Personeel 2022: je bedrijf is als de wereld daarbuiten

Het gaat een lastig HR-jaar worden voor traditioneel denkende ondernemers, zowel in het mkb als bij grote bedrijven. En de schaarste op de arbeidsmarkt versterkt dat. Dat verwacht Hetty Moll van HR- en recruitmentorganisatie Compagnon die daarom stelt dat alles draait om je sollicitant en je medewerkers. "En wat zij nodig hebben, is een afspiegeling van de wereld buiten kantoor.” Moll is een van de acht experts die KVK aan het woord laat over de trends en kansen die zij zien voor ondernemers in 2022.

KVK Innovatie Top 100

Vind nieuwe klanten of een netwerk met je innovatieve product.

Schrijf je nu in

Trend 1: focus op snelheid en gemak

“De wereld anno 2022 draait om snelheid, gemak en laagdrempeligheid. Diezelfde waarden verlangen consumenten van de bedrijven waarbij zij solliciteren en werken. Als ondernemer moet je daarop inspelen. Solliciteren moet zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk worden, vergelijkbaar met een bestelproces online. Je bestaande werknemers willen dit ook, dus voorkom complexe formaliteiten en procedures. Moest je voorheen nog een formulier in drievoud invullen om vrij te vragen; nu pak je je mobiel, log je in bij het personeelsinformatiesysteem en vul je online je verzoek in. Alles draait om het snel en makkelijk regelen van je zaken, net als bij alle andere zaken in je leven. Je wilt toch niet terug in de tijd als je naar je werk gaat? Zie het allemaal als kansen. Als het digitaal makkelijker kan, doe het dan.”

Hetty Moll

directeur/mede-eigenaar Compagnon

Hetty Moll heeft al een rijk leven in het HR-vak achter zich. Ze was onder meer manager van een HR-adviesbureau, HR-directeur in een grote horeca-organisatie en sinds 2000 oprichter en directeur van Compagnon. Ook was ze voorzitter van de NVP in Zuid-Holland.
  • Eerste baan: manager adviesgroep HR bij MKB Nederland
  • Aantal werknemers: bijna 200
  • FD Gazelle, Zakenvrouw van het jaar, The Next Women 100
Snelheid, gemak en laagdrempeligheid. Dat verlangen mensen ook van de bedrijven waar ze werken.

Trend 2: verzamel en gebruik data

“Ondernemen op basis van data is een must voor Human Resources. Het is niet meer genoeg om alleen je buikgevoel te volgen, want dat is niet automatisch het buikgevoel van je kandidaten. Ga zoveel mogelijk op basis van data werken, leer je doelgroep kennen. Wat zou die doelgroep bewegen om bij jou te komen werken? Dit kun je op twee manieren aanpakken. Allereerst, maak gebruik van bedrijven die arbeidsmarktgedrag onderzoeken. Afhankelijk van je bedrijfsgrootte kun je dit inkopen of zelf onderzoeken. Maar ten tweede (en dat wordt te vaak nog niet gebruikt), je zit zelf ook op data. Ga kijken bij je eigen mensen, want die zijn het meest effectieve werving-instrument. Wat heeft hen bewogen om bij jou te komen werken? Waarom blijven ze of gaan ze weg? Vraag ernaar, leg het vast en gebruik die data.”

Trend 3: zet je eigen mensen in

“Het inzetten van je eigen mensen in HR is een van je meest krachtige tools voor 2022. Je kunt je personeel op twee manieren inzetten: als referent en als ambassadeur. Bij referral recruitment vraag je je eigen mensen om actief in hun netwerk na te gaan wie geschikte kandidaten voor openstaande vacatures zijn. En mochten ze die vinden, dan is een referral bonus van kracht. Wacht hier niet te lang mee. Stuur je nieuwe medewerkers na een maand in dienst al een vragenlijst en vraag ze ‘Ken je iemand die hier ook zou willen werken?’. Ambassadeurs zijn werknemers die je actief betrekt bij het werven van personeel. Zij gaan echt voorop, ze staan op je website met een testimonial en portret, zij posten op je socials.”

Trend 4: accepteer de zzp’er

“De arbeidsmarkt is drastisch aan het veranderen, ook op het gebied van arbeidsverhoudingen. Daar waar een vast dienstverband ooit nog de heilige graal was, zie je nu veel meer mensen die een flexibelere verhouding tot de arbeidsmarkt hebben. En ja, dat is door het corona-thuiswerken natuurlijk alleen maar versterkt. Je zult als ondernemer het komende jaar echt open moeten staan voor alle nieuwe soorten van medewerkers. En dan niet ‘Hoe krijg ik die mensen bij mij in vaste dienst”, maar wel: de mensen die jij zoekt werken in 2022 wellicht als zzp’er in de markt, dus speel daarop in. Daarnaast, veel jonge mensen willen niet meer standaard 40 uur per week werken, dus in plaats van 1 werknemer heb je er waarschijnlijk 2 nodig op een functie.”

Trend 5: maak de vijver groter met diversiteit

““Ik zie vooral veel grotere organisaties worstelen met inclusief ondernemerschap, maar niemand kan er in 2022 omheen. Diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer zijn een must. En een kans, het gaat je veel brengen. Misschien wel het allerbelangrijkste, het maakt je eigen kandidatenvijver groter. Daarnaast geeft diversiteit ook een verbeterde sfeer op de werkvloer met zowel mannen als vrouwen, met verschillende culturele achtergronden en geloven en met mensen met een beperking. Het is leuk en leerzaam voor al je medewerkers; feitelijk breng je de wereld naar binnen. En dat levert jouw producten en diensten ook wat op. Verschillende opvattingen uit allerlei hoeken brengen jou als ondernemer ook weer verder. Een must hierbij is wel: draag je beleid op alle fronten uit. Je staat er als ondernemer misschien wel voor open, maar onbewust breng je die boodschap niet naar de markt over. Kijk bijvoorbeeld eens naar je website. Zijn daar alleen maar witte mannen te zien? Een zwarte vrouw voelt zich dan toch niet aangetrokken tot je bedrijf. Dus communiceer waar je voor staat, óók in je vacatureteksten. Laat zien dat alles klopt.”

Trend 6: focus op allround wellbeing

“Een goede werkgever steunt zijn mensen niet alleen als ze ziek zijn, maar focust ook op het voorkomen van uitval. Mocht je het nog niet doen, ga vol investeren in wellbeing, zowel lichamelijk als mentaal. Werknemers willen geen verschil ervaren tussen hun leven thuis en op het werk, die grenzen vervagen. Dus denk bijvoorbeeld aan een fysiotherapeut op kantoor waar je mensen een keer in de week langs kunnen, alternatieve (complementaire) geneeskunde, een psycholoog. Maar kijk ook naar bijvoorbeeld yoga, op kantoor of online. Zo hebben wij op de donderdagen de Powerbreak geïntroduceerd voor al onze mensen. Daarin geven we iedereen een werkboost, vanaf de werkplek te volgen. Dit soort care stellen mensen heel erg op prijs; alleen het idee al ervaren ze als positief. Maar let op, wellbeing gaat komend jaar verder dan gezondheid alleen. Het draait ook om aandacht voor de maatschappij en diversiteit, om thuis of hybride werken, om persoonlijke en vakmatige ontwikkeling én om compassie. Omarm samen een goed doel en lever daar allemaal een bijdrage aan via een collectieve inhouding op het salaris. Mijn ervaring is dat iedereen zich daar goed bij voelt.”