Wijzigen
STAP 1. Voer de naam in van de organisatie
Geef je wijziging door via een desktop of laptop. Wijzigingen die je doorgeeft via een smartphone of tablet komen niet altijd goed bij KVK binnen.
Deze vragen worden vaak aan ons gesteld
Ga naar www.kvk.nl/wijzigen/mijn-ondernemingen/ en scroll naar onderaan de pagina. Klik bij ‘Heb je geen DigiD’ op de link ‘Wijziging doorgeven zonder DigiD’. Je kunt dan alsnog je wijziging doorgeven.
Een adreswijziging geef je door via 'wijzigen'. Vul je bedrijfsnaam of KVK-nummer in. Kies dan voor ‘vestigingsgegevens wijzigen’ en doorloop de stappen. Verstuur de gegevens digitaal.
Aanvullende bewijsstukken
Is het bezoekadres niet gelijk aan jouw privéadres? Lever dan 1 van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je onderneming:
- een kopie van het door 2 partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract, of
- een bewijs uit het Kadaster, of
- een toestemmingsverklaring
Privéadres
Wijzigt je privéadres ook? Geef dit eerst door bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente.
Via de optie wijzigen kun je een handelsnaam wijzigen, toevoegen of laten vervallen. Vul de bedrijfsnaam of het KVK-nummer in. Doorloop de stappen en verstuur de gegevens digitaal.
Wij kunnen geen advies geven over het gebruik van een handelsnaam. Een handelsnaam mag niet verwarrend zijn door te lijken op een bestaande handelsnaam. Ook mag een handelsnaam niet misleidend zijn. Voordat je een nieuwe handelsnaam opgeeft, is het verstandig om deze naam eerst te controleren op onze website. Doe hier de handelsnaamcheck en lees direct de algemene regels en tips over het kiezen van een handelsnaam.
Het wijzigen van de naam van een vof, maatschap of cv (een samenwerkingsverband) geef je door met formulier 15. Op dat formulier kun je meteen aangeven dat de nieuwe naam van het samenwerkingsverband ook de nieuwe handelsnaam wordt.
De statutaire naam van een rechtspersoon (bijvoorbeeld een bv) wijzig je uitsluitend via een notaris. Er vindt namelijk een statutenwijziging plaats. Je kunt wel een extra handelsnaam toevoegen.
De uitbreiding of wijziging van jouw bedrijfsactiviteiten geef je als volgt door:
- Kies voor wijzigen.
- Zoek en selecteer je bedrijf.
- Klik op wijzigen vestigingsgegevens.
- Kies activiteiten wijzigen. Let op: bij het wijzigen van de activiteitenomschrijving vervalt de gehele geregistreerde omschrijving en wordt deze vervangen door de nieuwe omschrijving. Geef daarom ook opnieuw de activiteiten door die je wilt behouden.
- Doorloop de stappen en verstuur de gegevens digitaal.
KVK kent een SBI-code toe aan de bedrijfsactiviteit. Je mag ook zelf een SBI-code opgeven. Wij checken dan of de door jou gewenste SBI-code past bij de bedrijfsactiviteiten.
Voordat we tot wijziging overgaan kunnen we je om aanvullend bewijs vragen.
Als je je bedrijfsactiviteit wijzigt, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van je onderneming. Raadpleeg de website van de desbetreffende (financiële) instelling welke stappen je moet volgen als je de activiteiten van je onderneming wijzigt.
Zorg ervoor dat je SBI-code past bij wat je doet als ondernemer. Verzekeraars gebruiken je SBI-code voor de berekening van je premie. Maak je schade die niet past bij de activiteiten die je volgens je SBI-code uitvoert, dan dekt de verzekering dit niet. Voer je vaak verschillende werkzaamheden uit? Meld dit bij ons en bij je verzekeraar. Wij registeren dan ook je andere werkzaamheden. De verzekeraar kan je premie daarop aanpassen. Zo weet je zeker dat schade bij al je werkzaamheden gedekt is. Op onze website vind je 7 tips bij de start van een extra bedrijfsactiviteit.
Je regelt de inschrijving via onze website:
- kies voor wijzigen
- zoek en selecteer de organisatie
- kies dan voor 'functionaris(sen)'
Digitaal indienen (verwerkingstijd 2 werkdagen)
Het formulier kun je digitaal verzenden op voorwaarde dat het om een nieuwe bestuurder gaat voor een vereniging, stichting of VvE zonder commerciële activiteiten/zonder onderneming.
