Marketing

Omgevingsanalyse, welke locatie kies je?

Je hebt een goede locatie voor je bedrijf op het oog en wilt weten of je idee potentie heeft. Met een omgevingsanalyse bekijk je de kansen en bedreigingen in de omgeving van je bedrijf. Voor nu en in de toekomst.

Hoe weet je of de omstandigheden gunstig zijn voor je bedrijf op een bepaalde locatie? Hiervoor onderzoek je verschillende aspecten.

Wetten en regels

Vertrekpunt van een omgevingsanalyse is het bestemmingsplan. Wat staat hierin? Mag er wel of niet uitgebreid worden in de omgeving van je bedrijfspand? Als je jouw zaak op termijn wilt uitbreiden, is dit goed om te weten. Mag de vrachtwagen die je goederen levert wel in de buurt van je zaak komen of gelden er milieuregels? Vraag deze informatie op bij je gemeente.

Economische situatie

In welke gemeente of regio wil je je bedrijf vestigen? Zit je in een regio met veel werkgelegenheid of is er naar verhouding juist veel werkeloosheid? Dit zal effect hebben op wat je (potentiële) klant kan besteden. En kan je helpen bij de keuze van je locatie. Onderzoek je branche en je concurrentie om te bepalen of je plannen op de gewenste locatie toekomst hebben en bekijk CBSinuwbuurt.nl.

Politieke ontwikkelingen

Politieke ontwikkelingen kunnen invloed hebben op je bedrijf. Zoals plannen over extra koopzondagen in je gemeente of wetgeving over veiligheid. Ook kunnen maatregelen die samenhangen met de stikstofcrisis invloed hebben op je locatiekeuze.

Bouwplannen

Zijn er bouwplannen in de buurt van je bedrijf? Stel dat je pand aan de rand van de stad staat, en er plannen zijn voor een grote supermarkt die jou extra klantbezoek oplevert. Dat is goed om mee te nemen in je omgevingsanalyse. Bekijk ook of er plannen zijn voor de weg naar je bedrijf. Je wilt tenslotte goed bereikbaar zijn. Ook deze informatie vraag je op bij je gemeente.

Bevolkingsopbouw in je buurt

Zijn je klanten consumenten? Dan is het goed om te weten hoe de bevolkingsopbouw is in je gemeente. Jonge gezinnen hebben bijvoorbeeld een ander bestedingspatroon dan bewoners van een wijk die vergrijst. Vraag bij het CBS gegevens op per wijk.

Technologische ontwikkelingen

Digitalisering biedt grote kansen voor ondernemers, zoals het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. En hoe je meer klanten bereikt via onlinesales en -marketing. Dit heeft gevolgen voor je locatiekeuze: heb je bijvoorbeeld alleen een magazijn nodig voor het uitleveren van digitale orders of ook een fysieke winkellocatie?

Conclusie omgevingsanalyse

Na een omgevingsanalyse weet je of de omstandigheden wel of niet gunstig zijn voor je bedrijf op een bepaalde locatie. Je omgevingsanalyse maakt onderdeel uit van je SWOT-analyse.

Hoe pak jij je marketingvraagstukken aan? Met deze tips over marketing kom je verder.
Marty Zanen

Als KVK-adviseur geef ik via KVK.nl en social media tips over de start van een webshop en online ondernemerschap. Ik deel informatie met je over financiering en crowdfunding met speciale aandacht voor ondernemende jongeren en studenten.

InspiratiePage