ATA-carnet bij tijdelijke uitvoer

Om bij tijdelijke uitvoer oponthoud en administratieve rompslomp aan de grens te beperken, kun je in veel landen buiten de EU gebruik maken van een ATA-carnet. Dit internationale douanedocument, een soort paspoort voor jouw goederen, vraag je aan bij KVK. Een ATA-carnet kun je gebruiken bij tijdelijke uitvoer van bijvoorbeeld:
  • monsters en reclamemateriaal;
  • tentoonstellingsmateriaal;
  • gereedschappen voor het verrichten van onderhoud, reparatie en service;
  • foto-, video- en filmmateriaal, muziekinstrumenten, toneel- en theaterattributen.

Bestel jouw ATA-carnet direct bij KVK

Voorbeeld: hoe werkt een ATA-carnet?

Stel: je wilt een beurs in Rusland bezoeken om daar jouw machines onder de aandacht te brengen. De Russische douane wil dat je daar dan invoerrechten over betaalt. Omdat jouw machines maar tijdelijk in Rusland verblijven, hoef je niets te betalen omdat je een ATA-carnet hebt. Het ATA-carnet bevat een aantal strookjes waar de douanes stempels op zetten, namelijk bij uitvoer, invoer, wederuitvoer en wederinvoer. De Russische douane kan dan zien of jouw goederen Rusland verlaten hebben.

Voordeel van een ATA-carnet

Met een ATA-carnet betaal je geen btw, invoerrechten of borgsommen. Bovendien vereenvoudigt het de douaneprocedures, omdat je één document gebruikt.

Wat kost een ATA-carnet?

Je betaalt € 199,- aan administratiekosten voor een ATA-carnet. Ook betaal je een premie. De hoogte van de premie is afhankelijk van de waarde van jouw goederen. Je ontvangt een factuur van KVK voor de totale kosten.

Geldigheid ATA-carnet

Met een ATA-carnet kun je 1 jaar lang bepaalde goederen onbeperkt in-, uit- en doorvoeren. Het carnet is geldig in de landen van de ATA-conventie. Voorwaarde is dat je de goederen beroepsmatig nodig hebt, dus niet voor privégebruik. Om het ATA-carnet geldig te maken, moet je aangifte ten uitvoer doen bij het douanekantoor bij jou in de regio of op de luchthaven. Het ATA-carnet is het aangifteformulier hiervoor.

Aanvragen

Om een ATA-carnet aan te kunnen vragen, heb je een account nodig op www.e-ata.nl. Na het aanmaken van het account en het accorderen door KVK kun je via www.e-ata.nl direct beginnen met de aanvraag van jouw ATA-carnet. Binnen 3-5 werkdagen ontvang je het gemaakte ATA-carnet standaard per aangetekende post retour (indien jouw aanvraag compleet is).

ATA-carnet terugsturen naar KVK

Nadat je het ATA-carnet gebruikt hebt, stuur je het terug naar KVK. KVK moet namelijk kunnen aantonen dat je de goederen hebt teruggebracht. Na een jaar is jouw ATA-carnet niet meer geldig. Mocht je het carnet nog in jouw bezit hebben, dan stuurt KVK jou een schriftelijk verzoek om het carnet te retourneren.

Het ATA-carnet is een waardedocument. Stuur het daarom per aangetekende post retour naar: KVK, t.a.v. Afdeling Carnets, Postbus 2852, 1000 CW Amsterdam.

Downloads

ATA-carnets landenlijst

ATA-carnet, handleiding voor gebruikers met veelgestelde vragen

Tijdelijke uitvoer zonder ATA-carnet

Ga je naar een land dat niet op deze ATA-carnets landenlijst staat? Dan kan je nog steeds gebruik maken van tijdelijke invoer. In het landenoverzicht van RVO.nl vind je per land informatie hoe je tijdelijke invoer daar regelt. Plan voor vertrek wel extra tijd voor de stappen bij de douane. Reserveer ook geld voor borgstelling voor invoerrechten en btw.

Wat moet je doen?

  1. Voor vertrek
    Doe een aangifte ten uitvoer bij de Nederlandse douane. Zorg voor een duidelijke goederenlijst (inclusief merk-, serie- en typenummers). Op de luchthavens kan je dat mondeling doen. Stuur je goederen via de boot, truck of trein? Dan moet je elektronisch aangifte doen. Het handigst is dit via een logistieke dienstverlener te doen.
  2. Bij terugkomst
    Geef bij de Nederlandse douane aan dat jouw goederen “Terugkerende goederen” zijn. Dan krijg je vrijstelling op invoerrechten, btw en accijns.
InfoPage