De nieuwe bestuurder ondertekent het formulier in 2 stappen via DigiD:
- log in met Digid of DigiD app
- maak 1 cent over via iDEAL
Daarna ontvangt de persoon die de opgave doet (de aangever) een e-mail met het digitaal getekende formulier. Deze persoon ondertekent het formulier ook in de eerder genoemde stappen via DigiD en dient het formulier vervolgens in.
Klopt het adres nog?
Is het adres van de organisatie ook het adres van een vertrekkende bestuurder? Geef dan ook een adreswijziging door. Controleer gelijk of de andere contactgegevens nog actueel zijn.
Wie mag tekenen?
Alleen een nog ingeschreven bestuurder mag tekenen voor de toetreding (inschrijving) van een nieuwe bestuurder. Tekent de vertrekkende bestuurder ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder? Verstuur dan de inschrijving van de nieuwe bestuurder en de uitschrijving van de vertrekkende bestuurder gelijktijdig.
Persoonlijke legitimatieplicht
Heeft de vereniging of stichting wel commerciële activiteiten/een onderneming? Dan legitimeert iedere nieuwe bestuurder zich persoonlijk op een KVK-kantoor met een geldig legitimatiebewijs. De inschrijving van een nieuwe bestuurder van een vereniging of stichting met een onderneming geef je door met een formulier dat je via onze website invult en daarna print. Een bestuurder die op dit moment in het Handelsregister ingeschreven staat ondertekent het formulier. Van deze persoon neem je een kopie van een geldig legitimatiebewijs mee. Voor een bezoek aan KVK maak je online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Je kan met een stappenplan op onze site bepalen of de nieuwe bestuurder ook een UBO wordt van jouw organisatie. Controleer ook of er gevolgen zijn voor de andere UBO’s in je organisatie. Verandert bijvoorbeeld de omvang van het belang van de bestaande UBO’s?
Via de online UBO-opgave kan je een nieuwe UBO inschrijven of een wijziging doorgeven.Let op! De UBO-registratie is niet van toepassing op VvE's en informele verenigingen zonder onderneming.
Gevolgen (financiële) instellingen
Het wijzigen van bestuursleden kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van je organisatie. Raadpleeg de website van de desbetreffende (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van functionarissen.
Het uitschrijven van je bedrijf geef je door met een formulier op onze website. Kies voor uitschrijven, vul de bedrijfsnaam of het KVK-nummer in en doorloop de stappen. De uitschrijving verstuur je:
- digitaal: dit is mogelijk voor een eenmanszaak, een rechtspersoon in oprichting of een vestiging van en buitenlandse vennootschap in Nederland
- per post: voor alle overige rechtsvormen
Langskomen bij KVK kan alleen door vooraf een afspraak te maken. Veel zaken regel je makkelijke online. Check daarom eerst of een afspraak echt nodig is.
Je maakt een afspraak voor:
- Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv.
- Het inschrijven van een stichting of vereniging met een onderneming/commerciële activiteiten.
- Het toevoegen van nieuwe functionarissen (zoals een bestuurder, vennoot, maat, gevolmachtigde). Let op: nieuwe functionarissen van stichtingen, verenigingen of VvE's zonder onderneming kunnen zich per post inschrijven.
- Het overnemen van een bestaand bedrijf.
- Het wijzigen van de rechtsvorm.
Een afspraak maak je door in te loggen met DigiD. Je plant zelf de datum, het tijdstip en de locatie. Een afspraak kun je maximaal 8 weken vooruit plannen. Je ontvangt per e-mail een bevestiging. Bewaar deze bevestiging goed. Deze heb je nodig om je aan te melden bij de aanmeldzuil in het kantoor. Niet elk kantoor heeft een receptie.
Plan een afspraak op tijd in. Op vrijwel alle locaties is het vaak druk, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.
Kies voor 'wijzigen'. Vul je bedrijfsnaam of KVK-nummer in. Klik op 'Functionarissen' en doorloop de stappen.
Laat uitschrijving en inschrijving gelijk lopen
Tekent de bestuurder, vennoot of maat die zich uitschrijft ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder, vennoot of maat? Geef het formulier voor de uitschrijving dan mee aan de nieuwe bestuurder, vennoot of maat als hij zich komt inschrijven bij een KVK-kantoor.
