Startsituaties

Zo start je met een foodtruck

Wil jij een eigen foodtruck? Dan krijg je te maken met kosten voor aanschaf en interieur, vergunningen en HACCP en andere regels. Waar moet je op letten als je zelf een foodtruck wilt starten?

De start van je eigen bedrijf tijdens de coronacrisis

Zat je volop in de voorbereidingen om je eigen bedrijf te beginnen toen de coronacrisis uitbrak? Deze roerige tijden hoeven je niet te weerhouden daarmee door te gaan. Misschien heb je nu juist meer tijd om te werken aan je ondernemingsplan of je doelgroep en activiteit aan te passen aan de behoeftes en mogelijkheden die deze moeilijke tijd met zich meebrengt.

Ben je al gestart? Bekijk dan de veelgestelde ondernemersvragen over corona. Daar vind je informatie over regelingen en maatregelen waarmee de overheid ondernemers steunt.

Meer weten? Je kunt met al je vragen over starten tijdens de coronacrisis terecht bij het KVK Coronaloket.

Foodtrucks zijn echte sfeermakers en een ware hype. Je ziet ze overal. Op kleine en grote festivals, bedrijfsfeesten, bruiloften, tuinfeesten, stranden en in winkelcentra.

Wat is een foodtruck?

Een foodtruck is een restaurant of snackkar op wielen. Ook wel een rollende keuken genoemd. Ze verkopen eten en drinken in een specifiek thema, variërend van friet, hamburgers, pizza’s of luxe broodjes tot aan gezonde biologische snacks, vegetarische maaltijden en verse groenten- en fruitsapjes.

Wat kost een foodtruck?

De aanschafkosten van een foodtruck lopen sterk uiteen. Ook ligt het eraan of je kiest voor een nieuwe of tweedehands foodtruck.

Arjan de Hoon is 5 jaar geleden gestart met ToetToetFood, een online platform voor foodtrucks gericht op de zakelijke markt. “Je kunt kiezen voor een compleet ingerichte verkoopwagen of relatief goedkoop online een polyester snackkarretje voor achter je auto bestellen. Maar denk wel goed na over de kwaliteit en wat je wilt uitstralen met je foodtruck.”

Naast de aanschafkosten van de truck zelf, krijg je te maken met de volgende kosten:

  • onderhoud- en keuring
  • brandstof
  • stalling
  • verzekeringen
  • inventaris
  • koeling
  • elektra, gas en water
  • mobiele pin

Om je investeringen, vaste kosten en variabele kosten in kaart te brengen is het verstandig een financieel plan te maken. Daarmee zie je of je plannen haalbaar zijn.
Als je financiering nodig hebt, vragen financiers niet alleen om zo’n financieel plan, maar ook om een ondernemingsplan. Zorg dus dat je ze allebei opgesteld hebt.

Tip! Het is ook mogelijk een foodtruck te huren. Dit is een mooie manier om te testen of jouw product aanslaat bij het publiek en of het werken met een foodtruck iets voor jou is. Je betaalt een dagprijs plus schoonmaakkosten en een kilometervergoeding.

Geld verdienen met je foodtruck

Er zijn 3 manieren om geld te verdienen met je foodtruck:

  1. Deelnemen aan een festival. Vaak word je dan betaald door de organisatie. Bezoekers kopen bijvoorbeeld munten en die worden door de organisatie met jou verrekend. Daarnaast moet je meestal een percentage van de omzet afstaan aan de organisatie.
  2. Rechtstreeks verkopen aan de consument. Contant of met de pin.
    Gebruik je een kassa? Zorg dan dat die voldoet aan het keurmerk kassasystemen.
  3. Ingehuurd worden door een opdrachtgever. Je maakt dan een vaste prijsafspraak of je factureert op nacalculatie.

