Personeel

20 goede redenen waarom medewerkers bij jou blijven

Personeel vinden is voor ondernemers nu al een uitdaging. Maar hoe kun je je medewerkers daarna binden en boeien, zodat ze ook lang bij je blijven? Gebruik deze checklist met 20 manieren om je medewerkers te binden aan je organisatie. En kijk een video waarin twee medewerkers uitleggen waarom ze graag bij hun huidige baas blijven.

Een op de vier werknemers wil binnen nu en twee jaar een andere baan. Weglopend personeel is een groot probleem voor werkgevers, vooral nu er een groot personeelstekort is. Hoe houd je mensen binnenboord? Een salarisverhoging, leaseauto of de nieuwste telefoon zorgen er niet voor dat personeel bij jou blijft, blijkt uit onderzoek van HR-adviesbureau GITP. Wat dan wel?

1. Bied goede arbeidsvoorwaarden

Medewerkers binden en boeien begint natuurlijk met goede primaire arbeidsvoorwaarden. Betaal je medewerkers een salaris op maat, werk met flexibele beloningen bij uitmuntende resultaten of stem werktijden en vakantiedagen af op de gezinssituatie van je personeelsleden.

Door daarnaast flexibele secundaire voorwaarden te bieden onderscheid je je van andere werkgevers. Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden zijn een goed pensioen, een reiskostenvergoeding, een 13e maand of eindejaarsuitkering, een smartphone van de zaak of de mogelijkheid tot thuiswerken en zorgverlof.

2. Overweeg creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden

Bespreek met je medewerkers wat zij zelf nog meer belangrijk vinden om hun werkplezier te verhogen. Dat kan van alles zijn:

  • regel en betaal tijdelijke huisvesting.
  • zorg voor games, een tafeltennistafel of dartbord.
  • richt een meditatie-, yoga-, gebeds- of powernapruimte in.
  • laat medewerkers jaarlijks een goed doel kiezen om aan te doneren of werk een dag met iedereen als vrijwilliger.
  • geef een sportschoolpas of abonnement op Netflix, bioscoop, krant, tijdschrift of vakblad cadeau.
  • laat personeel bedrijfsmiddelen privé gebruiken.
  • leen een auto of gereedschap uit bij verhuizing.

Goede secundaire arbeidsvoorwaarden zorgen voor een hogere betrokkenheid van werknemers.

3. Zorg voor een goede thuiswerkplek

Regel een goede thuiswerkplek en thuiswerkmiddelen voor je medewerkers om te voorkomen dat ze langdurig ziek worden. Houd rekening met het gevaar van (RSI-)klachten. De makkelijkste manier is om medewerkers bijvoorbeeld een beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel van kantoor te geven. ArboNed maakte een webinar over dit onderwerp.

4. Bied om- of bijscholing

Bied je medewerkers relevante online trainingen of webinars aan. Hiermee verhoog je de betrokkenheid. Denk bijvoorbeeld aan een training klantgerichtheid of cross-selling. Er bestaan ook websites die (gratis) online trainingen aanbieden, zoals JobOn, StudyTube en GoodHabitz. Als werkgever kun je studie- of ontwikkelkosten voor werknemers onbelast vergoeden. Bij de belastingaangifte trek je deze kosten af van de winst uit de onderneming. In het handboek loonheffingen staat hoe dit werkt. Wijs werknemers ook op de scholingsmogelijkheden van het STAP-budget en maak samen een persoonlijk ontwikkelingsplan.

5. Houd medewerkers fit

Bied je medewerkers mogelijkheden om gezond en fit te blijven. Dat zorgt niet alleen voor gelukkigere medewerkers, maar ook voor een hogere productiviteit. Adviseer ze om regelmatig een korte pauze te nemen en in de lunchpauze een frisse neus te halen. Uit onderzoek blijkt dat zes uur thuiswerken net zo intensief is als acht uur werken op kantoor. Geef medewerkers dus de ruimte om regelmatig achter hun beeldscherm vandaan te gaan.

GZ-psycholoog Barbara Bolle vertelt dat ze het waardeert dat haar werkgever goed voor haar zorgt en met haar meedenkt. Bolle gaf aan dat ze ’s ochtends graag een uur later wilde beginnen, zodat ze haar kinderen eerst naar school kon brengen. “Dat zijn kleine aanpassingen, maar ze zorgen er wel voor dat ik daarna veel prettiger op mijn werk zit.” Kijk welke tips Bolle nog meer heeft.

