Snel aan de slag met vroeg signaleren van schuld

Klanten betalen te laat. Je bankrekening kleurt roder en roder. Je krijgt een cashflow probleem bij betalingen. Gebeurt dit eenmalig, dan is dat niet zo erg. Maar gebeurt het vaker? Dan is het tijd voor actie. De oplossing ligt in jouw handen. Pak de situatie op tijd aan.

Als ondernemer wil je schulden zo veel mogelijk voorkomen. Daarom houd je de cashflow, geldstroom in je bedrijf, goed in de gaten. Je let ook op veranderingen in betalingen die voor een cashflow probleem of schulden kunnen zorgen. Want vroeg signaleren van schulden voorkomt erger.

Wat is vroegsignalering van schulden?

Vroegsignalering van schulden houdt in dat je op tijd inziet welke situaties mogelijk tot financiële problemen en schulden leiden. Misschien is dat voor jouw onderneming al zo wanneer één grote klant te laat betaalt. Of pas wanneer meerdere facturen onbetaald blijven. Weet je waar de grens ligt voor jou, dan kun je gericht actie ondernemen. Zo blijft je bedrijf financieel gezond.

Hoe vroeger je schulden signaleert en actie onderneemt, des te gezonder de financiële situatie blijft. En hoe sneller je het aanpakt, hoe makkelijker je situaties vaak oplost. Wanneer je langer wacht, wordt schulden oplossen en je cashflow verbeteren vaak juist moeilijker.

Signalen herkennen

Signalen van financiële problemen zie je op verschillende plekken. Bij jezelf, in je bedrijf en bij klanten. Ze zijn er zowel op financieel als emotioneel gebied. Hoe groot het financiële probleem is, hangt af van je bedrijf, branche en persoonlijke situatie.

1. Signalen in je eigen bedrijf

Kengetallen geven een idee van hoe het met je bedrijf gaat. Bijvoorbeeld het aantal opdrachten dat je per maand krijgt en het aantal klanten per kwartaal. Of je ziet het aan de omzet per kwartaal. Neemt die af met bijvoorbeeld 10%, dan kan dat betekenen dat het de verkeerde kant op gaat. Ook de jaarlijkse winst is een indicatie van de financiële gezondheid van je bedrijf.

Naast je inkomsten zeggen je uitgaven ook wat over de financiële situatie of een cashflow probleem. Bijvoorbeeld:

  • Wanneer je bij leveranciers of huurders betalingsachterstanden hebt van minimaal een maand.
  • Als de personeelskosten hoger zijn dan vorig jaar, terwijl je minder omzet.
  • Op het moment dat je gemiddelde voorraad al een aantal maanden oploopt.
  • Als je privégeld moet inzetten om kosten te betalen.
  • Wanneer een automatische afschrijving niet meer lukt.

Financieel inzicht

Een financieel gezond bedrijf, dat wil iedere ondernemer. Inzicht in je financiën is daarbij belangrijk want dan kun je de juiste beslissingen nemen en houd je grip op je bedrijf. In deze video zie je zes tips waarmee jij je financiële inzicht vergroot.

Financieel inzicht vergroten: 6 tips

2. Financiering en belasting

De seinen gaan ook op rood wanneer een financier aanklopt voor extra informatie. Of als je de zakelijke rente en aflossing deze maand niet kunt betalen. Een keer rood staan is geen reden tot paniek. Maar houd in de gaten dat je niet over je limiet heen gaat op je zakelijke rekening-courantkrediet. En kun je de belasting niet op tijd betalen? Kom in actie en kijk of je uitstel of een betalingsregeling kunt aanvragen. Voor de betaling van btw of loonheffingen kun je geen uitstel krijgen. Over een uitgesteld bedrag betaal je invorderingsrente.

3. Privéfinanciën en persoonlijke omstandigheden

Uit je privéfinanciën en emotioneel welzijn kun je financiële problemen en schulden ook vroeg signaleren. Deze signalen vertellen je hoe het gaat met de financiële gezondheid van je bedrijf, bijvoorbeeld:

  • Je kunt deze maand minder inkomen uit je bedrijf halen dan je privé nodig hebt.
  • Je hebt privé betalingsachterstanden door een tekort aan inkomen.
  • Je ervaart onzekerheid, zorgen, financiële druk en stress.
  • Je hebt privéproblemen als gevolg van je bedrijfssituatie.
  • Mensen in je omgeving maken zich zorgen over je.

4. Vroegsignalering schulden bij klanten

Wanneer je op de hoogte bent van de financiële situatie van je klanten, kun je ook de mogelijke gevolgen voor jou beter inschatten, zoals:

  • De persoonelijke situatie van de klant verandert. Denk aan een verhuizing. Dat zorgt voor een nieuwe financiële situatie voor de klant. Dat heeft misschien ook invloed op je betaling en cashflow.
  • Merk je dat het personeel van je klant snel wisselt? Misschien is dat een vroeg signaal dat er zaken niet goed gaan.
  • Doet een klant onregelmatige bestellingen? Dan kan dat een aanwijzing zijn voor een financieel probleem. Soms kopen klanten bijvoorbeeld opeens meer in omdat ze weten dat ze straks nergens meer terecht kunnen.
  • De betalingstermijn wordt keer op keer opgerekt. Pas op dat jij hier niet de dupe van wordt.
  • Je klant blijkt ineens onbereikbaar.

Checks en tips

Iedereen gaat anders om met een lastige financiële situatie. Deze checks en tips helpen je om op tijd in actie te komen.

  • De Geldfittest van Geldfit Zakelijk laat zien hoe je onderneming ervoor staat. De test verwijst je door naar gepaste schuldhulp als dat nodig is.
  • De Toekomstcheck geeft je inzicht in je financiële situatie met een prognose voor de komende twaalf maanden.
  • De MKB Diagnosetool vertelt je meer over je financiële gezondheid, online zichtbaarheid en hoe je bedrijf binnen jouw sector presteert.
  • Check welke coronasteun je terug moet betalen.
  • Zorg altijd voor een zakelijke buffer om zo’n zes maanden de bedrijfskosten te kunnen betalen. Zo kun je tegenslagen opvangen.

Snel aan de slag

Ga je bij de eerste, kleine signalen van schulden of een cashflow probleem al over tot actie, dan beperk je mogelijke financiële schade. Hoe meer signalen, hoe belangrijker het is om meteen aan de slag te gaan. Zo houd je grip op je financiën. Pak de volgende zaken vandaag al op:

  • Bespaar op inkoop- en bedrijfskosten.
  • Minimaliseer de voorraad en overweeg of een uitverkoop je helpt.
  • Kijk of abonnementen zoals energie, telefonie en internet goedkoper kunnen.
  • Maak optimaal gebruik van belastingaftrekken.
  • Overweeg financiering en breng daarvoor in kaart wat de financieringsbehoefte is.
  • Scherp je betalingsvoorwaarden aan waardoor je klanten sneller betalen.