Bij het bepalen van de juiste prijs voor je product moet je rekening houden met al je vaste en variabele kosten. Maar kijk ook eens naar de concurrenten. Wat rekenen zij? Verder weegt mee hoe gewild jouw product is. Wat is de klant bereid te betalen?

Let op! Je brengt bovenop de prijs btw in rekening. Bij de btw-aangifte draag je deze btw af aan de Belastingdienst. De door jou betaalde btw aan leveranciers mag je hiervan aftrekken. Er zijn verschillende btw tarieven, zorg dat je het juiste tarief berekent. Voor voedingsmiddelen 9% en voor merchandise 21%.

Kans van slagen vergroten

Alles begint natuurlijk met jouw passie voor lekker eten. Maar ondernemen met een foodtruck, betekent ondernemen in een verdringingsmarkt. Met een duidelijke eigen identiteit kun je je onderscheiden. Marktonderzoek doen helpt je bij het bepalen van je doelgroep en de strategie waarmee je deze doelgroep gaat bereiken.

De Hoon relativeert het romantische beeld dat er heerst: “Er is veel concurrentie in de foodtruckmarkt. Jouw businessmodel moet goed in elkaar zitten om te overleven. Kortgezegd kun je het op 2 manieren aanpakken. Grote hoeveelheden omzetten met een kleine marge of kleine hoeveelheden omzetten met een grotere marge. Het ligt eraan op welke markt je je richt. Sta je op festivals als Lowlands of Concert at Sea, dan krijg je met heel andere aantallen te maken dan wanneer je op een festival staat als Rrrollend of 100%Vegan. Daar gaat het vooral om de beleving en goede, duurzame producten. En die mogen dan ook wat meer kosten.”

Maar hoe zorg je ervoor dat jij uniek bent? 3 tips die je helpen je te onderscheiden:

  1. Zorg voor beleving
    Alles moet kloppen. Denk aan het uiterlijk van je foodtruck en aan de verpakking en presentatie van je producten. Voer jouw concept tot in detail door. De Hoon: “Over de signing van het menu wordt niet altijd goed nagedacht. Het menu moet ook te lezen zijn als je achter in de rij staat. De klant kan dan vast zijn keuze bepalen. Dit verhoogt de afhandelsnelheid als hij aan de beurt is. En snelheid is belangrijk. Er moet vaak veel verkocht worden in korte tijd.”
  2. Lever zeer goede kwaliteit
    Klanten moeten speciaal voor jou in de rij staan. De kwaliteit van je producten kan je maken of breken. Durf te kiezen en ga voor 1 specifiek product dat je tot in de perfectie uitvoert. Zorg voor het wauw effect.
  3. Zet je social media kanalen in
    Zorg voor volgers of likes door leuke, grappige of ludieke acties. Maak foto’s voor een impressie van sfeer en kwaliteit. Deel je locatie zodat nieuwe of bestaande klanten je weten te vinden. Denk na over deze activiteiten en verwerk ze in je marketingplan.

Vergunningen

Welke vergunningen je nodig hebt, hangt af van wat je precies gaat doen. De regels kunnen verschillen per gemeente. Neem daarom contact op met je gemeente om na te vragen wat er op jouw specifieke situatie van toepassing is. Een aantal zaken waar je mee te maken kunt krijgen:

  • Standplaatsvergunning voor ambulante handel
    Met een standplaatsvergunning kun je met je foodtruck op een openbare weg of standplaats staan en je producten verkopen.
  • Hygiëne
    Afhankelijk van wat je verkoopt krijg je te maken met de regels van de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Denk aan hygiëne en voedselveiligheid. Hiervoor geldt de hygiënecode voor de horeca (HACCP).
  • Buma/Stemra
    Draai je muziek? Dan krijg je met muziekrechten te maken. Informeer bij Buma/Stemra wat de kosten zijn.
  • Evenementenvergunning
    Organiseer jij een festival? Dan moet je een evenementenvergunning aanvragen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een klein, middelgroot of groot evenement. Per soort evenement gelden andere regels en kosten. Neem contact op met de betreffende gemeente om na te vragen wat de procedure is.
    Wil je op het evenement bier, wijn, port of sherry verkopen? Dan heb je een ontheffing drank- en horecawet van de gemeente nodig. Deze geldt voor een aaneengesloten periode van maximaal 12 dagen.
    Voor hetzelfde jaarlijks terugkerend evenement vraag je 1 keer een ontheffing aan.

