Bedrijf van je naaste in zwaar weer? KVK biedt hulp
- KVK Redactie
- 2 jun 2023
- Bijgewerkt 21 mrt 2023
- 1 min
- Zwaar weer
- Geldzaken
Stel: een familielid heeft een eigen bedrijf dat al langere tijd in zwaar weer zit. Hij of zij gaat gebukt onder emotionele en financiële stress en ziet geen weg uit de problemen. Je probeert zo goed mogelijk te ondersteunen. Je biedt een luisterend oor, probeert mee te denken over oplossingen, maar diepgaande kennis over ondernemen heb je niet. Het valt je zwaar en je wilt graag helpen. Bel het KVK Adviesteam en bepaal welke stappen je samen kunt zetten om je naaste vooruit te helpen.
Het KVK Adviesteam is er niet alleen voor ondernemers, ook partners, familie, vrienden of kennissen van ondernemers kunnen bellen. KVK-adviseur Gé Gijsen werkt voor het adviesteam: “Ik spreek regelmatig een partner of ouder, omdat de ondernemer het zelf niet meer trekt. Voor velen is hun bedrijf hun ziel en zaligheid. Aanhoudende financiële tegenslag vreet aan de mentale gezondheid van die ondernemers. Hun privéleven lijdt daaronder.”
Signalen
De zorgen die bellers met Gijsen delen, zijn begrijpelijk. Wanneer een bedrijf in zwaar weer zit, heeft dat naast zakelijke ook emotionele impact. Ondernemers zien hun omzet en winst kelderen, verliezen klanten en financiële buffers drogen op. Soms moet een ondernemer noodgedwongen zijn privévermogen of pensioen gebruiken om het bedrijf overeind te houden. Dat gaat niet in de koude kleren zitten. Het effect op de mentale gesteldheid blijft dan ook niet onopgemerkt voor de directe omgeving. Tot in de late uurtjes werken aan de boekhouding, geen hap meer door de keel krijgen, ‘s nachts woelen in bed. Allemaal tekenen dat het niet goed gaat. “Naasten hebben het snel door als er iets mis is", geeft Gijsen aan op basis van de gesprekken die hij voert. “Ook al wordt er met geen woord gerept over de problemen, je instinct zegt je dat er iets aan de hand is.”
Ga in gesprek
Merk je dat je naaste gebukt gaat onder financiële stress? Ga dan het gesprek aan over de problemen. Je hoeft niet te oordelen of meteen adviezen te geven, maar probeer echt te luisteren. Zo voelt hij of zij zich gehoord en dat is al een belangrijke eerste stap. “Zo’n gesprek is soms lastig te voeren", vervolgt Gijsen. "Maar je hebt als naaste wel meer afstand van de situatie dan de ondernemer zelf. Je voelt wel emotie, maar door die afstand kun je de zaken juist goed helder krijgen. Daardoor kun je concrete vervolgstappen voorstellen.” Het KVK Adviesteam kan je daarbij helpen. “Samen kunnen we tot een oplossing komen.”
Dit kun jij verwachten als je KVK belt
Wanneer je belt, luistert een KVK-adviseur naar je verhaal. “Ik merk dat dat vaak rust brengt waardoor ruimte ontstaat om samen na te denken over mogelijke oplossingen. Zo’n oplossing kan een persoonlijk en praktisch advies zijn of mogelijk een doorverwijzing naar een van onze partners.” Het adviesteam kan je ook helpen om je naaste te overtuigen contact met KVK op te nemen. “Onze lijn 0800 21 17 staat voor je open. Je mag dus altijd bellen”, besluit Gijsen. KVK heeft voor ondernemers met schulden ook een stappenplan ontwikkeld als hulpmiddel om hun schulden op de lossen.