Verkopen via buitenlandse marktplaatsen

Online marktplaatsen als Amazon, AliExpress, eBay, Zalando en Bol.com zijn niet meer weg te denken. Winkelen in binnen- en buitenland gaat steeds vaker digitaal. Je producten aanbieden op online marktplaatsen heeft voor- en nadelen. Verder heb je te maken met extra kosten, btw en Europese regels.

Het grootste deel van alle online verkopen aan consumenten gaat via online marktplaatsen. Dit deel blijft de komende jaren naar verwachting groeien. Een online marktplaats is een digitaal extern platform. Op dit platform sluiten verkoper en koper een contract. De eigenaar van het platform beheert de marktplaats en ondersteunt de koop en verkoop. In dit artikel lees je waar je rekening mee moet houden als je producten op een buitenlandse marktplaats aanbiedt.

5 voordelen van marktplaatsen

Je producten aanbieden op online buitenlandse marktplaatsen heeft verschillende voordelen.

  1. Er is geen grote investering nodig. Je betaalt het online platform een vergoeding per verkoop. Deze vergoeding noem je ook wel provisie.
  2. Je bespaart kosten. Een eigen website met een nationale domeinnaam bouwen en onderhouden is niet nodig.
  3. Je gebruikt de marketing en goede naam van het verkoopplatform. Zelf geef je bijvoorbeeld geen geld uit om bezoekers op de website te krijgen. De online marktplaats is eigenlijk je marketingkanaal.
  4. De marktplaats verzorgt de administratie. Veel online platformen ondersteunen het complete bestelproces. Dit heet fulfilment service. Denk aan de bestelling, betaling, klantenservice en logistieke afhandeling.
  5. Via buitenlandse verkoopplatformen bereik je snel de buitenlandse markt. Je vindt zo nieuwe doelgroepen en krijgt meer omzet.
Buitenlandse marktplaatsen

Buitenlandse consumenten kennen en vertrouwen een marktplaats in hun eigen land. Je producten aanbieden op zo’n marktplaats versnelt je contact met de buitenlandse klant. Hierdoor groeit je merk nationaal sneller en bouw je makkelijker naamsbekendheid op.

5 nadelen van marktplaatsen

Zakendoen met buitenlandse online marktplaatsen heeft ook nadelen.  

  1. Verkopen je producten goed? Dan gaat de marktplaats misschien zelf producten verkopen die daarop lijken.  
  2. Bij verkopen via buitenlandse verkoopplatformen krijgt je eigen merknaam minder aandacht. Als de verkoop via je eigen webshop loopt is deze aandacht groter. Dit is ook zo bij het contact met je eindklant. De communicatie gaat meer via de marktplaats en minder direct.
  3. Juiste voorraadcijfers zijn belangrijk bij marktplaatsen. Bij leveringsproblemen krijg je direct 'straf'. Hierdoor kom je misschien lager in de lijst met aanbieders op het online platform. Of de marktplaats sluit je verkoopaccount af. 
  4. Marktplaatsen houden een deel van je omzet voor marketing en overige kosten die ze maken. Sommige aanbieders op platformen vinden dit bedrag hoog. 
  5. De openheid over de prijs is groter. Je producten staan naast andere aanbieders van bijna dezelfde producten. En je deelt bijvoorbeeld beschrijvingen van je product met een platform.
Concurrentievervalsing

Marktplaatsen hebben veel invloed op de markt waardoor ze soms de concurrentie verstoren. De Europese Commissie (EC)controleert dit en dient soms een klacht in tegen een marktplaats. Wees scherp op dit soort ontwikkelingen in de markt. 

Kosten

Je hebt de voor- en nadelen bekeken. Je wilt je producten op een buitenlandse marktplaats aanbieden. Dit kost minder dan een webshop met een nationale domeinnaam bouwen in een andere taal. De marktplaats berekent wel kosten. Houd in elk geval rekening met deze kosten:   