6. Zorg voor structuur

Breng structuur aan in je online communicatie. Laat medewerkers weten wanneer en hoe jullie onderling contact hebben. Ook is het slim om elke dag gezamenlijk te starten door middel van videobellen. Zo weet iedereen wat de doelstellingen van die dag zijn en creëer je onderlinge betrokkenheid.

7. Werk medewerkers goed in

Zorg voor een goede inwerkperiode. “Maak het inwerken zo uniek en persoonlijk mogelijk”, adviseert Donja van Laarhoven, medeoprichter van Fantistics. “Medewerkers beslissen vooral in de eerste maand of ze het naar hun zin hebben, en zich echt verbonden voelen met je bedrijf.” Zorg bijvoorbeeld voor een goed inwerkrooster, laat de nieuwe medewerker meelopen met verschillende collega’s en afdelingen, organiseer informele kennismakingsgesprekken en laat op de eerste dag een leuke attentie met een persoonlijke boodschap bezorgen bij de nieuwe medewerker. Check regelmatig hoe het gaat zodat de medewerker vragen kan stellen en jij kan bijsturen waar dat nodig is. Onboarden kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een app, een buddy of een inwerkcoach.

8. Focus extra op werkplezier

Gelukkige medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en blijven langer voor je organisatie werken. Dat scheelt veel kosten. Op dit moment ervaren medewerkers meer stress dan ooit. Investeer daarom extra in het werkplezier van je medewerkers. Geef ze bijvoorbeeld meer autonomie: meer vrijheid en flexibiliteit om hun werk zelf in te richten.

9. Luister naar je medewerkers

Je medewerkers hebben vaak creatieve en innovatieve ideeën. Maak daar gebruik van door goed naar ze te luisteren. Door duidelijk te maken dat je openstaat voor ideeën, spreken medewerkers zich sneller uit, ontstaan er betere werkrelaties en delen ze opbouwender feedback. Volgens Else Slegers, ceo van hr-adviesbedrijf GITP, is het belangrijk dat je jezelf laat zien op de werkvloer. “Ga als directeur dat gesprek aan, dan krijg je een beter beeld wat er leeft en wat mensen drijft.”

Bolle: “Mijn ervaring is dat als de baas goed naar je luistert, je zelf ook meer bereid bent om dat stapje extra te zetten. Dat is ook de reden waarom ik al elf jaar bij mijn huidige werkgever werk. Kijk om welke redenen Bolle nog meer graag bij haar werkgever blijft.

10. Werk aan bedrijfstrots

Zorg dat je werknemers trots zijn op hun werk en de organisatie. Spreek je waardering naar hen uit en communiceer over successen. Laat ze bijvoorbeeld hun grootste successen structureel delen. En vergeet niet om je medewerkers af en toe een hart onder de riem te steken met een compliment. Bedank ze bijvoorbeeld voor hun inzet, flexibiliteit of betrokkenheid.

11. Beperk hiërarchie

Probeer niet te veel zaken van bovenaf op te leggen, adviseert Allard Droste, eigenaar van metaalverwerkingsbedrijf Aldowa. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Durf daarbij een stap opzij te zetten en geef je medewerkers eigen verantwoordelijkheid. Zo krijg je een flexibele organisatie waarin medewerkers ervaren dat het ook hun bedrijf is.

12. Zorg voor een (loopbaan)coach

Zorg voor (loopbaan)coaches waar werknemers mee kunnen praten als ze ergens tegenaan lopen. Voor een langdurig zieke of arbeidsgehandicapte werknemer of bij een proefplaatsing bestaat de regeling interne jobcoach.

13. Geef verantwoordelijkheid

Geef je medewerkers verantwoordelijkheid en uitdaging. Motivatie komt niet alleen voort uit geld, maar ook uit zingeving, meesterschap en autonomie. Werknemers met intrinsieke motivatie, dus motivatie die van binnenuit komt, ervaren hun werk als zinvol en willen vaker de beste zijn binnen hun vakgebied.

