Zakelijk conflict oplossen? Dit kun je doen

Een leverancier levert het verkeerde product of je krijgt ruzie met je verhuurder over de servicekosten. Als ondernemer heb je soms een conflict. Lees welke stappen kunnen helpen bij het vinden van een oplossing.

Kom naar de Ondernemersdagen

Antwoorden. Inspiratie. Netwerk. Bezoek 14 of 15 november de KVK Ondernemersdagen.

Meld je gratis aan

Een zakelijk conflict kan over van alles gaan. Gaat het om tientjes? Dan stop je er vermoedelijk niet te veel tijd en energie in. Gaat het om miljoenen? Dan schakel je waarschijnlijk meteen een jurist in. Er bestaat geen standaard oplossing, maar de volgende stappen kunnen je wel helpen.

1. Ben je nog met elkaar in gesprek?

Maak een afspraak met de andere partij. Het liefst onder vier ogen. In een conflict werkt een persoonlijk gesprek beter dan een telefoontje, e-mail, chat of brief.

Probeer duidelijk te krijgen wat er precies aan de hand is. Heb je het over hetzelfde probleem? Zijn jullie het eens over de feiten? Misschien is ergernis ontstaan over iets wat je hebt gedaan of bent vergeten? Of misschien zit de ander in geldproblemen? Probeer tijdens de ontmoeting begrip te hebben voor de ander.

Laat de ander zien dat je graag samen naar een oplossing zoekt. Vertel wat jij kunt doen om de situatie te verbeteren. Zoek naar wat de ander kan doen. Maak duidelijk wat voor jou belangrijk is. Misschien kun je er zo samen uitkomen.

Let wel op dat je in zo’n gesprek geen toezeggingen doet, die je positie verzwakken. Twijfel je daarover? Win dan voor de ontmoeting juridisch advies in.
 

2. Positie bepalen, zoek hulp

Lossen jullie het conflict niet op in het gesprek? Vraag dan hulp of advies aan deskundigen. Ben je aangesloten bij een brancheorganisatie? Die hebben vaak adviseurs en juristen in dienst die leden helpen. Praat ook met andere ondernemers of bijvoorbeeld je boekhouder.

De vragen die je daarbij wilt beantwoorden zijn onder meer: Wat heb je precies afgesproken? Wat zijn je rechten volgens de afspraken? Wat zijn de rechten van de tegenpartij? Hoe sterk staat die? Hoe kun je recht krijgen? Ga vervolgens opnieuw in gesprek met de tegenpartij.
 

3. Zoek een bemiddelaar

Kun je ook na advies uit je netwerk het conflict niet oplossen? Stel dan voor aan de tegenpartij een bemiddelaar, arbitrage- of geschillencommissie in te schakelen.

Een bemiddelaar of mediator is iemand die bemiddelt tussen partijen. Lukt het niet een geschikte bemiddelaar te vinden waar je het allebei over eens bent? Dan kun je ieder een eigen onderhandelaar aanwijzen om het probleem te verkennen.

In plaats van bemiddeling kun je de kwestie ook voorleggen aan een arbitrage- of geschillencommissie. Verschillende bedrijfstakken hebben zo’n commissie van deskundigen.
 

4. Bemiddeling helpt niet, zoek juridische hulp

Is er ook na gesprekken en bemiddeling geen oplossing gevonden? Dan kun je juridische stappen zetten. Daarbij kun je hulp vragen aan je brancheorganisatie, rechtsbijstandverzekering of een advocaat. Er zijn bijvoorbeeld advocatenkantoren die een gratis inloopspreekuur hebben.

Vermoedelijk heb je in een eerder stadium al gekeken naar hoe sterk je staat. Maar overleg nog een keer met een jurist hoe groot je kans is in een proces. Denk ook goed na of het je waard is een rechtszaak te beginnen. Gelijk krijgen weegt niet altijd op tegen de schade die de relatie met de ander daardoor oploopt.

Nog vragen?

Heb je vragen over conflicten of andere kwesties die jouw onderneming raken? Bel het KVK Adviesteam op 088 585 22 22.