je eigen netwerk

Investeerders gaan vaak in zee met ondernemers uit hun eigen regio. Ga daarom in je eigen netwerk op zoek naar een investeerder. Bijvoorbeeld via je privé- of social medianetwerk. Of je zoekt via je accountant, bank of andere ondernemers. Bezoek plekken waar deze mensen en organisaties elkaar ontmoeten. Denk aan evenementen, beurzen en activiteiten van business clubs en ondernemersverenigingen.

Bekende investeerder

Een bekende investeerder kan ook een kapitaalinjectie in je bedrijf doen. Daar zitten voor- en nadelen aan. Maaike Bruggeman onderzoekt en analyseert als 'The Business Trendwatcher' trends in het bedrijfsleven voor Nederlandse en buitenlandse bedrijven. Zij kent voorbeelden van bedrijven met een beroemdheid als investeerder.

Zo gaf acteur Leonardo DiCaprio een kapitaalinjectie in het Nederlandse kweekvleesbedrijf Mosa Meat. En miljardair Bill Gates pompte miljoenen in online supermarkt Picnic. Bruggeman vertelt dat ondernemers veel kunnen leren van Mosa Meat en Picnic. "Deze bedrijven staan in de belangstelling en zijn achter de schermen bezig met productinnovatie en hun positionering. Verder hebben ze een link naar de toekomst: duurzaamheid, vernieuwing en snelheid. En de potentie om groot te gaan, wereldwijd." Aan de andere kant zit er ook een bepaalde afhankelijkheid in: "Want Picnic heeft dat kapitaal echt nodig om te kunnen uitbreiden."

Volgens Bruggeman zijn er in Nederland ook 'sterren' die slimme investeringen doen. Bijvoorbeeld Bas Smit en Nikkie Plessen. "Dat zijn geen bekende Nederlanders die zomaar ergens in investeren. Het zijn rasechte ondernemers met een sterk zakelijk imperium. Als zij in je bedrijf investeren, haal je niet alleen een ster in huis, maar ook hun hele team. Daar zit zoveel kennis in."

Voordelen

Een investeerder kan veel publiciteit opleveren. Dat kan goed voor je bedrijf werken. Bijvoorbeeld als je snel wilt groeien, de buitenlandse  op wilt of als de bank je geen lening geeft. Bovendien deelt een investeerder ook zijn of haar kennis en netwerk met je. Ga je samenwerken met een investeerder? Bedenk dan wie er geld in je bedrijf investeert en wat dit voor je bedrijf kan doen. Bruggeman: "Check of de merkidentiteiten bij elkaar passen. Heb je er allebei voordeel van? Gaat het alleen om geld of brengt diegene ook kennis mee? Geven ze ook advies en wil je die bemoeienis wel? Hebben ze ervaring waar je van kunt leren? En ben je het ook op lange termijn met elkaar eens over bepaalde vraagstukken?”

Nadelen

Heeft je investeerder een slecht imago? Of komt de investeerder negatief in het nieuws? Dan kan dat verkeerd uitpakken voor je bedrijf. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Oatly. Dat is een Zweeds bedrijf dat zuivelproducten uit haver maakt. Oatly kreeg in 2020 financiering van onder andere Oprah Winfrey, Jay-Z en Natalie Portman. Investeringsmaatschappij Blackstone investeerde ook in het haverproduct. Daar kwam veel kritiek op. Want volgens klimaatactivisten zou Blackstone eerder geïnvesteerd hebben in bedrijven die een rol spelen bij ontbossing van het Amazonegebied. Uiteindelijk zorgde dat voor imagoschade voor zowel Oatly als de sterren die investeerden.

Verder zit er altijd een prijskaartje aan als je met een investeerder in zee gaat. De investeerder wil bijvoorbeeld een percentage van je aandelen, zeggenschap bij belangrijke bedrijfsbesluiten of meeprofiteren van de winst. Bruggeman adviseert: "Ga dus echt na wat de toegevoegde waarde is van zo’n investeerder. Het kan allemaal goed werken voor je bedrijf, maar ook heel erg tegenwerken.”

Hulp inschakelen

Hulp vergroot je kansen op financiering. Met de juiste adviseur en een goede financiële onderbouwing krijg je makkelijker een positief antwoord op je financieringsaanvraag. Deze adviseurs helpen je op weg. Heb je vragen over samenwerken met een investeerder? Bel dan met een adviseur van de KVK Financieringsdesk via 0800 10 14.

Benieuwd naar andere vormen van financiering via privévermogen van anderen? Dan is private equity misschien interessant.  Ontwikkelingsmaatschappijen.
 

Video: Financiering regelen

Bekijk de video Financiering regelen. De video legt uit welke stappen je kunt zetten om aan financiering voor je bedrijf te komen. En bij welke partijen je terecht kunt.

Financiering regelen