Financiering & geldzaken

Geld nodig voor een betere wereld?

Sociaal ondernemers hebben een maatschappelijke missie. Impact first heet dat. Zij willen evenals gewone bedrijven doorgroeien maar willen ook de samenleving verbeteren. Hoe doen zij dat en hoe komen zij aan financiering?

Hoewel sociale ondernemingen steeds meer worden omarmd, staan traditionele financiers nog altijd niet te trappelen voor een financiële ondersteuning. Mede daarom gooiden Diem Do van CodeGorilla en Brendy Boogaard van BabyVerhip het over een andere boeg.

Eerste financiering

CodeGorilla

Do startte in 2017 de sociale onderneming CodeGorilla, dat langdurig werklozen in een paar maanden voorbereidt op een baan in de IT-branche. Dat haar bedrijf in Emmen is gevestigd hielp haar eerder niet in de zoektocht naar een investeerder. “Ik heb bij investeerders aan tafel gezeten die niet wilden investeren in een bedrijf uit zuidoost Drenthe. Als je in Amsterdam had gezeten, hadden we misschien wel geïnvesteerd, kreeg ik te horen.”

Bij toeval leerde ze twee impactinvesteerders kennen: Rik Sijm en Marc Huitink. “Ik ben hen afzonderlijk van elkaar tegengekomen en heb ze via de mail aan elkaar gekoppeld”, blikt ze terug op de start. “Ik heb vervolgens research naar hen gedaan. Hierna was ik overtuigd en zij gelukkig ook. Na de tweede ontmoeting besloten we met elkaar in zee te gaan. Zij zijn overtuigd van mijn missie en hebben nu 50% van de aandelen in handen. Ikzelf heb de andere helft. Van de winst herinvesteren we 70% in het bedrijf om zo nog meer langdurig werkzoekenden aan een baan te helpen.”

BabyVerhip

Boogaard, die sinds eind 2014 aan de wieg staat van het duurzame babykledingmerk verh!p, bewandelde een andere route. “Ik heb in het begin via een crowdfundingplatform geld opgehaald”, legt zij uit. “Ik verkocht toen mijn eerste collectie babykleding. Om de collectie in Turkije te laten produceren moest ik voorfinancieren en daarvoor heb ik, naast crowdfunding, ook van familieleden geleend. Hiervoor heb ik een leningsovereenkomst opgesteld en die is inmiddels netjes nagekomen.

Uiteraard moest ik bij het crowdfundingplatform en ook bij mijn familie goede en overtuigende ideeën op tafel leggen. Al denk ik wel dat dit van een andere orde is dan het afsluiten van een lening bij een bank of andere investeerder.” Daarnaast pakte zij 2 dagen per week haar oude werk als organisatieadviseur op. “Zo deed ik 2 dagen per week betaald werk. Het geld dat ik daarmee verdiende, investeerde ik in verh!p.”

Financiering bij een bank

Voordat Do met haar investeerders in zee ging, klopte zij zonder succes aan bij de bank. “Een financiering bij een bank afdwingen is lastig, aangezien zij vanuit een traditioneel businessmodel plannen beoordelen. Bij die beoordeling is geen plaats voor positieve sociale impact.” Ook bij de sociale kredietverstrekker Qredits ving zij bot. “Qredits is iets socialer dan traditionele financiers, maar ook zij beoordelen op ouderwetse wijze. Banken kijken naar rendement. Dat winstmaximalisatie niet op 1 staat bij een sociale onderneming schrikt heel veel financiers af.”

Boogaard richtte zich bewust niet tot externe financiers als banken of andere investeerders. “Mijn overweging daarbij was dat ik vrij wilde kunnen ondernemen. Ik wilde ervaren hoe het was om in de praktijk commercie en duurzaamheid te combineren. En dat is bij het nemen van de dagelijkse beslissingen echt niet altijd in evenwicht.”

