Internationaal 2023: contact zoeken en teruggeven

Een van de mogelijkheden voor ondernemers verder te groeien, is over de grenzen heen kijken. Maar geldt dat voor 2023 nog wel? Mede-oprichter Abderrahmane Trabsini van het Amsterdamse modemerk Daily Paper ziet veel kansen. “Samenwerkingen en teruggeven aan de community.” Trabsini is een van de zeven experts die een visie geeft op de kansen en trends die zij zien voor 2023.

Praktijkadvies op maat

Spar met een ervaren ondernemer die je bedrijf verder helpt

Vind een match

Welke trends zie je op het gebied van internationaal zakendoen?

Trend 1: collabs

“Collabs zijn mooie kansen voor het komend jaar: cross-over-samenwerkingen waar je zelf ook weer veel van leert. Of juist binnen je branche. Wij zoeken overal ter wereld waar we zijn contact met andere fashion-designers. Als je een ander merk tof vindt, stap er dan gewoon op af, ook al zijn ze tien keer zo groot. Uiteindelijk kun je vanuit al die contacten een goede samenwerking opzetten. Bijvoorbeeld voor een product, zoals wij een T-shirt samen met Off-White hebben gedaan. Of een grote collectie met grote impact, zoals onze samenwerking met Ajax, wat een droom van ons was vanaf onze start.”

Trend 2: teruggeven aan de community

“Een andere trend die wij veel zien, niet alleen in de modewereld, is teruggeven aan de landen waar je óf sterk mee verbonden bent óf je productie doet. Onze roots liggen in Afrika, van Marrokko tot Ghana en Somalië. Ons streven is om alles te laten produceren in Afrika. Daar hebben we bijvoorbeeld een afspraak voor staan in Togo. En ik ga binnenkort naar Marokko om daar een fabriek te bezoeken. Niet dat dat altijd even makkelijk is, want je zit op de grens van wat voor je klanten nog betaalbaar is. Maar we doen ons best, ook op andere manieren. Bijvoorbeeld door onze campagnes te schieten in Afrika, met Afrikaanse modellen. Het gaat erom dat je je inzet. Neem het T-shirt dat we samen hebben gedaan met het merk OffWhite. Virgil (Abloh, modeontwerper, overleden in 2021, red) was Amerikaan én Ghanees en hij was gefascineerd door Daily Paper. Hij wilde wat teruggeven aan Ghana. Zo gaf Virgil alle opbrengsten van dat shirt aan een skatepark in Ghana. Goede kleding, goede kwaliteit, goede campagnes, goede samenwerkingen en goede strategie: zo word je een internationaal merk.”

Trend 3: event-pop-ups

“Dé manier om internationaal een basis te starten, zijn pop-ups op events. Vóórdat je een winkel gaat openen, verken je zo mooi de markt en je doelgroep. Zorg ervoor dat je precies weet welke events in welke landen relevant zijn voor jouw brand. Wees dáár aanwezig met een gave pop-up. Zo hebben wij dat ook gedaan in Londen. Voor de zichtbaarheid van ons merk en interactie met de community waren we met een pop-up in Ghana, Kaapstad, Johannesburg en Berlijn. Voor ons ligt de focus voor pop-ups in de belangrijkste steden van Europa, zoals Parijs en Berlijn. En de VS , waarbij we ons waarschijnlijk richten op Atlanta, Chicago en LA. De truc om een goede pop-up-ruimte te vinden is door met lokale mensen te werken. Gelukkig kennen we in elke stad wel iemand uit de modewereld, die ook weer de coole events kent. Maar het betekent voor ons nog meer. Zo proberen we onze fashion door middel van pop-ups ook beschikbaar te maken voor het Afrikaanse continent, waar onze roots liggen.”

Welke bedreigingen zie je voor ondernemers?

“De hele productieketen voor fashion heeft komend jaar nog last van alles wat er wereldwijd gebeurt. Van de logistieke hobbels tot de prijzen van gas en elektriciteit, deze factoren spelen allemaal een rol. Wij zien het nu al bij onze denims. De productie is flink uitgesteld omdat de bevoorrading een chaos is. Het is een lastige periode voor een productieland als Turkije, het denim komt gewoon niet aan. In China ga je het ook goed merken, bepaalde fabrieken mogen daar maar drie dagen in de week open vanwege de elektriciteitskosten. Een ander bedreiging is de nasleep van Covid. Daarom hebben wij onze Azië-uitbreidingsplannen even op een laag pitje hebben laten staan. Japan is sinds kort weer echt open, maar het is allemaal nog erg onzeker.”

Waar moeten ondernemers volgend jaar rekening mee houden?

