Innoveer als startup met deze 5 skills

Wil je een échte koploper worden in een nieuwe markt? Een magneet voor nieuwe medewerkers? Het kan! Zonder dure machines of ingewikkelde financieringsaanvragen. Ontwikkel 21st century skills en investeer op eigen kracht in het talent van jou en je team.

Top 5 skills om de markt te veroveren als een startup:

1. Wees creatief en innovatief

Rijden we nog over een aantal jaren? Betalen we dan nog via een bank? Wie zal het zeggen. Maar een goed lopend bedrijf straks, vraagt nu om goede ideeën en acties. Dus daarom: fantaseer, discussieer of mediteer voor de beste ideeën. En vervolgens gewoon te gaan doen, te leren van je fouten, bij te sturen en door te gaan. Een praktisch model hierbij is de lean start up methode.

2. Bundeltjes problemen oplossen

‘Zelf problemen oplossen’ is een must op ieder cv. Of het nou gaat om een situatie waarbij een product nog niet doet wat je wilt. Of een hack van je ICT-systeem of datalek. Problemen zijn vaak complex: het een hangt met het ander samen. Zoals bij duurzaam ondernemen. Want hoe maak je kleding van afval? Je loopt tegen 1001 dingen aan.

3. Krijg digi en data in je bloed en onder je huid

Klantgegevens, surfgedrag, klikgedrag op je website en sensoren in machines. Het levert waardevolle informatie op. Maar wat kun je – of moet je - ermee in jouw bedrijf? Om dit te ontdekken is het belangrijk dat iedereen beschikt over digitale vaardigheden. Niet alleen als ‘vuist’ tegen cybercrime. Maar ook omdat ict-innovaties steeds meer mainstream worden. Zoals internet of things of cryptocurrency. Daag jezelf uit; wordt jouw bedrijf een databedrijf?

Praktijkvoorbeeld

Rutger Wetzels is overtuigd van de kracht van data-gestuurd ondernemen.

4. Ondernemend samenwerken

Samenwerken is hot. Want samen weet je meer, heb je meer en kun je meer. Daarom ontwikkelen veel ondernemers nieuwe producten in co-creatie en verzorgen zzp’ers met hun coöperatie samen hun cliënten. Ze delen hun kennis, doen concessies, verdelen de buit én de zorgen.

Praktijkvoorbeeld

Media-ondernemer Christian Vorstius Kruijff werkt samen in coöperatie Artishock.

5. Gebruik je moreel kompas

Het is allang geen ‘geitenwollen sokken’ onderwerp meer: ‘iets goeds en nuttigs doen'. Rijk worden ten koste van het klimaat is ‘not done': de jeugd staat in grote getalen op voor het klimaat. Ook de groep sociaal ondernemers breidt zich uit.

Praktijkvoorbeeld

Ev Liu strijdt met haar duurzame wegwerp-rietje tegen plastic afvalbelten in oceanen.