Zo voorkom je dat de in- en uitschrijving elkaar kruisen en inschrijven op dat moment niet mogelijk is. Alleen een nog inschreven bestuurder, vennoot of maat mag tekenen voor de toetreding van een nieuwe bestuurder, vennoot of maat.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Via de online UBO-opgave kun je bepalen of de nieuwe bestuurder, vennoot of maat ook een UBO wordt van jouw organisatie en meteen de nieuwe UBO inschrijven of een wijziging doorgeven.
Gevolgen (financiële) instellingen
Het wijzigen van functionarissen kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van onderneming. Raadpleeg de website van de desbetreffende (financiële) instelling welke stappen je moet volgen bij het wijzigen van functionarissen.
Hoe snel KVK je wijziging verwerkt, hangt af van hoe je je wijziging aan ons doorgeeft.
- Geef je de wijziging per post door? Dan verwerken we die na ontvangst binnen 10 werkdagen.
- Geef je de wijziging digitaal door? Dan verwerken we die binnen 2 werkdagen.
We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is.
Na de verwerking van je wijziging in het Handelsregister krijg je een officiële bevestiging per brief of digitaal via jouw Berichtenbox voor bedrijven. Als je de wijziging digitaal indient, ontvang je ook een bevestiging via e-mail.
Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen wij geen informatie geven over de status van de verwerking.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.
Als je je wijziging digitaal hebt ingediend en deze door ons is ontvangen, krijg je hiervan een e-mailbevestiging. Het kan zijn dat de ontvangstbevestiging in je spambox terecht komt, dus controleer deze ook.
Heb jij geen e-mail van KVK gekregen met een ontvangstbevestiging? Dan is er iets mis gegaan. Neem dan contact met ons op.
Heb je je wijziging per post doorgegeven? Dan krijg je een officiële bevestiging per brief of digitaal via jouw Berichtenbox voor bedrijven zodra de wijziging is verwerkt in het Handelsregister.
We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.
Geef je minimaal vijf keer per maand een wijziging door aan het Handelsregister? Meld je aan voor toegang tot Online Registeren Veelmuteerders (ORVM) en geef zo eenvoudig online wijzigingen voor rechtspersonen door. Dit geldt voor de rechtsvormen nv, bv, stichting, vereniging (niet vereniging van eigenaars) en coöperatie. Om gebruik te maken van deze applicatie heb je een eHerkenningsmiddel en een PKIoverheid Persoonsgebonden Certificaat nodig. Hieraan zijn kosten verbonden.
Een SBI-code is altijd gekoppeld aan de geregistreerde bedrijfsactiviteiten. Wijzigen jouw bedrijfsactiviteiten? Dit geef je als volgt door:
- Kies voor wijzigen.
- Zoek en selecteer je bedrijf.
- Klik op wijzigen vestigingsgegevens.
- Kies activiteiten wijzigen. Let op: bij het wijzigen van de activiteitenomschrijving vervalt de gehele geregistreerde omschrijving en wordt deze vervangen door de nieuwe omschrijving. Geef daarom ook opnieuw de activiteiten door die je wilt behouden.
- Doorloop de stappen en verstuur de gegevens digitaal.
Voordat we tot wijziging overgaan kunnen we je om aanvullend bewijs vragen.
KVK kent een SBI-code toe aan de bedrijfsactiviteit. Je mag ook zelf een SBI-code opgeven. Wij checken dan of de door jou gewenste SBI-code past bij de bedrijfsactiviteiten. Staan je bedrijfsactiviteiten correct vermeld, maar is de bijbehorende SBI-code niet goed? Neem dan telefonisch contact met ons op (kies 'Vragen over onze registers' en dan in het keuzemenu optie 1). Dan corrigeren wij het voor jou.Wil je de volgorde van de SBI-codes wijzigen? Dan moet ook de volgorde van de omschrijving van de bedrijfsactiviteiten worden aangepast. Je geeft dit door met formulier 18. Op dit formulier geef je in de vrije tekst aan wat de juiste volgorde van de SBI-codes is en wat de juiste volgorde moet worden van de omschrijving van de bedrijfsactiviteiten.
Het formulier 18 stuur je ingevuld en ondertekend naar het KVK-postadres, samen met een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de ondertekenaar van het formulier.Als je je bedrijfsactiviteit wijzigt, kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld vergunningen van de gemeente, financiering, verzekeringen, pensioenfonds of bankrekening van je onderneming. Raadpleeg de website van de desbetreffende (financiële) instelling welke stappen je moet volgen als je de activiteiten van je onderneming wijzigt.
