Checklist: bedrijf starten, dit moet je regelen

Als je voor jezelf begint, komt er veel op je af. In deze handige checklist zie je wat je allemaal moet regelen als je een bedrijf start. Print deze pagina en zorg dat je goed voorbereid van start gaat.

KVK Start Event: belastingen en administratie

Tijdens dit online event van KVK en de Belastingdienst hoor je alles over belastingen en belastingvoordelen voor ondernemers.

Meld je gratis aan

Verplicht regelen voordat je je inschrijft bij KVK

Word je ondernemer? Dan ben je verplicht om je in te schrijven bij KVK. Denk voordat je een afspraak maakt na over deze zaken:

Moet je je inschrijven?

Weet je zeker dat KVK jou als ondernemer ziet? Check Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij KVK?

Let er ook op dat je voldoet aan de voorwaarden van de Belastingdienst. Anders loop je het risico dat je aan de slag gaat als schijnzelfstandige en dat kan vervelende gevolgen hebben.

Uitkering

Heb je een arbeidsongeschiktheids-, bijstands- of ww-uitkering? Vraag dan eerst bij je uitkeringsinstantie of je een eigen bedrijf mag inschrijven. Schrijf je je zonder toestemming in, dan krijg je misschien een lagere uitkering.

Vergunningen

Controleer of je vergunningen of diploma’s nodig hebt om je bedrijf te beginnen. En of je de nodige vergunningen kunt krijgen. In bijvoorbeeld de horeca, beveiliging en de taxibranche heb je vergunningen nodig om een bedrijf te beginnen.

Bedrijfslocatie

Kies een geschikte plek voor je bedrijf. De meeste starters beginnen vanuit huis. Vraag bij de gemeente na of dit mag. Wil je een bedrijf starten vanuit een huurwoning? Vraag toestemming aan je huisbaas.

Afspraak maken

Maak online een afspraak bij een van de KVK-kantoren om je bedrijf in te schrijven.

Huurcontract

Huur je een bedrijfsruimte? Neem dan je huurcontract mee naar je afspraak bij KVK.

Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij KVK?

Je schrijft je alleen in bij KVK als je voldoet aan de ondernemerscriteria. Bekijk in de infographic hieronder hoe dat voor jou zit.

Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij KVK?

Gelden deze drie regels voor jouw situatie?

  • Je levert diensten en/of producten.
  • Je vraagt hiervoor een prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
  • Je levert regelmatig diensten en/of producten aan anderen dan alleen familie en vrienden.

Ja? Je kunt je inschrijven bij KVK. Na je inschrijving geven we je gegevens door aan de Belastingdienst. Die stuurt je per post een btw-nummer.

Nee? Je hoeft je waarschijnlijk niet in te schrijven bij KVK. Het kan zijn dat je wel btw-aangifte moet doen. Download dan het formulier Opgaaf startende onderneming (niet ingeschreven in het Handelsregister) op belastingdienst.nl.

Twijfel je? Beantwoord bij twijfel deze extra vragen om te bepalen of je je moet inschrijven:

  • Besteed je tijd en/of geld aan je bedrijf?
  • Werk je regelmatig in je bedrijf?
  • Heb je meerdere klanten of ben je van plan meerdere klanten te zoeken?
  • Bepaal je zelf hoe je je werk indeelt?

Heb je alles met ja beantwoord? Dan kun je je inschrijven bij KVK. Ga naar kvk.nl/inschrijven. KVK geeft je gegevens na je inschrijving door aan de Belastingdienst. Die stuurt je per post een btw-nummer.

Heb je een of meer vragen met nee beantwoord? Bel het KVK Adviesteam om te overleggen of je je moet inschrijven.

Handig om te regelen voor je inschrijving bij KVK

Niet verplicht, maar wel handig om voor je inschrijving te regelen:

Ondernemingsplan

Maak een ondernemingsplan of business canvas. Hiermee bereid je je optimaal voor op de start van je bedrijf. En heb je financiering nodig, dan wil de bank of investeerder dat je een ondernemingsplan maakt.

Financiering

Als je geld nodig hebt van een bank of investeerder, is het handig als je dit regelt voordat je je inschrijft bij KVK.

Domeinnaam registreren

Wil je een website maken? Registreer je domeinnaam voor je inschrijving. Maak ook social media accounts aan met je bedrijfsnaam. Zodra je bent ingeschreven bij KVK is je bedrijfsnaam namelijk openbaar. Iemand anders kan dan onder jouw bedrijfsnaam een domeinnaam en social media accounts registreren.

Inschrijven bij KVK

Voordat je bij ons langskomt voor je inschrijving, vul je het online inschrijfformulier in. Deze gegevens moet je daarin invullen: 

Bedrijfsomschrijving

Wat voor activiteiten doe je als ondernemer? Die zet je in je bedrijfsomschrijving. Op basis van deze bedrijfsomschrijving krijg je een SBI-code. Een KVK-medewerker bepaalt in overleg met jou welke code het beste bij je bedrijf past. De SBI-code gebruiken onder meer overheidsinstanties, brancheorganisaties, banken en verzekeraars.

Rechtsvorm

Dit is de juridische vorm van je bedrijf. Welke rechtsvorm je kiest, bepaalt bijvoorbeeld of je aansprakelijk bent met je eigen geld. De meeste ondernemers worden zzp’er en starten een eenmanszaak.

Bedrijfsnaam

Wat wordt de naam van je bedrijf? En voldoet je bedrijfsnaam aan de regels uit de Handelsnaamwet?

Inschrijven bij KVK: zo werkt ‘t

Checklist Aan de slag met je bedrijf

Heb je alle punten van de checklist gedaan? Dan ben je klaar om je bedrijf in te schrijven bij KVK. Zodra je staat ingeschreven in het KVK Handelsregister, ben je officieel ondernemer. Ook na je inschrijving bij KVK moet je van alles regelen. Deze zaken hebben we voor je op een rij gezet in de checklist Aan de slag met je bedrijf.