Slachtoffer van betaalfraude: Yins verhaal

Als je onderneming geheel of gedeeltelijk digitaal is, kan een cyberincident je bedrijf plat leggen. Voor fraudeurs en hackers maakt het niet uit of je een groot of klein bedrijf hebt, ze zijn uit op je portemonnee.

Cybercriminelen liggen altijd op de loer, hoe klein je bedrijf ook is. Jaarlijks krijgt één op de vijf ondernemers te maken met een cyberincident. Zo krijgt Yin* te maken met online fraude …

Wat gebeurt er?

Yin is een 21-jarige student en parttime ondernemer. Naast haar studie runt ze sinds kort een webshop met Chinese lifestyle producten. Het loopt lekker, ze krijgt steeds meer bestellingen. Opeens merkt ze dat het geld niet meer op haar rekening komt, terwijl klanten wel hebben betaald. Ze ontdekt dat het betaalproces is gehackt en haar rekeningnummer is veranderd. Het geld dat haar klanten betalen, komt nu terecht op de rekening van een crimineel.

Wat doet Yin?

Omdat ze niet direct weet hoe ze dit probleem moet oplossen, haalt Yin haar website offline. Yin verdiept zich in digitale veiligheid. Ze krijgt meer inzicht in de risico’s van het runnen van een webshop. Ze leest zich in over verschillende soorten fraude.

Betaalfraude

Yin leert op welke manieren ze haar bedrijf zo goed mogelijk beschermt tegen betaalfraude. Zo komt ze erachter dat hackers haar betaalproces konden hacken, omdat ze een onveilig hulpprogramma gebruikte voor het bouwen van haar webshop.

Webshopfraude

Ook kun je met een webwinkel slachtoffer worden van webshopfraude. Dit houdt in dat een nepwebshop jouw naam gebruikt om klanten op te lichten. Yin stelt een Google alert in voor haar bedrijfsnaam. Zo houdt ze goed in de gaten wanneer haar naam online gebruikt wordt.

Pakketfraude

Yin komt erachter dat er ook zoiets bestaat als pakketfraude, waarbij je klant beweert je pakket niet te hebben ontvangen. Ze besluit haar pakketten voortaan aangetekend te versturen om dit soort fraude te voorkomen.

Hoe nu verder?

Gewapend met haar nieuwe kennis over online fraude start Yin haar webshop opnieuw op. Deze keer is ze alert op de risico’s. Ze weet nu hoe ze haar klanten hier, en haar leveranciers in China op een veilige manier benadert en haar online zaken goed regelt. Zo kan Yin weer zorgeloos ondernemen.

*Yins verhaal is fictief maar gebaseerd op realistische gebeurtenissen.

Ben jij ooit slachtoffer van betaalfraude geweest? We komen graag met je in contact. Deel je ervaring via kvk.cyber@kvk.nl.

Bekijk ook het verhaal van Xavi en Netty.