Zorg ervoor dat je SBI-code past bij wat je doet als ondernemer. Verzekeraars gebruiken je SBI-code voor de berekening van je premie. Maak je schade die niet past bij de activiteiten die je volgens je SBI-code uitvoert, dan dekt de verzekering dit niet. Voer je vaak verschillende werkzaamheden uit? Meld dit bij ons en bij je verzekeraar. Wij registeren dan ook je andere werkzaamheden. De verzekeraar kan je premie daarop aanpassen. Zo weet je zeker dat schade bij al je werkzaamheden gedekt is. Op onze website vind je 7 tips bij de start van een extra bedrijfsactiviteit.Je denkt dat de registratie van een bedrijf of organisatie in het Handelsregister niet (helemaal) klopt? Geef dit aan ons door via een meldingsformulier. Zorg ervoor dat je melding volledig is. Anonieme en onvolledige meldingen mogen wij niet in behandeling nemen.
Soms nemen wij contact met je op voor nadere informatie. De afhandeltijd van een melding hangt af van de tijd die nodig is om het onderzoek goed uit te voeren. Soms is één telefoontje genoeg. Soms moeten wij meer bewijsmateriaal verzamelen. Hiervoor gelden wettelijke regels. De afwikkeling van jouw melding kan lange tijd in beslag nemen. Zeker als het lastig is om contact te leggen met het betreffende bedrijf. Dan is er correspondentie nodig en moeten wij vaak meerdere personen (bijvoorbeeld vennoten en eigenaren) benaderen. Ook checken wij systemen van andere instanties zoals het Kadaster of de Basisregistratie Personen.
De onlineservice is beschikbaar voor het doorgeven van verschillende wijzigingen in de ondernemings- en functionarisgegevens. Je kunt nog niet alle wijzigingen digitaal doorgeven. In de toekomst breiden wij deze dienst geleidelijk uit.
Als je privéadres verandert, geef je dat door aan de gemeente. KVK krijgt van de gemeente alleen de adreswijzigingen door van privéadressen in Nederland. Is het adres van je bedrijf hetzelfde als je privéadres? Dan wijzigen wij het bezoekadres van je onderneming ambtshalve. Je ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.
Er zijn ook situaties waarin we het bezoekadres niet zelf wijzigen, omdat we niet zeker weten of je bedrijf 'meeverhuist'. Is het bezoekadres gewijzigd en neemt KVK geen contact met je op? Geef de adreswijziging dan alsnog aan ons door. Voor eenmanszaken kan dat via Mijn eenmanszaak en voor andere rechtsvormen geef je dit online aan ons door via Wijzigen.
Geef de wijziging van het bezoekadres pas aan ons door, nadat je de wijziging van je privéadres aan de gemeente hebt doorgegeven. Dit voorkomt dat wij om aanvullend bewijs vragen.
Wijziging van een privéadres in het buitenland geef je door via een wijzigingsformulier. Sta je ingeschreven in de RNI (Registratie Niet-Ingezetenen)? Geef de wijziging van je privéadres dan ook door aan één van de 19 RNI-loketten.
De overdracht van eenmanszaak naar vof regel je als volgt:
- Vul formulier 14 in (wijziging ondernemings- en vestigingsgegevens) voor de overdracht van de onderneming aan de vof (punt 9.1).
- Vul formulier 2 in (inschrijving vof).
- Vul formulier 10 in (inschrijving vennoot).
- Vul formulier 32 in (inschrijving UBO's). In het formulier staat welke bijlagen je moet meenemen.
Maak voor de legitimatieplicht online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Uitzondering legitimatieplicht
Ben je een vennoot die voorheen eigenaar was van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK gelegitimeerd? Of treed je als vennootschap of rechtspersoon toe in de vof, bijvoorbeeld een vof, cv, bv of nv? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Wel moet een bevoegd persoon van de betreffende vennootschap of rechtspersoon de opgave ondertekenen. Geef het betreffende formulier dan samen met een kopie van je legitimatiebewijs mee aan de andere venno(o)t(en).
Aanvullende bewijsstukken
Neem, als er een vennootschapscontract is opgemaakt, dit contract mee naar de afspraak. De afspraken over de bevoegdheid van de vennoten registreren wij in het Handelsregister.
Ingangsdatum
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel® aanvragen.
Veranderingen
Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven deze wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingennummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een eenmalige inschrijfvergoeding (betaling alleen mogelijk via pin/creditcard). Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan krijg je een rekening per post.
Lopende contracten
Bekijk welke contracten op naam van de eenmanszaak zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de vof.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je op Ondernemersplein.nl.
