Marketing

Weet wie je klant is door klantonderzoek

Of je nu kassasystemen verkoopt of websites bouwt, je hebt klanten nodig die je product of dienst willen kopen. Met een klantonderzoek maak je een analyse van je toekomstige klanten en hun koopgedrag. Zo weet je hoe en waar je je klanten het beste benadert.

Het koopgedrag van je toekomstige klanten krijg je in beeld door het beantwoorden van deze vragen:

  • Welke personen of bedrijven kopen je product of dienst?
  • Hoe vaak kopen zij bij je bedrijf? Wekelijks, maandelijks of om de 5 jaar?
  • Waarom kopen je klanten je product of dienst? Is dit noodzakelijk voor hun levensonderhoud? Voor het functioneren van een bedrijf? Of is het een luxeproduct?

Zo weet je of je een specifieke klantengroep hebt die bijvoorbeeld eens per 5 jaar je producten koopt (zoals een meubelwinkel). Of een klantengroep die elke dag binnenloopt (een supermarkt). Je kunt je onderzoek hierna verder uitbreiden en je verder verdiepen in je doelgroep(en).

Specifieke doelgroep

Als je een halffabricaat ontwikkelt voor een fabriek, doe dan onderzoek naar deze fabrieken. Je bekijkt in welke regio’s je kunt leveren en welke bedrijven mogelijk geïnteresseerd zijn.

Denk je over een reisbureau voor extreem avontuurlijke reizen? Ook dan heb je een duidelijke doelgroep en kun je gericht onderzoek doen. Welk bestedingspatroon heeft je doelgroep en hoe vaak gaan ze op vakantie? Deze informatie vind je op de websites van CBS, het Sociaal en Cultureel Planbureau, en op internetfora over dit onderwerp.

Minder specifieke doelgroep

Als je een bakkerij wilt beginnen, heb je geen afgebakende klantengroep. Klantonderzoek richt zich dan meer op de omgeving van je winkel. Wat is het gemiddeld besteedbaar inkomen in deze omgeving? Zijn er veel passanten? Hoe zorg je er dan voor dat ze je winkel binnenlopen? Wanneer doen ze hun boodschappen? Voor deze informatie kunt je terecht bij je gemeente of een ondernemersvereniging in je winkelgebied. Maak bijvoorbeeld gebruik van een ‘koopstromenonderzoek’ voor jouw stad of plaats.

Ontwerp je websites voor kleine bedrijven, richt je onderzoek dan op deze groep ondernemers. Als je bijvoorbeeld webwinkels bouwt, is het interessant om je te richten op de detailhandel. Onderzoek wat de wensen van je klanten zijn, zodat je daarop kunt inspelen. Maak ook een omgevingsanalyse om deze informatie in kaart te brengen.

Klanttevredenheidsonderzoek

Ook als je een klantenbestand hebt opgebouwd, kun je onderzoek blijven doen naar de ervaringen en wensen van je klanten. Stel bijvoorbeeld een evaluatie op waarmee je inzicht krijgt in klanttevredenheid. Of vraag je klanten om een review te schrijven. Tevreden, loyale klanten zorgen weer voor nieuwe klanten. En je kunt je product of dienst verbeteren.

Houd hierbij wel rekening met de Europese Privacywetgeving. Check vooraf of je voldoet aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie met je over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten.

InspiratiePage