Doelgroeponderzoek: weet wie je klanten zijn

- Frances Gallimore
- Bijgewerkt 17 december 2025
- 2 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Of je nu schoonheidsproducten verkoopt of zakelijke websites bouwt: je hebt klanten nodig die je product of dienst willen kopen. Je wilt natuurlijk geen jongerendiscotheek openen in een buurt waar vooral ouderen wonen. Bepaal met dit stappenplan wie je ideale klant is, wat die belangrijk vindt en waar die actief is.
KVK Ondernemerskompas
Staat je dat je bedrijf over 10 jaar nog als een huis? Deze e-mailserie biedt je actuele kennis, praktische inzichten en ondernemersverhalen.
Een doelgroep is een groep mensen of bedrijven die op elkaar lijken. Ze zijn ongeveer even oud, werken in dezelfde branche, of hebben vergelijkbare interesses en behoeften. Als je weet wie je doelgroep is, kun je je beter tot hen richten. Als je een duidelijke doelgroep kiest, weet je over welke onderwerpen je kunt schrijven op je website en social media. Je kunt advertenties en andere promotiemiddelen succesvoller inzetten, wat je veel tijd en geld kan schelen.
Stap voor stap je ideale klant bepalen
Of je nu diensten aanbiedt aan bedrijven (Business to Business: B2B) of consumenten (Business to Consumer: B2C), de stappen om je ideale klant te bepalen lijken op elkaar. In dit stappenplan krijg je voorbeelden voor verschillende situaties.
Stap 1. Bepaal welk probleem je oplost
Begin met een duidelijke omschrijving van je product of dienst en denk daarbij aan de voordelen die het heeft voor je klant. Vraag jezelf af: welk probleem los ik op of welke behoefte of wens van mijn klant vervul ik? Ga je bijvoorbeeld als tenniscoach kinderen begeleiden om proftennisser te worden of senioren die graag in beweging blijven?
Denk na over wat jouw klanten willen bereiken. Denk aan: tijd of geld besparen, personeel behouden, gezond of sportief leven, een nieuwe baan vinden, er goed uitzien of gewoon plezier hebben.
Stap 2. Focus op type klant of soort bedrijf
Niet elk bedrijf of persoon past bij jou. Richt je op een bepaalde branche, organisatie of levensstijl. Stel jezelf vragen zoals: werk ik liever voor kleine of grote bedrijven? Spreekt een bedrijf in de techniek, zorg of retail mij aan? Specialiseer ik me in ouderen, jongeren, werkenden of studenten? Bijvoorbeeld: Ben je personal trainer? Dan kies je misschien om vooral jonge moeders te helpen die na hun zwangerschap weer in vorm willen komen. Zo kun je je diensten beter afstemmen op de mensen die jij het liefst helpt.
Gebruik informatie van bestaande klanten
Heb je al klanten? Gebruik dan de klantgegevens die je al hebt. Zijn dit vooral bedrijven of juist consumenten? Waar wonen ze vooral? En wat geven ze gemiddeld uit? Bekijk hiervoor je facturen of CRM-systeem.
Houd je wel aan de privacywet : je mag alleen gegevens bewaren en gebruiken die nodig zijn voor je bedrijfsvoering. De woonplaats van een klant is bijvoorbeeld nodig voor het verzenden van bestellingen.
Voorbeelden van onderzoeksvragen aan klanten
Je kunt je klanten ook persoonlijk vragen stellen of een enquête sturen. Vraag je klanten naar wat ze belangrijk vinden aan jouw product of dienst. Vraag ook hoe ze jou hebben gevonden (via je website, social media of iemand anders), waarom hebben ze bij jou gekocht, wat was voor hen belangrijk in hun keuze? Welke tips hebben ze voor jou? Deze informatie kun je goed gebruiken om nieuwe klanten en opdrachten te vinden.
Heb je een duidelijke doelgroep, dan kun je gericht op zoek naar data. Denk bijvoorbeeld aan een reisbureau voor extreem avontuurlijke reizen. Welk bestedingspatroon heeft je doelgroep en hoe vaak gaan ze op vakantie? Deze informatie vind je bij officiële instanties als CBS en het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Stap 3. Zoek uit wie beslist
Vooral in B2B moet je meestal contact opnemen met iemand die een bepaalde rol heeft in het bedrijf, denk aan:
- Een HR-manager, als je loopbaantrainingen aanbiedt.
- De marketingmanager, als je online advertenties of evenementen verzorgt.
- De eigenaar, als je voor kleinere bedrijven werkt.
In B2C is de klant meestal de eindgebruiker zelf, maar er zijn uitzonderingen.
- Als kindercoach praat je bijvoorbeeld niet alleen met kinderen, maar ook met hun ouders, die beslissen of ze jou willen inzetten. Bij ouderen zijn het vaak hun kinderen of mantelzorgers die meebeslissen.
Stap 4. Test of het werkt
Heb je je doelgroep helder? Test het uit en ontdek wat werkt. Ga in gesprek met potentiële klanten via netwerken, sociale media of probeer een advertentie uit op je specifieke doelgroep. Wie reageert het beste op je berichten of advertenties? Welk type klant geeft de meeste energie en levert je winst op?
Blijf je doelgroep, diensten of producten aanpassen op basis van wat werkt.


