Omgevingsanalyse, welke locatie kies je?

Je hebt een locatie voor je bedrijf op het oog en wilt weten of het geschikt is voor je plannen. Met een omgevingsanalyse onderzoek je de kansen en bedreigingen van de plek en de omgeving. Nu en voor in de toekomst.

Hoe weet je of de omstandigheden op een bepaalde locatie gunstig zijn voor je bedrijf? Hiervoor onderzoek je verschillende aspecten.

Wetten en regels

Je begint je omgevingsanalyse met het bestemmingsplan. Wat staat hierin? Mag er wel of niet uitgebreid worden in de omgeving van je bedrijfspand? Als je jouw zaak op termijn wilt uitbreiden, is dit goed om te weten. Mag de vrachtwagen die je goederen levert wel in de buurt van je zaak komen of gelden er milieuregels? Vraag deze informatie op bij je gemeente.

Neem niet alleen bestaande, maar ook toekomstige wet- & regelgeving mee in je omgevingsanalyse. Bijvoorbeeld voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Of wil je bijvoorbeeld als flitsbezorger starten in de binnenstad? Check met welke nieuwe regels je gemeente bezig is en waar jij misschien ook mee te maken krijgt. Zo zijn er gemeentes die zogeheten ‘darkstores’ willen weren uit de binnenstad om de overlast voor omwonenden te verkleinen.

Vanaf 1 juli 2023 wordt het eenvoudiger een vergunning aan te vragen. Stel, je wilt reclame maken op je pand of een oud gebouw verbouwen tot kantoor. Met de nieuwe Omgevingswet controleer je met je aanvraag in één keer of je aan alle wet- & regelgeving voldoet.

Politieke ontwikkelingen

Niet alleen landelijke, ook lokale politieke ontwikkelingen kunnen invloed hebben op je bedrijf. Zoals plannen over extra koopzondagen in je gemeente of wetgeving over veiligheid. Houd ook rekening met maatregelen voor het verminderen van de stikstofuitstoot die invloed kunnen hebben op je locatiekeuze. Bijvoorbeeld als je wilt starten nabij een Natura 2000 gebied. Neem in dit geval contact op met je provincie voor de geldende maatregelen in jouw gebied.

Bouwplannen

Zijn er bouwplannen in de buurt van je bedrijf? Stel dat je pand aan de rand van de stad staat, en er plannen zijn voor een grote supermarkt die jou extra klantbezoek oplevert. Dan is dat een pré in je omgevingsanalyse. Bekijk ook of er plannen zijn voor de weg naar je bedrijf. Je wilt tenslotte goed bereikbaar zijn. Ook deze informatie vraag je op bij je gemeente.

Economische situatie

Houd bij de keuze van regio of gemeente waar je je bedrijf wilt vestigen ook rekening met de lokale economische situatie. Veel werkgelegenheid of juist hoge werkeloosheid in een regio heeft effect op wat je (potentiële) klant kan besteden.

Met de KVK Regiodata tool krijg je inzicht in de plussen en minnen van je omgeving en vergelijk je die met andere locaties. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal nieuw gestarte ondernemers of winkelleegstand in de buurt. Bekijk ook CBSinuwbuurt.nl.

Onderzoek je branche en je concurrentie om te bepalen of je plannen op de gewenste locatie toekomst hebben.

Bevolkingsopbouw in je buurt

Zijn je klanten consumenten? Weet dan hoe de bevolkingsopbouw is in je gemeente. Jonge gezinnen hebben bijvoorbeeld een ander bestedingspatroon dan bewoners van een wijk die vergrijst. Vraag bij het CBS gegevens op per wijk. Met een doelgroepenonderzoek weet je wie je klant is en voorkom je dat je bijvoorbeeld een kinderkledingwinkel start in een gebied met veel oudere bewoners.

Technologische ontwikkelingen

Je bedrijf digitaliseren biedt kansen. Zo kun je je bedrijfsprocessen efficiënter maken en meer klanten bereiken via online sales en -marketing. Dit heeft gevolgen voor je locatiekeuze. Heb je bijvoorbeeld alleen een magazijn nodig voor het uitleveren van digitale orders of ook een fysieke winkellocatie?

Vervolg omgevingsanalyse

Na een omgevingsanalyse weet je of de omstandigheden op een bepaalde locatie wel of niet gunstig zijn voor je bedrijf. Je kunt je onderzoek uitbreiden met een volledige SWOT-analyse. Hierbij kijk je naast externe factoren ook naar interne zaken. Bijvoorbeeld of het voordeliger is om een bedrijfspand te huren of kopen.