Personeel

Medewerkers zijn het visitekaartje van je bedrijf. Werk met enthousiaste krachten die van aanpakken weten. Bedrijfskleding zorgt voor een professionele uitstraling en ondersteunt de beleving die je wilt creëren.

Medewerkers van 18 jaar of ouder mogen zelfstandig alcohol schenken en verkopen aan mensen van 18 jaar of ouder. Er moet wel altijd een leidinggevende van minimaal 21 jaar in de foodtruck aanwezig zijn. Deze moet een SVH Diploma Sociale Hygiëne of verklaring vakbekwaamheid hebben om zich aan te melden bij het Register Sociale Hygiëne.

Welk rijbewijs heb je nodig?

Met een rijbewijs B mag je een auto besturen van maximaal 3500 kg. Is het voertuig zelf zwaarder? Of trek je met het voertuig een aanhanger of oplegger? Dan heb je wellicht een ander rijbewijs (BE, C of C1) nodig.

Veiligheid en verzekeringen

Een eigen foodtruck starten brengt risico’s met zich mee. Het risico op brand is relatief hoog en je bent kwetsbaar voor schade door inbraak of storm. Breng de risico’s in kaart en regel verzekeringen waar nodig.

Jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van je medewerkers en gasten van jouw foodtruck. Daarom is de aanwezigheid van brandblusmiddelen verplicht. Vaak komt de brandweer dit bij evenementen controleren. Maak afspraken met je medewerkers over veilig werken en zorg voor veiligheidsschoenen en professionele bedrijfskleding.

Zaken waar je rekening mee moet houden

  • Vraag je zelf een vergunning aan? Het verkrijgen van een vergunning duurt vaak 8 tot 12 weken. Zorg dus dat je op tijd de aanvraag bij de gemeente indient.
  • Bij evenementen is het gebruikelijk dat je 15-25% van je omzet afstaat aan de organisatie. Bij grote festivals kan deze bijdrage zelfs oplopen tot 40-50%.
  • Opdrachtgevers doen graag zaken met 1 partij. Sluit je aan bij eventorganisaties of online platforms om aan opdrachten te komen.
  • Sta je op een evenement of festival? Informeer bij de eventorganisatie of zij alle benodigde vergunningen en verzekeringen hebben geregeld of dat je deze (gedeeltelijk) zelf moet aanvragen.
  • Informeer over de eisen van een eventorganisatie. Zij stellen vaak eisen aan deelnemende foodtrucks over bijvoorbeeld het assortiment, de manier van afrekenen (contant, pin of muntjes), het percentage van je omzet dat je moet afstaan, veiligheid en aansprakelijkheid.
  • Heb je een toffe bedrijfsnaam verzonnen? Niet alles mag, check de regels voor bedrijfsnaam.
  • Sta je op een buitenfestival? Dan ben je sterk afhankelijk van het weer. Bij slecht weer blijf je met voorraden zitten en is je omzet lager. De Hoon: “Bij de grote festivals loop je minder risico, omdat mensen vanwege de hoge entreeprijs toch wel komen. Ook al regent het.”

Ben je klaar om aan de slag te gaan? Bekijk het 7 stappenplan voor startende zzp’ers.

Gerdine Annaars

Als KVK-adviseur informeer ik ondernemers over start, overname en financiering. Ik richt me voornamelijk op ondernemende jongeren, studenten en ondernemers in de horeca en detailhandel. Ik deel slimme tips via KVK.nl, nieuwsbrieven en social media.

InspiratiePage