100 jaar Handelsregister

Thiessen Wijnkoopers: eerste inschrijving Handelsregister

Precies 100 jaar geleden werd het eerste bedrijf ingeschreven in het kersverse Handelsregister van KVK, dat op 15 maart 1921 wettelijk werd vastgelegd in de Handelsregisterwet. Thiessen Wijnkoopers uit Maastricht had op 17 maart 1921 de primeur. Het is 1 van de * 2.331 bedrijven die sinds 1921 in het Handelsregister staan en nu nog steeds actief zijn.

“We hebben de akte ingelijst in de zaak hangen”, vertelt Gerry Habets, vinoloog en bedrijfsleider bij Thiessen Wijnkoopers. “Er staat nog steeds een 1 in het inschrijfnummer, daar zijn we trots op. Bij elke proeverij of rondleiding staan we hier even bij stil.” Het bedrijf bestaat sinds 1717 en is na ruim 300 jaar nog steeds actief in de wijnhandel. Lees het hele artikel over Thiessen Wijnkoopers.

100 jaar

De lijst van 2.331 bedrijven die al sinds 1921 in het Handelsregister staan is heel divers: onder andere juweliers, kappers, slagerijen en bouwbedrijven. Ze hebben oorlogen en crisisjaren overleefd. Wat ook opvalt is het aantal verenigingen dat al 100 jaar bestaat. Van toneel-, zang- en voetbalverenigingen tot uitvaart- en ijsverenigingen.

Wettelijke doelen

KVK legt van iedere onderneming en andere rechtspersoon onder andere vast wat de handelsnaam is, op welke adres hij gevestigd is en wie tekenbevoegd en aansprakelijk is. Iedereen kan deze bedrijfsgegevens 24/7 opvragen in het Handelsregister.

Naast rechtszekerheid zijn de efficiëntie van de overheid en het stimuleren van de economie wettelijke doelen van het Handelsregister. Zo hoef je als ondernemer niet bij iedere instantie opnieuw je gegevens achter te laten om te bewijzen dat je ondernemer bent. Ook is het eenvoudig om via het register klanten en opdrachtgevers te vinden. In 2020 is er nog een doel toegevoegd in de wet: fraudesignalering. KVK heeft een rol in het bestrijden en voorkomen van criminaliteit. Niet alleen doordat gegevens uit het register worden gebruikt door instanties als Dienst Justis, maar ook voor het detecteren van signalen die mogelijk duiden op fraude of andere criminele activiteiten, zoals mensenhandel of plof-bv’s.

Hofleverancier

Als je bedrijf 100 jaar bestaat en al die tijd een onberispelijke bedrijfsvoering heeft gehad, dan kun je als bedrijf de titel ‘Hofleverancier’ krijgen. Bijna 600 bedrijven in Nederland hebben dit predicaat. Maar wat betekent dat precies? En wat voegt zo’n titel toe? Zo word je Hofleverancier.

Voetnoot

* Het aantal van 2.331 bedrijven is een benadering en tot stand gekomen door een berekening. Door een wijziging in de systemen in 1992 is niet meer te achterhalen hoeveel bedrijven precies 100 jaar in het Handelsregister stonden ingeschreven. Van 501 bedrijven is nu nog wel vast te stellen dat zij sinds 1921 in het Handelsregister staan geregistreerd en nu nog actief zijn.

Noot voor de redactie

Wil je meer informatie over 100-jarige bedrijven/verenigingen in jouw regio of over het 100-jarige bestaan van het Handelsregister? Neem contact op met KVK woordvoering via pers@kvk.nl of bel 06 30 35 29 21.