Voorbeeld

Vervolgens komt de oprichter van BabyVerhip met een voorbeeld. “Ik zocht een leverancier die een Global Organic Textile Standard (GOTS) certificering had. Dat is een internationaal keurmerk dat eisen stelt aan de gehele keten van vezels tot eindproduct, maar ook aan de arbeidsomstandigheden. Door deze keuze wist ik dat ik te maken kreeg met relatief hoge inkoopprijzen die misschien zouden kunnen leiden tot een relatief hoge verkoopprijs. In dit geval hield ik vast aan mijn uitgangspunten, terwijl een externe financier misschien zou proberen invloed uit te oefenen op mijn keuzes.”

Subsidies door prijzen

Opvallend genoeg stond voor beide ondernemers het winnen van een prijs aan de basis van het huidige succes. Zo sleepte Boogaard twee awards in de wacht: de Baby Innovation Green Award en de lokale (Rotterdamse) RET Aardig Onderweg Award. “Hiermee won ik 12.500 euro die ik mocht investeren in een nieuwe collectie. Dat is het voordeel van sociaal ondernemen, denk ik. Het sluit aan bij de huidige tijdsgeest en er zijn inmiddels veel initiatieven die dit stimuleren. Bijvoorbeeld het verlenen van subsidies.

Do veroverde in Amsterdam de Startup Award 2018. Hierdoor ontving zij een jaar lang advies van professionals en ontmoette ze mogelijke investeerders. Ook won de Drentse ondernemer een exclusieve zakenreis naar Hong Kong. Een jaar later veroverde ze de IGNITE Award van het Anton Jurgens Fonds, met een bijbehorend geldbedrag van 100.000 euro. “Na het winnen van deze prijs gingen alle deuren voor me open en kwam ik al snel mijn huidige investeerders tegen.”

Net als Boogaard merkt ook Do het verschil op tussen prijzengeld en subsidies van de overheid. “Ik heb in het begin wel subsidie ontvangen van de provincie Drenthe en de gemeente Emmen, maar meestal zijn subsidies voor sociale ondernemingen heel karig en word je bij een aanvraag al snel weggezet als een subsidieslurper. Ondanks dat ben ik de gemeente en de provincie natuurlijk wel heel dankbaar.”

Tips voor toekomstig sociaal ondernemers

Maak een goede exploitatiebegroting

“Mijn tip voor nieuwe sociaal ondernemers zou zijn: omschrijf je missie heel duidelijk en op een eerlijke, transparante manier”, zegt Do. “Verder is je businessplan belangrijk en moet je een heel goede exploitatiebegroting maken. Toen ik startte wist ik dat ik van idealisme niet kon eten. Daarom zijn bovengenoemde zaken heel belangrijk.”

Doe wat goed voelt

Boogaard vindt het vooral belangrijk dat nieuwe sociaal ondernemers, wat financiering betreft, kiezen voor iets wat goed voor hen voelt. “Vaak ga je ondernemen, omdat het ook een bepaalde vrijheid geeft. Maar stel dat je een bedrag van een investeerder ontvangt, geeft dit jou dan extra druk of krijg je er juist vleugels van? Ik heb geleerd dat je met kapitaalinjecties sneller kan groeien. Ik voelde me alleen prettiger bij een natuurlijke groei. Luister daarom goed naar jezelf.”

Een eigenschap die Boogaard zelf in de praktijk bracht. Ze tekende namelijk voor de overname van haar bedrijf per juli 2020. “Ik ben goed om nieuwe dingen op te zetten en heb het merk verh!p vanuit het niets uit de grond gestampt. Het moet nu verder groeien en daarvoor ben ik niet de juiste persoon. Ook vanwege mijn advieswerk en 2 kleine kinderen moet ik keuzes maken. Door mijn advieswerk blijf ik echter gewoon ingeschreven bij KVK”, besluit zij lachend.

Heb je een vraag over financiering of geldzaken? Neem gratis contact op met de KVK Financieringsdesk: 0800 10 14
Redactie KVK

Redactie KVK

De KVK-redactie verzorgt en publiceert inspirerende informatieve artikelen voor ondernemers op KVK.nl, waaronder interviews en how to’s.

InspiratiePage