De overdracht van vof naar eenmanszaak regel je als volgt:
- Vul formulier 17A in: opgave van ontbinding van de vof. Alle vennoten tekenen voor akkoord bij punt 5.1. Bij punt 6.2 vermeld je de overdracht van de onderneming aan de eenmanszaak.
- Vul formulier 1 in: opgave van de eenmanszaak.
De nieuwe eigenaar maakt vervolgens online een afspraak door in te loggen met DigiD. Inschrijven kan bij elk KVK-kantoor in Nederland.
Uitzondering legitimatieplicht
Ben je een vennoot die eigenaar wordt van de eenmanszaak én heb je je na 1 maart 2002 persoonlijk bij KVK gelegitimeerd? Dan hoef je niet persoonlijk langs te komen. Je stuurt de ondertekende formulieren met bijlagen dan naar het KVK-postadres.
Ingangsdatum
Wij verwerken de overdracht vanaf de datum van ingang. Na verwerking van de wijziging(en) kun je direct een nieuw gewaarmerkt Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel@ aanvragen.
Veranderingen
Door de wijziging van rechtsvorm verandert het KVK-nummer en btw-id. Wij geven de wijziging in het Handelsregister door aan de Belastingdienst. Heb je personeel? Dan verandert het loonheffingsnummer ook. Lees op de site van de Belastingdienst wat je in dit geval moet doen.
Inschrijfkosten
Voor de inschrijving van de onderneming met een nieuw KVK-nummer geldt een eenmalige inschrijfvergoeding (betaling alleen mogelijk via pin/creditcard). Hoef je niet persoonlijk langs te komen? Dan krijg je een rekening per post.
Lopende contracten
Bekijk welke contracten op naam van de vof zijn opgemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld huur- en onderhoudscontracten of verzekeringen. Maak nieuwe contracten op naam van de eenmanszaak.
Heb je als nieuwe eigenaar al een eenmanszaak?
Als je al een eenmanszaak hebt, kun je geen tweede eenmanszaak inschrijven.
- Staat het bedrijf dat je overneemt op een ander adres dan jouw huidige inschrijving? Kies dan voor inschrijving van een nevenvestiging. In plaats van formulier 1 (Inschrijfformulier eenmanszaak) gebruik je formulier 9 (Inschrijfformulier vestiging van een onderneming). Je hoeft geen afspraak te maken. Stuur formulieren 17 en 9 in één envelop met de post naar ons toe. Samen met een kopie legitimatiebewijs van de ondertekenaars van beide formulieren. Vergeet niet een kopie van het door 2 partijen getekende huur-, koop- of pachtcontract mee te sturen.
- Is het adres hetzelfde als het adres van je eenmanszaak? Dan schrijf je geen nevenvestiging in. Geef in dit geval wijzigingen online door voor jouw huidige eenmanszaak. Bijvoorbeeld nieuwe activiteiten of een extra handelsnaam.
Meer informatie
Meer informatie over de overdracht van een bedrijf vind je op Ondernemersplein.nl.
Geef een extra vestiging (nevenvestiging) van je onderneming door via onze website. Kies voor de optie wijzigen. Vul de bedrijfsnaam of het KVK-nummer in. Doorloop de stappen en verstuur de gegevens digitaal.
Is je bezoekadres niet gelijk aan je privéadres? Lever dan 1 van de volgende documenten aan als bewijs dat je dit adres mag gebruiken als bezoekadres voor je nevenvestiging:
- een kopie van het door beide partijen ondertekende huur-, koop- of pachtcontract, of
- een bewijs uit het Kadaster, of
- een toestemmingsverklaring
Wij moeten naast DigiD extra zekerheid hebben over jouw identiteit. Je bevestigt je identiteit door 1 cent over te maken via iDEAL. Zo zijn wij er zeker van dat alleen bevoegde personen een wijziging bij KVK opgeven. En kan niemand misbruik maken van jouw identiteit.
We zijn wettelijk verplicht om te onderzoeken of een opgave afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon. Dit is vastgelegd in artikel 4 lid 1 van het Handelsregisterbesluit. Geef je een wijziging door via Mijn eenmanszaak en wil je geen 1 cent overmaken ter verificatie van je identiteit? Activeer dan de ID-check in de DigiD app en log hiermee in.Per ondertekenstap kun je terug om het opnieuw te proberen. Lukt dit niet? Ga dan terug naar het begin en verstuur de wijziging per post.