Terugmelden via Digimelding
- Bijgewerkt 5 mei 2025
- 1 min
Werk je bij een overheidsorganisatie? Dan gebruik je voor je werk mogelijk gegevens uit het Handelsregister. Zie je dat bepaalde informatie niet klopt of niet compleet is? Geef dit dan door aan KVK. Dat heet ‘terugmelden’.
Terugmelden doe je via , een website van de Rijksoverheid. KVK ontvangt je melding meteen en gaat ermee aan de slag. Binnen twee werkdagen bepalen we of we de aantekening ‘in onderzoek’ neerzetten bij een gegeven in het Handelsregister. Zo kan iedereen zien dat de informatie misschien niet klopt. Vaak is het nodig om uit te zoeken wat de situatie precies is. Zo’n onderzoek duurt vaak wel enkele maanden. Blijkt dat de gegevens inderdaad niet kloppen? Dan past KVK de gegevens aan.
Werk je niet voor de overheid? Dan kun je onjuiste gegevens melden via een webformulier.
Status 'in onderzoek'
Vanaf het moment dat een gegeven ‘in onderzoek’ is, komt dat ook te staan op het uittreksel van het Handelsregister. Dan staat er ‘Dit gegeven is in onderzoek’. Deze tekst verdwijnt weer als het onderzoek klaar is en het juiste gegeven in het Handelsregister staat.
Stappenplan terugmelden
Stap 1: voorbereiden
Zorg dat je weet hoe het doorgeven van terugmeldingen via Digimelding precies werkt. Die uitleg staat op de website van . Dat is een organisatie die hoort bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Fase 2: toegang aanvragen
Regel dat de organisatie waar je werkt krijgt tot Digimelding. Ook dat loopt via Logius.
Fase 3: Digimelding gebruiken
Je kunt alleen terugmelden op de authentieke gegevens in het Handelsregister. Dat zijn gegevens die volgens de wet moeten kloppen, Bijvoorbeeld naam, adres en rechtsvorm. Meld alleen terug als je een goede reden hebt om te denken dat er fouten in deze informatie staan. Maak duidelijk waarom je denkt dat een gegeven niet klopt. Bijvoorbeeld omdat je bewijs hebt dat de situatie anders is dan in het Handelsregister staat.
Als KVK een terugmelding niet in behandeling neemt, krijgt je overheidsorganisatie daarover een e-mail.
Verplicht gebruik
Afspraken binnen het Stelsel verplichten overheden om de authentieke gegevens in het Handelsregister te gebruiken. Als een gegeven ‘in onderzoek’ is, dan hoeft dat niet meer. Je mag dan andere gegevens gebruiken die uit eigen onderzoek komen.