Overdrachtsplan

Ben je van plan om je bedrijf te verkopen? Maak dan een overdrachtsplan. Daarin zet je voor jezelf op een rij hoe je de verkoop aan gaat pakken en maak je een analyse van je bedrijf. Tijdens het verkoopproces kun je telkens op het plan terugvallen.

Inhoud van een overdrachtsplan

In het overdrachtsplan staat alles op een rij wat je nodig hebt om de verkoop van je bedrijf goed te regelen. Bijvoorbeeld:

  • aanleiding en doelstelling van de verkoop
  • belangrijkste kenmerken van het bedrijf
  • sterktes en verbeterpunten van het bedrijf
  • kansen en bedreigingen voor het bedrijf
  • doelstellingen van het bedrijf
  • de manier waarop je een koper gaat zoeken
  • beschrijving van mogelijke kopers (kopersprofiel)
  • welke adviseurs je gaat inschakelen
  • strategie voor onderhandelingen

Planning

Zet in het plan ook op welke termijn je afscheid gaat nemen van je bedrijf. Koppel daarom aan de onderdelen van het overdrachtsplan een (globale) planning. Bedenk of je na de overdracht nog een rol in het bedrijf blijft houden of niet.

Vervolg

De voorbereidingsfase van de bedrijfsverkoop zit er op. Je bedrijf is verkoopklaar, de waarde en prijs zijn bepaald en al je acties staan in het overdrachtsplan. Ga nu verder met de volgende stap: een koper zoeken.


Zes stappen naar bedrijfsverkoop

Je bedrijf verkopen in zes stappen

KVK Gids voor bedrijfsverkoop

InfoPage