Grip op je inkomsten via diversificatie

Ziet je klantvraag er anders uit dan een paar jaar geleden of ervaar je risico’s door dreigende importheffingen? Zorg dat je bedrijf klaar is voor verwachte en onverwachte veranderingen. Ontdek hoe je door risico's te spreiden via diversificatie je bedrijf minder afhankelijk maakt van één product en lees waar je op moet letten.

Check je SBI-code

In september 2025 veranderen veel SBI-codes. Check of de omschrijving van je activiteiten nog klopt.

Check het nu

Diversificatie is een strategie die je als ondernemer kunt toepassen. Het betekent dat je risico’s spreidt door te investeren in nieuwe producten, diensten of markten, of te opereren in verschillende sectoren. Zo ben je minder afhankelijkheid van één enkele bron en bescherm je de onderneming tegen marktschommelingen en concurrentie.

Waarom kiezen voor diversificatie?

Diversificatie heeft meerdere voordelen voor je bedrijf. Je breidt je productaanbod uit, waardoor je het risico op een omzetdip verlaagt. Met een diverse verkoopstroom bescherm je je bedrijf beter tegen onverwachte veranderingen.

Voorbeelden uit de praktijk:

  • Een bakker die door een stroomstoring een dag geen brood kan bakken, verliest omzet. Als hij ook workshops of houdbare producten zoals broodbeleg aanbiedt, kan hij altijd producten verkopen.
  • Een bloemenkweker waarbij de export stilvalt door handelsbeperkingen, kan lokaal verkopen via abonnementen of samenwerking met supermarkten.
  • Een kledingwinkel die merkt dat klanten steeds vaker kiezen voor duurzame alternatieven, kan duurzame merken of kledingverhuur toevoegen aan zijn assortiment.
4 soorten diversificatie
Soort diversificatieHoeVoorbeeld
HorizontaalUitbreiding van huidig aanbod. Fietsenwinkel die ook elektrische steps gaat verkopen. 
VerticaalExtra taak in de keten, zoals productie.Koffiebar die zelf bonen gaat branden en verkopen. 
ConcentrischNieuw product of dienst voor huidige klant. Yogastudio die ook gezonde voeding of coaching aanbiedt. 

Conglomeraat

Extra markt of sector. IT-bedrijf dat investeert in vastgoed. 

 

Invloed op je bedrijf

Diversificatie heeft invloed op de dagelijkse werkzaamheden in je bedrijf. Dit betekent verandering voor jou, je personeel en je klanten. Denk onder andere aan:

  • Vergunningen en regelgeving. Nieuwe producten of diensten kunnen onder andere wetgeving vallen. Bijvoorbeeld wanneer je horeca toevoegt aan je winkel. Dan moet je rekening houden met de HACCP- en alcoholregelgeving.
  • Personeel. Het kan zijn dat je kennis mist en die wilt inhuren, of personeel wilt bijscholen. De SLIM-subsidie kan je hierbij ondersteunen.
  • Klanten. Zorg dat je bestaande klanten weten wat je nieuwe aanbod is en dat nieuwe klanten je kunnen vinden. Denk na over je marketing: past het nieuwe aanbod op je huidige site of is er een extra website nodig? Moet je nieuwe visitekaartjes en flyers bestellen? Vat dit samen in een marketingplan.
  • Financiën en administratie. Houd nieuwe inkomstenstromen overzichtelijk. Zorg dat je weet wat je nieuwe aanbod oplevert qua omzet en winst. Zo kun je evalueren of het een succes is of niet. Vraag indien nodig je accountant om advies.
  • SBI-code. Als je nieuwe activiteiten toevoegt, moet je mogelijk je inschrijving in het Handelsregister aanpassen. Je SBI-code heeft onder andere invloed op je verzekeringen. Check of je je SBI-code moet wijzigen.
  • Bedrijfsnaam. Het kan zijn dat je bedrijfsnaam niet aansluit bij je nieuwe aanbod. Bijvoorbeeld als je bedrijfsnaam Allround Events heet, en je ook een pop-up camping start. Je kunt dan je bedrijfsnaam aanpassen, of een extra bedrijfsnaam toevoegen aan je KVK-inschrijving. Let op, een andere naam kan invloed hebben op de herkenbaarheid van je bedrijf. Zorg dat je je nieuwe naam daarom actief communiceert aan klanten, leveranciers en andere relaties.

Nieuwe activiteiten toevoegen aan je bedrijf

Een nieuw idee om geld te verdienen met je bedrijf? Zo’n extra bedrijfsactiviteit heeft gevolgen voor je inschrijving in het KVK Handelsregister. Ook voor je boekhouding en belastingen verandert er wat. Bekijk hoe je dat moet regelen.

Vijf tips voor diversificatie

Aanpassing van je aanbod kost tijd en geld. Denk daarom goed na over de vorm van diversificatie die je toepast en het aanbod. Deze vijf tips helpen je om weloverwogen keuzes te maken en je kansen op succes te vergroten.

  • Blijf trouw aan je missie en identiteit. Een bakker die autobanden verkoopt, roept verwarring op. Een klant kan dan twijfelen aan je expertise. Zorg dat je enthousiast wordt van je nieuwe richting, want verandering kost je altijd tijd en energie. Vraag jezelf af: wil ik ook over drie of vijf jaar die producten aanbieden of aan die markt verkopen?
  • Doe marktonderzoek. Waar liggen kansen? Welke trends zie je in jouw branche of regio? Doe marktonderzoek en laat je adviseren door je branchevereniging.
  • Ken de klantbehoeften. Wat vragen je klanten nu en in de toekomst? Start klantonderzoek, bijvoorbeeld via een enquête, social media of fysiek in je winkel.
  • Doe concurrentieanalyse. Wat verkopen je concurrenten en waar kun jij je onderscheiden?
  • Start met een testfase. Denk aan een testfase met proefmonsters of koop een kleine voorraad in. Geef producten weg bij een aankoop van je huidige klant of bied bundelkorting aan. Zo kun je testen of er interesse is in het product, en eventueel achteraf de mening van je klant over het nieuwe aanbod vragen.