Maak je website toegankelijk voor mensen met een beperking
- Frances Gallimore
- Bijgewerkt 18 juni 2025
- 4 min
- Runnen en groeien
- Marketing
Zo'n 2 miljoen mensen in Nederland leven met een beperking. Zij kunnen bijvoorbeeld minder goed zien of horen, moeilijker bewegen, of vinden het lastig om informatie te begrijpen. Met de juiste aanpassingen voorkom je dat je mogelijke klanten misloopt en zorg je dat iedereen je website makkelijk kan gebruiken. In dit artikel lees je welke regels er zijn en krijg je tips hoe jij je website direct kunt verbeteren.
Hulp bij klanten en opdrachten werven
Beantwoord drie korte vragen en krijg direct praktische tips en adviezen, op een manier die het beste bij jou past.
Direct naar:
Tips per doelgroep
- Bezoekers met een lichamelijke beperking
- Bezoekers die doof of slechthorend zijn
- Bezoekers die slechtziend, kleurenblind of blind zijn
- Bezoekers die moeite hebben met digitale informatie
Waarom een toegankelijke website belangrijk is
Elke ondernemer loopt mogelijke klanten mis als de website niet toegankelijk is. Stel: een slechtziende bezoeker wil graag een product op je website kopen. Deze klant gebruikt graag sneltoetsen, omdat zoeken in een menu op het scherm meer moeite en energie kost. Als je alleen met een muis door het menu of de pagina’s op jouw website kunt klikken, raakt je bezoeker mogelijk de weg kwijt. En is de kans groot dat de klant jouw website verlaat zonder iets te kopen.
Verkoop je producten of diensten via een website of app? En heb je meer dan tien werknemers en is je omzet meer dan 2 miljoen euro? Dan ben jij vanaf 28 juni zelfs verplicht om je website voor iedereen toegankelijk te maken. Dat staat in de WCAG 2.1-richtlijnen.
Toegankelijke websites scoren beter in zoekmachines
Toegankelijkheid is niet alleen belangrijk voor je bezoekers. Ook zoekmachines (zoals Google en Bing) en AI-tools (zoals ChatGPT en Gemini) vinden toegankelijke fijner om te ‘lezen’. Dat betekent: een betere plek in de zoekresultaten. En dat betekent dan weer meer kliks op je website.
De regels van toegankelijkheid
Kristian Mul, productmanager bij Digitoegankelijk, adviseert om je aan de WCAG te houden. "Hierin staan de toegankelijkheidseisen voor je website. De websitebezoeker moet alle informatie en andere onderdelen van een website kunnen begrijpen en gebruiken.”
Voorbeelden van toegankelijkheidsregels:
- Voeg alternatieve teksten toe aan afbeeldingen
- Zorg dat video’s ondertiteling hebben
- Gebruik duidelijke knoppen en links.
“Het toegankelijk maken van je website kost tijd, maar levert je ook veel op. Ga daarom meteen aan de slag”, tipt Mul.
Hulp en tools voor een toegankelijke website
Deze websites helpen je om verbeterstappen te maken:
- Doe de van van MKB-Nederland, Accessibility en Thuiswinkel.org.
- Gebruik de richtlijnen van Digitoegankelijk.nl om aan de eisen voor webtoegankelijkheid te voldoen.
Tips per doelgroep
Iedere beperking vraagt om andere oplossingen. Mul geeft je tips per doelgroep.
Bezoekers met een lichamelijke beperking
In Nederland zijn 1,6 miljoen mensen met een lichamelijke beperking. Deze mensen hebben bijvoorbeeld moeite met typen of het gebruiken van een muis. Tips:
- Gebruik grote (menu)knoppen die makkelijk te bedienen zijn.
- Bied spraakbesturing aan, zodat de bezoeker niet hoeft te typen, maar via spraak een bepaalde actie doet of opdracht kan geven. Installeer hiervoor tekst-naar-spraak-software.
- Zorg dat bezoekers ook met hun door de verschillende pagina's op je website kunnen gaan. Bezoekers die moeite hebben met het gebruiken van een muis, kunnen dan met sneltoetsen door jouw website.
- Geef duidelijke foutmeldingen als gebruikers een formulier niet juist of volledig invullen, zodat ze weten dat de informatie nog niet is verzonden en op welke plek ze de missende informatie moeten invullen.
Bezoekers die doof of slechthorend zijn
In Nederland horen meer dan twee miljoen minder goed of helemaal niet. Dit kun je voor hen doen:
- Gebruik ondertiteling bij een video, zodat de bezoeker de tekst kan lezen. Ook kun je een gebarentolk inzetten die spraak vertaalt in Nederlandse gebarentaal.
- Gebruik korte zinnen en makkelijke woorden. Mensen die communiceren in gebarentaal gebruiken een andere grammatica, waardoor geschreven Nederlands voor hen niet altijd goed te begrijpen is.
- Zorg voor uitgeschreven tekst (transcriptie) bij audiobestanden, zoals podcasts.
- Zorg dat je bezoeker zelf (achtergrond)geluid kan instellen of uitschakelen.
Bezoekers die slechtziend, kleurenblind of blind zijn
Zo’n 300.000 Nederlanders hebben een visuele beperking. Voor hen kun je dit doen:
- Zorg voor kleurcontrasten, zoals zwarte letters in een oranje vlak, in plaats van witte letters. Hoe groter het verschil in kleur, hoe beter.
- Laat de bezoekers zelf de lettergrootte aan te passen. Digitale informatie kun je tot wel 32 keer . Je websites en apps moet je dan wel op de juiste manier programmeren en moeten vergrotingsapparatuur ondersteunen.
- Onderstreep hyperlinks voor kleurenblinden.
- Zorg dat je website voorgelezen kan worden met voorleessoftware.
- Voorleessoftware kan alleen tekst voorlezen, geen plaatjes. Geef afbeeldingen en daarom altijd een duidelijke bestandsnaam en alt-tekst. Een naam zoals ‘afbeelding123’ zegt niets. ‘Foto tandpasta extra white 75 ml’ is veel duidelijker. Voer ook alternatieve teksten in voor de symbolen die je gebruikt, zoals bijvoorbeeld een vinkje of emoji. Let daarbij op de verschillende betekenis van dezelfde symbolen.
- Blinde mensen maken vaak gebruik van een .
- Dit speciale toetsenbord sluiten ze aan op hun pc, laptop of tablet, waarmee zinnen op het beeldscherm worden omgezet naar braille (en omgekeerd). Vermijd ook hier vage linkteksten als ‘klik hier’. Gebruik liever een beschrijving als: ‘Lees meer over tandpasta voor gevoelige tanden’.
- Zorg dat de navigatie op je website ook via sneltoetsen .
Bezoekers die moeite hebben met digitale informatie
Sommige bezoekers vinden het lastig om online informatie te begrijpen, bijvoorbeeld ouderen of mensen die niet vaak online zijn. Tips om hen te helpen:
- Maak in je linktekst duidelijk waar je bezoeker terechtkomt als die op de link klikt. Dus niet ‘klik hier’ maar ‘lees het 7-stappenplan’.
- Gebruik korte zinnen en makkelijke woorden.
- Voeg illustraties, pictogrammen of afbeeldingen toe aan je productinformatie.
- Laat bezoekers bewegende, knipperende of flitsende inhoud en achtergrondgeluiden uitzetten als zij dit willen.
Sommige tips zijn technisch. Een websitebouwer kan je hierbij helpen.
Vraag om feedback
“Nodig bezoekers uit om hun ervaring en feedback met je te delen. Zo kun je blijven werken aan de toegankelijkheid van je website”, adviseert Mul.