Meer omzet maken? Stuur je bedrijf aan met data

Stijgende kosten vragen om hogere omzet en stabiele winstmarges. Maar hoe krijg je die? Met een goed inzicht in je bedrijfsdata verhoog je met een paar simpele stappen je inkomsten. Lees hoe Jos Beks van Change Hairstyling alle data voor zich laat werken. En kijk hoe je zelf vast aan de slag kunt gaan.

KVK Innovatie Top 100 Event

Je wilt je bedrijf efficiënter inrichten. Denk aan data en automatiseren. Ontdek hoe je dit doet op 16 november in Rotterdam Ahoy.

Meld je direct aan

Ongemerkt heb je veel data in je bedrijf: van je kassa tot je klantensysteem. Maar waar begin je? Ondernemerspaar Jos en Dorien Beks heeft kapsalons in Vught, Boxtel en Rosmalen. Zij knipt en hij organiseert alles op het gebied van ICT. Zo automatiseert hij sinds 2014 zoveel mogelijk bedrijfsprocessen en stuurt hij hun bedrijf aan op data. “Omdat we onze resultaten en gegevens goed in de gaten houden, draaien we inmiddels drie ton omzet meer per jaar”, zegt Beks. Ontdek welke stappen je volgens Beks als eerste kunt zetten.

1. Gebruik je financiële cijfers

Begin met een goed financieel inzicht van je bedrijf. “Het begint simpel”, zegt Beks. “Houd alle kosten goed bij en vraag aan je boekhouder hoe je kostprijsberekening eruit ziet. Vraag daarnaast om een overzichtelijke, visuele weergave van je cijfers. Zet je omzet-, kosten- en winstgegevens bijvoorbeeld in een grafiek. Dan zie je sneller welke kosten stijgen en welke inkomsten dalen. En hoe die zich tot elkaar verhouden.“

Beks gaat verder. “We zien bijvoorbeeld in de cijfers dat open zijn op maandag verstandig is. Waarschijnlijk omdat onze concurrenten dan dicht zijn en mensen toch ergens geknipt willen worden. Een snelle rekensom leert dat, uitgaande van gemiddeld 100 knipbeurten per dag à 22 euro, ons dat meer dan 2.000 euro extra omzet per week oplevert. Op jaarbasis loopt dat op naar meer dan een ton.”

2. Verkoopprijzen: stijgen of niet?

Leg uit aan klanten waarom de prijzen stijgen, adviseert Beks. “Naast de energiekosten is het uurloon van personeel in korte tijd gestegen van acht naar veertien euro. Je moet dit doorberekenen aan je klant. Ik zie vaak dat ondernemers hun prijzen niet willen verhogen omdat ze denken dat hun klanten het anders niet kunnen betalen. Maar je kunt als ondernemer niet te sociaal zijn. Er moet genoeg geld binnenkomen. Anders blijft je bedrijf niet gezond. Als je het helder uitlegt, begrijpen klanten dat echt wel.“

Er zijn volgens Beks ook manieren om te voorkomen dat de prijs stijgt. “We ontdekten dat we onnodig veel omzet misliepen door klanten die niet kwamen opdagen. Bij de tandarts krijg je dan een rekening, maar in de kappersbranche is dat not done.”

Om de kosten van de ‘no shows’ te dekken, verhogen veel kappers hun prijs. Beks wilde het anders doen. We wilden dit positief omdraaien en bedachten het volgende: wat als we zorgen dat er minder no shows zijn? Dan kunnen we met de inkomsten daaruit onze prijs zelfs verlagen. We stuurden onze klanten een e-mail en vroegen hen: wil jij goedkoper geknipt worden? Dat kan! We veranderen dan wel onze spelregels. We legden de klanten uit dat als ze minder dan 24 uur van tevoren afzeggen, ze 50% van de prijs betalen. Komen ze zonder iets te zeggen niet naar een afspraak, dan betalen ze het volledige bedrag. Onze klanten reageerden hier heel positief op. Zij konden goedkoper geknipt worden en het scheelde ons vier tot acht no shows per week. Uitgaande van een knipbeurt van 22 euro, levert dit 176 euro meer omzet per week en ruim 9.000 euro per jaar op. Een win-win situatie.”

Zo maak je meer winst als kapper

3. Zet klantinformatie slim in

Vraag je klanten regelmatig wat ze van je service, prijs of inrichting vinden. “We merkten dat klanten het vervelend vonden als ze niet snel terecht konden voor een afspraak. Dat zette ons aan het denken: waarom wachten we tot een klant een vervolgafspraak wil maken, terwijl we door de data uit ons klantensysteem weten hoe vaak ze normaal bij ons komen. Nu sturen we klanten om de zoveel weken een uitnodiging met een link waarmee ze zelf online een afspraak kunnen maken. Dit levert ons zeker één knipbeurt per klant per jaar meer op. Met in totaal 16.000 klanten en 22 euro per knipbeurt is dat 352.000 euro meer omzet per jaar.”

Slim gebruik van digitale oplossingen kan je kosten verlagen en je winst vergroten. Geen kennis van technologie? Lees hier hoe je het kopen en toepassen van een digitale oplossing aanpakt.