Maak je verborgen kosten zichtbaar
- KVK Redactie
- Achtergrond
- 11 november 2024
- 2 min
- Runnen en groeien
- Digitalisering
Maarten Kooijman houdt van duidelijkheid. Met zijn bedrijf Looplabb heeft hij dan ook een helder doel voor ogen: mooie leesbrillen maken voor een scherpe prijs. Daarom houdt hij de onderliggende kosten goed in de gaten. Die wil je als ondernemer namelijk allemaal in beeld brengen om winst te maken op je investeringen. En tijd over te houden voor een belangrijke zaak als klantenservice. Kooijman vertelt hoe Looplabb dat aanpakt.
KVK Innovatie Top 100
Zet jouw baanbrekende product of dienst in de schijnwerpers.
In 2023 vertelde Kooijman hoe zijn bedrijf jaarlijks 75% groeide, in de videoserie ‘Slimmer en productiever . Sindsdien heeft Looplabb niet stilgestaan. Zo zijn hun brillen bij steeds meer buitenlandse verkooppunten te vinden. En is er een nieuwe webshop voor de online verkoop. Maar één ding is niet veranderd: de aandacht voor automatisering. Want met slimme software meet Kooijman bijna dagelijks of de investeringen die Looplabb doet, zich ook uitbetalen.
Werkelijke kosten berekenen
Hij waakt bijvoorbeeld voor de verborgen kosten van marketingcampagnes. “Wij werken met software die tot in detail laat zien welke marketingkanalen en advertentiecampagnes het meest opleveren. Want om te weten wat je onderaan de streep overhoudt, moet je je data goed op de orde hebben. In de meeste berekeningen worden belangrijke kostenposten als marketingbureaukosten, verpakkingskosten en verzendkosten over het hoofd gezien. Op die manier je Return On Investment (ROI) berekenen is een wassen neus. Wij berekenen daarom de POAS (Profits on Ads Spend). Dat laat zien hoeveel winst je maakt op elke euro die je uitgeeft aan advertenties.”
Van kostenpost naar besparing
De juiste software kiezen voor je bedrijf kan een flinke kostenpost opleveren. Maar toch levert het vaak meer op dan het kost, zegt Kooijman. “Wij willen graag slim omgaan met het verwerken van alle data die omgaat in ons bedrijf. Daarvoor hebben wij ons boekhoudprogramma gekoppeld aan een aantal slimme tools. Daarmee verwerken wij naast de salarisadministratie, facturen en klantgegevens, ook de voorraadgegevens. Met één druk op de knop kan ik deze data omzetten in managementrapportages die mij vertellen waar ik moet bijsturen. Zo voorkom je dat je bepaalde fouten maakt. Als je bijvoorbeeld niet scherp bent op je voorraadposities, dan houd je misschien te veel of te weinig voorraad aan. Met als gevolg dat je klanten ‘nee’ moet verkopen of juist overbodige voorraad hebt liggen. Met het juiste gebruik van deze managementtools kun je niet alleen geld besparen, maar ook je investering snel terugverdienen.”
Om te weten wat je onderaan de streep overhoudt, moet je je data goed op de orde hebben.
De klant is koning
Een investering die zich voor Looplabb al dubbel en dwars heeft terugverdiend is de klantenservice. “De meeste van onze klanten zijn 45 jaar of ouder. Dat zijn mensen die echt hechten aan een degelijke klantenservice. Daarom zorgen wij ervoor dat we makkelijk te bereiken zijn via telefoon en mail. En reageren wij snel op klanten die online hun ervaring of vraag delen. We merken dat klanten dit waarderen.. Uit die waardering komt ook loyaliteit. Het zorgt ervoor dat mensen bij je blijven terugkomen, waardoor mijn ROI omhoog gaat. En dat ik niet per se steeds nieuwe klanten hoef aan te trekken. Nu al is het zo dat 35% van onze omzet komt van terugkerende klanten. Dat zijn resultaten waar we trots op zijn. Dat zegt namelijk iets over klanttevredenheid en hoe je producten het doen. Wij willen heel graag beoordeeld worden door onze klanten. Zowel door de klant die een bril per jaar koopt, als de partij die tien brillen bestelt. Of het nou gaat om het kleine winkeltje in Amersfoort, of de Bijenkorf: iedereen is voor ons net zo belangrijk. We willen dat zij ons afrekenen op de producten die we leveren, van bestelprocedure tot ontvangst, en de service die wij bieden als er onverhoopt wat fout gaat.”
Maarten Kooijman
Eigenaar Looplabb
Maarten Kooijman is sinds 2018 de eigenaar van het brillenmerk LoopLabb. Daarvoor werkte hij ook in de optieksector en als makelaar in het buitenland. Hij is ervan overtuigd dat je door het automatiseren van allerlei bedrijfsprocessen veel meer tijd overhoudt voor innovatie, creativiteit en klantenservice.
- Opgericht: 2018
- Vestigingsplaats: Naarden
- Medewerkers: 10
Nu al is het zo dat 35% van onze omzet komt van terugkerende klanten. Dat zijn resultaten waar we trots op zijn.
Kijk verder dan omzet
Deze wisselwerking met klanten is wat ondernemen leuk maakt, volgens Kooijman. “Als ik een bedrijf start, dan doe ik dat niet om alleen maar veel brillen te verkopen. Ik wil ook gewoon dat de mensen die die brillen kopen erg tevreden zijn met ons. Dan is het een genot om je bedrijf te runnen. Maar om op dat punt te blijven, moet je wel erg kritisch naar je kosten kijken. Het is net een beetje als je eigen bankrekening: vaak valt het toch tegen als je gaat kijken wat er op staat. Zo is het ook bij de kosten. Je kunt voor een ton aan omzet draaien, maar als je goed naar de cijfers kijkt, dan heb je uiteindelijk stiekem veel meer kosten gemaakt dan dat je dacht. Er zijn nu zoveel handige middelen waarmee je snel en goed zicht krijgt op al je kosten. Die moet je gewoon gebruiken als ondernemer.“