14. Verscherp je missie

Geef het werk van je personeel extra betekenis door sociaal ondernemen. Ga hierover ook in gesprek met je medewerkers: waar staan zij voor en wat vinden zij belangrijk? Zo kunnen jullie samen werken aan meer zingeving op de werkvloer. Ook als startup kun je hiermee aan de slag gaan.

15. Creëer een goede werksfeer

Vanzelfsprekend blijven medewerkers liever voor je werken als er een goede werksfeer binnen het bedrijf is. Dat kun je op meerdere manieren bereiken. Bijvoorbeeld door successen binnen het hele team te delen, bedrijfsuitjes te organiseren, stil te staan bij privésituaties zoals geboorte en trouwen, maar ook bij sterfgevallen, scheiding en ziekte. En natuurlijk door jubilea te vieren.

16. Overweeg nieuwe beoordelingsstijlen

Houd je beoordelingscyclus laagdrempelig en digitaal. Overweeg om collega’s elkaar onderling of als team te laten beoordelen. Sta als leidinggevende open voor feedback en vraag er expliciet om, tussendoor en tijdens functioneringsgesprekken. Je houdt medewerkers betrokken bij je onderneming door ze duidelijk te vragen wat ze willen leren of bereiken en hoe jij hen daarbij kunt ondersteunen.

17. Stimuleer een open cultuur

Werknemers presteren beter als ze werken in een cultuur van vertrouwen, veiligheid en transparantie, volgens organisatieadviseur Peter Nientied. Veel werknemers willen graag feedback op hun functioneren, zodat ze kunnen blijven leren. Maar ze willen ook feedback aan anderen kunnen geven, om samen te groeien. Nodig medewerkers daarom uit om open en eerlijk feedback te geven. En ga daar vervolgens op een positieve wijze mee om. Zorg voor veranderingen op basis van die feedback of geef medewerkers de mogelijkheid om op basis van hun feedback en suggesties te experimenteren. Zo merken ze dat hun feedback ertoe doet.

18. Zorg voor balans tussen flexibel en vast personeel

Ben je tevreden over een nieuw personeelslid? Overweeg om sneller een vast contract aan te bieden. Daarmee toon je je waardering en bied je baanzekerheid. Door de invoering van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is het voor werkgevers aantrekkelijker om vaste contracten uit te delen. Zo kan er meer balans ontstaan op de arbeidsmarkt tussen vast en flexibel personeel.

19. Voer een exitgesprek

Gaat een medewerker toch bij je bedrijf weg? Houd dan een exitgesprek binnen het offboardingsproces. Zo kun je eerlijk en open feedback ontvangen. Informatie die goud waard is en voor een betere ervaring kan zorgen voor je huidige en toekomstige medewerkers.

20. Houd contact

Misschien een open deur, maar toch een reminder: blijf in contact met je medewerkers. Dat kan elke week, elke dag of misschien wel meerdere keren per dag. Pak de telefoon of nog beter: maak gebruik van videobellen. Er zijn hiervoor genoeg tools beschikbaar, zoals Skype, WhatsApp, Microsoft Teams en Facetime.

Goed te weten

In de video ‘De werknemers blijven bij hun baas’ vertelt Nynke Hoogma dat ze flexibiliteit belangrijk vindt. Zo mag ze van haar werkgever een paar maanden per jaar vanuit het buitenland werken. Dit jaar werkte ze vanuit Bonaire. “Het is heel fijn om dat vertrouwen van mijn baas te krijgen.” Ook geven zij en een andere werknemer nog andere redenen waarom ze graag bij hun huidige werkgever blijven. 

Deze video kun je alleen afspelen als je cookies hebt geaccepteerd. Wijzig je cookieinstellingen en ververs (F5) vervolgens deze pagina, zodat je de video kunt bekijken.

Je kunt jouw voorkeuren wijzigen op http://www.kvk.nl/cookies.

Hogere betrokkenheid van je werknemers? Zorg voor door goede arbeidsvoorwaarden.
Frances Gallimore

Als content creator voor het thema Marketing en Personeel schrijf ik aansprekende en toegankelijke teksten waar je als ondernemer concreet mee aan de slag kunt. Van een stappenplan bij online adverteren tot een inspirerend artikel over het motiveren en verbinden van je medewerkers.

InspiratiePage
Marketing en personeel