  • Per marktplaats heb je een account nodig. Dit kost een vast bedrag per maand en verschilt per marktplaats. Vergelijk marktplaatsen met elkaar voordat je een keuze maakt. Een product op het platform zetten is meestal gratis. 
  • Je voorraad voorfinancieren gaat van je financiële reserves af. Je eerste betaling van de marktplaats ontvang je pas later. Vaak een paar weken nadat je klant je product op de marktplaats kocht en betaalde.
  • Per verkoop betaal je een vergoeding aan de marktplaats. Dit is meestal een deel van de verkoopomzet en verschilt per marktplaats. De hoogte van het bedrag hangt vaak af van het soort product.    
  • Wanneer de marktplaats jouw soort producten nog niet aanbiedt, houd dan rekening met extra kosten. Vertaalkosten van de omschrijving van je product op de website bijvoorbeeld.
  • Veel marktplaatsen bieden een fulfilment service aan. Je producten liggen dan op voorraad in hun magazijn. De marktplaats regelt de complete logistieke afhandeling. Per verzonden pakket betaal je een bepaald bedrag. Een voorraad in het buitenland aanhouden heeft soms gevolgen voor de belastingen. Bijvoorbeeld een buitenlandse btw-nummer aanvragen. En btw-aangifte in het buitenland doen. 

Btw

Marktplaatsen vragen je soms om een btw-registratie in het land van verkoop. Dit komt omdat sommige marktplaatsen een platformfictie hebben. Dit betekent dat platformen die 'ondersteunen’ ook verantwoordelijk zijn voor het wel of niet ontvangen en betalen van btw. Veel Nederlandse ondernemers hebben producten op voorraad liggen bij Duitse marktplaatsen. Deze platformen stellen dan vaak extra eisen. 

Duitsland

Ligt je voorraad bij een Duitse marktplaats als Amazon of eBay? Dan eisen deze marktplaatsen vaak een btw-bewijs van Nederlandse verkopers. Hierin staat dat je bedrijf een Duits btw-nummer heeft. Dit nummer vraag je aan bij het Finanzamt in Duitsland. Dit Duitse belastingkantoor geeft op aanvraag ook je btw-bewijs. Ben je als marktplaatsverkoper niet btw-plichtig in Duitsland? Lever dan een eigen bewijs in bij de marktplaats. Hierin zeg je dat je geen btw-nummer in Duitsland nodig hebt. 

Ook hebben online marktplaatsen in Duitsland een algemene informatieplicht. Dit staat in artikel 312 van het Duits Burgerlijk Wetboek. Zo geven marktplaatsen hun klanten verplicht door of aanbieders ondernemers zijn. 

Europese verordening

De EU kent de Europese verordening ‘platform-to-business’. Deze noem je ook wel ‘Verordening ter bevordering van eerlijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten’. Deze regels geven ondernemers meer zekerheid als ze zakendoen met digitale platformen. Ook online platformen zonder hoofdkantoor in de EU moeten zich aan deze verplichte regels houden. Bijvoorbeeld Amazon, Facebook en Google. Deze verplichte regels zijn er alleen voor platformen met zakelijke aanbieders waarvan de klanten consumenten zijn. 

De Rijksoverheid beantwoordt veelgestelde vragen over deze verordening.

Europese voorstellen

De Europese Commissie (EC) kwam in december 2020 met twee voorstellen voor nieuwe wettelijke regels voor platformen. De Digital Service Act (DSA) en de Digital Market Act (DMA). Met deze regels wil de EC de positie van internetgebruikers versterken. Voor ondernemers en consumenten. Hiermee maakt de EC de macht en monopolies van de grootste aanbieders kleiner. De grootste online platformen krijgen extra controle en regels. En aanbieders van digitale diensten krijgen meer verantwoordelijkheden naar hun gebruikers.

Wet DAC7

Vanaf 1 januari 2023 heeft de EU de wet DAC7. Dit zijn EU-regels voor digitale platformen om gegevens uit te wisselen. Platformeigenaren geven hierbij informatie over verkopers op hun marktplaats verplicht door aan de plaatselijke belastingdienst. Deze lokale belastingdienst deelt de informatie met andere EU-landen.

De Wet DAC7 is er voor de verkoop van producten of diensten via een online Europees verkoopplatform. Of via een digitale marktplaats met Europese klanten. Het platform geeft dan bijvoorbeeld je rekeningnummer, naam en adresgegevens aan de Belastingdienst door. 

Springplank

Je producten verkopen op een buitenlandse marktplaats is soms een springplank naar een eigen buitenlandse webshop. De verkoopresultaten gebruik je voor je marktonderzoek. Uit dit onderzoek blijkt of er markt is voor je producten in een bepaald land. Als die markt er inderdaad is, bekijk je opnieuw of je met een eigen webshop start.