Een koper zoeken voor je bedrijf

Je bedrijf verkopen kan natuurlijk alleen als er een koper voor is. Soms meldt zo iemand zich bij jou, maar meestal moet je er zelf naar op zoek. Bedenk in ieder geval aan welk type koper je het bedrijf wilt overdragen.

Op zoek

De koper die je in gedachten hebt, is meestal niet de echte koper van je bedrijf. Je moet dus op zoek. Vraag eens in je netwerk of iemand interesse heeft. Of vraag je accountant of adviseur om dat te doen. Een adviseur bedrijfsoverdacht heeft vaak een bestand met potentiële kopers. Ook kun je in online databanken zoeken naar een passende koper of daar zelf je (anonieme) verkoopadvertentie plaatsen. Maak ook voor jezelf een lijst van mogelijke kopers van je bedrijf en gebruik een kopersprofiel.

Typen kopers

Aan welk type koper wil je je bedrijf overdragen? Je keuze kan afhangen van je relatie met de koper, de continuïteit van de onderneming of een zo hoog mogelijke opbrengst.

Koper uit de familie

Je bedrijf overdragen aan je kinderen of een ander familielid lijkt logisch. Er is dan al een binding met het bedrijf. Maar, heeft het familielid ook de kwaliteiten om het bedrijf voor te zetten? Overdracht binnen de familie levert financieel meestal niet het meeste op. De koopsom wordt vaak omgezet in een zachte lening. Houd hierbij ook rekenig met de belangen van andere familieleden.

Koper uit het bedrijf (MBO)

Overname door eigen personeel, een mede-ondernemer of aandeelhouder heet management buy out (MBO). De koper kent het bedrijf van binnenuit. Jij kent de kwaliteiten van de koper.

Koper van buiten het bedrijf (MBI)

Bij een management buy in (MBI) draag je het bedrijf over aan iemand die niet bij het bedrijf werkt. Bijvoorbeeld een manager met ondernemersambitie of een startende ondernemer. Een MBI kan in stapjes gaan. De koper neemt dan steeds een deel van je bedrijf over.

Strategische koper

De strategische koper is een collega-ondernemer. Hij neemt je bedrijf over om zijn eigen activiteiten uit te breiden. Of voor inkoopvoordeel, extra omzet of om een collega uit de markt te kopen. Je bedrijf gaat op in een grotere onderneming. Een strategische koper biedt vaak een betere prijs dan andere typen kopers. En betaalt de koopsom in één keer.

Kopers benaderen

Een koper moet bij je bedrijf passen. Je wilt een klik hebben. Maar de koper moet vooral ook de kwaliteiten hebben om het bedrijf te kunnen leiden. Ook moet hij de verkoopprijs kunnen betalen. Om dat gevoel te krijgen, benader je geïnteresseerde kopers eerst met basisinformatie (profielschets) van je bedrijf. Doe dat bij voorkeur via een tussenpersoon.

Kandidaten die na het bestuderen van de profielschets en de check met het kopersprofiel overblijven, geef je het uitgebreide verkoopmemorandum. Of je geeft mondeling informatie. Voordat je het verkoopmemorandum geeft, laat je de kandidaat-koper een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Daarmee voorkom je dat gevoelige informatie uitlekt.

Vervolg

Heb je een serieuze kandidaat gevonden? Doorloop dan stap vier van het verkoopproces: van contact naar contract. Dat begint met de onderhandelingen.