“We zien weleens merken die puur vanuit Nederland proberen internationaal te gaan. Dat kan natuurlijk, maar voor landen als Duitsland en het VK en een spot als New York heb je echt een lokale brandmanager nodig. Die alles lokaal ziet, die ons adviseert over partijen waarmee we een samenwerking kunnen doen. Neem Duitsland, je kunt daar niet een collega van ons kantoor neerzetten. Dat is een uit-wedstrijd en je staat meteen met 1-0 achter. Je hebt iemand nodig voor wie het een thuiswedstrijd is. Die affiniteit heeft met je merk en uit dezelfde industrie komt. Hoe je aan die mensen komt? In het VK was het iemand die al bij ons werkte. Mark Smith uit Duitsland kenden we via Bread & Butter. Die heeft zijn eigen merk en ook bij ons gesolliciteerd. En Moriba Koné uit Frankrijk kenden wij van de fashion weekends. Hij had ook zijn eigen merk en heeft ook gesolliciteerd. En wij dachten: ja, dit zijn allemaal mensen die wij persoonlijk kennen, die uit de branche komen, die het merk kennen en er affiniteit mee hebben. Dat telt allemaal mee. Je brandmanager is in dat land een vertegenwoordiger van je merk.”

Abderrahmane Trabsini

mede-oprichter en design director Daily Paper

Abderrahmane Trabsini studeerde aan de Haagse kunstacademie. Met Jefferson Osei en Hussein Suleiman begon hij in 2012 Daily Paper, een blog over mode, hiphop en meer. Om hun blog te promoten ontwierpen ze vijf T-shirts met een eigentijdse verwijzing naar hun Afrikaanse roots. Die werden zo populair dat ze het idee van de blog lieten varen en hun eigen kledinglijn begonnen.

  • 33
  • Startkapitaal € 6.000
  • 74
Ik probeer te leren van het denkproces van anderen en dat inspireert mij.

Welke kansen zie je voor ondernemers?

“Doelgericht netwerken en slim samenwerken vormen de sleutel tot succes. Met doelgericht netwerken kun je meteen beginnen. Kies voor jouw branche de meest relevante events, beurzen en festivals. Ik reis veel, maar altijd met een bepaald doel. Omdat ik ondertussen weet waar ik de juiste mensen tegenkom voor inspiratie en business. Het is vooral belangrijk om op die plekken en tijden steeds weer je gezicht te laten zien. En bedenk dat het heel nuttig kan zijn om mensen uit je eigen branche te kennen, ook al zijn ze misschien concurrenten. Merken die je al kent, waarvan de eigenaar aanwezig is: stap erop af en geef aan dat je het tof vindt wat ze doen. Probeer gewoon vrienden met iedereen te zijn. Ook met muzikanten en kunstenaars. Het denkproces van anderen inspireert mij."

Met welke trend moeten ondernemers (nog) niet aan de slag gaan?

“Met een groot ego! De arrogantie die Nederlanders nogal eens kunnen hebben, werkt niet. Je mag er natuurlijk wel trots op zijn dat je uit Nederland komt, dat zijn wij ook. Maar beter kun je je bescheiden opstellen. Waar ik ook ter wereld kom, ik voel me altijd een gast van dat land. Ik ben er om te leren.”

Welke branche moeten we volgend jaar in de gaten houden?

“Niche-brands, die volledig gaan voor één bepaalde niche-doelgroep. Kijk naar Supreme, een fashion brand voor skaters. In hun winkels werken alleen maar skaters en je voelt meteen de vibe: dit is het merk. Het werkt omdat ze vol voor die ene doelgroep gaan en daar dan ook perfect in alles bij aansluiten.”

Wat is jouw ultieme tip voor ondernemers voor 2023?

“Pas je aan op de landen waarmee je zakendoet. Kijk naar je data en houd rekening met de lokale voorkeuren. Wij zien bijvoorbeeld in de VS dat workwear heel cool is. Voor de VK is een goede tracksuit noodzakelijk. In Nederland werken setjes heel goed, in Nederland werkt alles bijna goed. Duitsland is een lastige markt om op te komen, maar qua assortiment best simpel. Daar verkopen onze essentials heel goed, onze basics. Parijs qua groothandel verkoopt goed, daar zitten ook heel veel Afrikanen. De diaspora is daar heel erg aanwezig. Wat ik leuk vind aan de VS is dat ze daar met een compleet frisse blik naar je collecties kijken. Hier kennen ze de usual suspects al, maar iemand in New York kijkt met een nieuwe blik naar de winkel. Die gaat niet voor het meest herkenbare, die kiest iets wat hij persoonlijk tof vindt. Meer open minded, vooral de klanten die het merk pas net kennen, die hebben best wel een brede blik. Dus we passen het assortiment in die winkels erop aan, we ontwerpen er soms speciaal voor. Zorg dat je voor iedereen wat hebt, dat is de challenge.”

2023 wordt het jaar van: opstaan

“Afgelopen twee jaar was het echt vallen en opstaan, turbulente jaren. Iedereen heeft het wel gevoeld en we zijn allemaal aan het herstellen van alles. Maar ik ben optimistisch, vandaar mijn woord ‘opstaan’. We gaan nog een zware winter krijgen, maar daarna wil ik graag dat iedereen weer opstaat en mooie dingen gaat doen.”