Nieuw in het Oude Normaal

De afgelopen 1,5 jaar hebben we een beetje stil gestaan en daardoor is er veel veranderd. Inmiddels zijn we beland in het nieuwe normaal. In de serie ‘Nieuw in het Oude Normaal’ maken we kennis met bedrijven die de afgelopen 1,5 jaar een omslag hebben gemaakt. Ondernemers die het aandurven om afscheid te nemen van hun vaste kantoorlocatie, de omschakeling van offline naar digitaal hebben gemaakt of afvalproducten op een duurzame wijze opnieuw gebruiken. Ook nieuwsgierig welke inzichten deze ondernemers kregen? En wat deze (groene) omslag hen heeft opgeleverd?

In deze reeks

Spellenwinkel Subcultures is fysiek en online toegankelijk voor iedereen

Het kopen van spellen online én in de winkel moet voor iedereen eenvoudig zijn. Dat is de filosofie van Tijn Rams van spellenwinkel Subcultures. Spellen zijn namelijk voor iedereen. De afgelopen anderhalf jaar heeft Tijn met zijn team goede toegankelijkheid vormgegeven. Ze begonnen met een webshop en meer zichtbaarheid via social media. En ook de fysieke toegankelijkheid van de winkel is sterk verbeterd. Bredere gangpaden én een cursus gebarentaal voor de medewerkers om beter te kunnen communiceren met doven en slechthorenden zijn enkele voorbeelden. Kijk met ons mee hoe het team van Subcultures het nieuwe normaal toepast en spellen écht voor iedereen toegankelijk maakt.

Avontuurlijk Goboony werkt vanuit de camper

Hybride werken, dus thuis én in de camper! Mark de Vos van Goboony vertelt over de omslag die zij hebben gemaakt. Goboony is een peer-to-peer camperverhuurbedrijf, dat via een platform verhuurders en huurder van campers met elkaar in verbinding brengt. Toen thuiswerken de norm werd, besloten Mark en zijn collega’s om het avontuur tegemoet te rijden. Letterlijk! Ze besloten afscheid te nemen van hun vertrouwde kantoorpand en kozen voor de vrijheid van campers om met elkaar samen te werken. Hoe leuk is dat! Vergaderen in de natuur, even een koffietje zetten of een wandeling maken. Nieuwsgierig naar de nieuwe werknorm van Goboony? Kijk dan mee en hoor wat het hun heeft opgeleverd.

Händig: van podiumbouwer naar meubelmaker

Evenementen vielen stil en podiumbouwers Mark Snoeijen en Bjorn Berkers moesten met hun onderneming snel de knop omzetten. Met stilstaande machines heb je geen omzet. Dus zetten zij hun creativiteit in voor een nieuwe, groeiende markt: thuiswerkmeubels. Want thuiswerken is inmiddels het nieuwe normaal. Binnen een week lagen de eerste tekeningen voor thuiswerkmeubilair op tafel en startten zij hun nieuwe bedrijf ‘Händig Design’. Om het voor thuiswerkers ‘händig’ te maken, komt er bij de montage van de meubelen geen schroef, bout of lijm aan te pas. Ook benieuwd hoe Mark en Bjorn deze snelle omslag konden maken?

Yoghurt Barn onderneemt klimaatpositief

Duurzaam en écht klimaatpositief ondernemen. Niet klimaatneutraal, nee écht met een positieve uitkomst voor het klimaat. Kan dat? Wouter Staal van Yoghurt Barn maakte de omslag als een van de eersten met zijn onderneming. Yoghurt Barn biedt feelgood food en levert een positieve impact op het klimaat. Samen met zijn ruim 200 medewerkers veranderde hij van koers. Van plantaardige yoghurt, verpakkingen en lampen, tot inkoop en het vervoer van personeel, alle aspecten worden meegerekend en komen positief uit. Wist Wouter van tevoren waar hij aan begon? Nee, maar als ondernemer ging hij het gewoon doen. Kijk mee naar alweer de laatste aflevering van deze serie en ontdek hoe jij het verschil ook kan maken.

KVK Beyond Business

Abonneer je ook op KVK Beyond Business. Het kanaal van KVK met video’s over ondernemen die net iets verder gaan. Waar we dieper in de wereld van het ondernemen duiken om jou te inspireren en te helpen. Ondernemers gaan uitdagingen aan, geven waardevolle tips en geven een kijkje in de keuken. Elke woensdag om 15:00 uur staat er een nieuwe video online.