Ondernemen

Het kerstpakket, wat geef jij?

Een traditie die meer is dan een ‘gewone’ gift. Een middel om als ondernemer je dankbaarheid uit te spreken aan je medewerkers, klanten en zakenpartners. Maar wat kun je geven? En welke fiscale mogelijkheden heb je? Lees hier alle weetjes over het kerstpakket en laat je inspireren door wat anderen doen. Want met creativiteit, beleid en originaliteit kan het middel een doel dienen. Namelijk loyaliteit onder je personeel en je klanten.

Dat de ontvangers van kerstpakketten en eindejaarsgeschenken er blij mee zijn, laten verschillende onderzoeken binnen en buiten de geschenkenbranche ieder jaar weer zien. Maar het begrip ‘kerstpakket’ is breed. Van een traditionele kartonnen doos met inhoud tot modernere varianten als tegoed op een geschenkensite, een pluim of een gift aan een goed doel.

Wat geef jij dit jaar? Laat je inspireren door Parkos, Schoonmaakbedrijf Van den Brinks, Stegman Gifts en Koert.nu. En lees daarna welke fiscale mogelijkheden je hebt als het om kerstpakketten en relatiegeschenken gaat.

Geen traditioneel kerstpakket

Op het online platform Parkos kun je parkeeraanbieders op luchthavens vergelijken. En snelgroeiend IT-bedrijf met een jong personeelsbestand. De 30 medewerkers zijn bijna allemaal twintigers.
Voor directeur Arne Bos zijn teamspirit en betrokkenheid een groot goed. Juist omdat het in de IT-branche moeilijk is goed personeel te vinden en te houden. Om de betrokkenheid van zijn medewerkers te stimuleren, kiest hij bewust niet voor een traditioneel kerstpakket. “Wij vieren zoveel mogelijk successen binnen het bedrijf. Een mijlpaal of een dag record? Dan is er op zijn minst gebak tijdens onze altijd gezamenlijke pauze.”
De medewerkers ontvangen wel een persoonlijk eindejaargift. “Weten wij dat een personeelslid naar Spanje gaat? Dan krijgt hij een reisgids. Houdt iemand van gamen? Dan krijgt hij een gamemuis. En daarbij schrijf ik altijd een persoonlijke brief.”

Een lokaal cadeau

Een eindejaargift persoonlijk maken kan een lastige opgave zijn. Bijvoorbeeld als je een groot en divers personeelsbestand hebt. Schoonmaakbedrijf Van den Brinks in Harderwijk heeft ongeveer 150 personeelsleden met verschillende kenmerken. Mét kinderen, zonder kinderen, 30+, 50+, allochtonen en studenten. Nelly Vroegh van personeelszaken vertelt: “Wij hebben een enquête onder ons personeel gehouden. Een cadeaubon scoorde daarin het hoogste. Sinds jaren geven wij dus géén traditioneel kerstpakket meer. Jammer, want het is een mooie traditie”. Maar Vroegh is van mening dat je ook aan een cadeaubon een speciaal tintje kunt geven. “Een cadeaubon om lokaal te besteden, geeft aan dat erover nagedacht is. Daarmee bereik je een hoge waardering, ook bij de plaatselijke delicatessenwinkel.”

Kerstpakket

Maatschappelijk verantwoord

Eveline Bakker van Stegman Gifts beaamt dat het traditionele kerstpakket nog steeds populair is. “De tijd van ragout pasteitjes is wel voorbij. De trend is een maatschappelijk verantwoord pakket”. Daarbij moet je denken aan duurzame producten die gemaakt zijn van hennep of gerecycled textiel. Ook Bakker benadrukt het belang van het meegeven van een persoonlijk tintje aan het kerstpakket. “Voeg als leidinggevende een handgeschreven kaartje toe met een tekst wat afgelopen jaar positief is opgevallen. Dat is een mooie persoonlijke aanvulling”.

Vergeet je klanten niet

Een relatiegeschenk is een mooie manier om in te spelen op klantloyaliteit. Je laat zien dat je de klant waardeert en belangrijk vindt. Zo kan een geschenk een onderdeel vormen van je marketingmix. Bepaal daarom vooraf wat je wil bereiken met het geschenk. Dus of je je naamsbekendheid wil vergroten en het geschenk ziet als promotiemiddel. Of dat je relaties wilt onderhouden en deze in het zonnetje zet. En zet eventueel ook een grens bij een minimaal bedrag aan omzet van je klanten voordat je iets geeft.

De persoon aan wie je het geschenk geeft en de kenmerken van een organisatie zijn ook van belang. Leverancier van relatiegeschenken Koert Hensema van Koert.nu: “Sommige bedrijven hebben regels over het ontvangen van giften. Het schiet zijn doel voorbij als jouw geschenk, samen met alle andere geschenken, meegaat in de eindejaarsverloting onder het personeel”.
Marketing is een continu proces: “Kies bewust en wees creatief. Benut ook eens een contactmoment buiten de feestdagen voor een klein geschenk. Het hoeft niet per se duur te zijn. Ga creatief om met het moment’’.

Leg je de persoonsgegevens en kenmerken van je klanten of personeel vast? En benader je je relaties spontaan? Dan moet je ook rekening houden met de regels en voorwaarden die in de AVG zijn vastgelegd.

Het kerstpakket en de Belastingdienst

Kies jij ervoor je personeel of klanten een kerstgeschenk te geven? In welke vorm dan ook. Dan is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo is de btw maar tot een bepaalde hoogte aftrekbaar. Kun je gebruikmaken van de werkkostenregeling. En is er qua belastingen een verschil tussen een relatiegeschenk voor nieuwe en bestaande klanten.

Btw en het kerstpakket

Als btw-plichtige ondernemer kun je de door jou betaalde btw aftrekken. Voor kerstpakketten en geschenken aan personeel is er een grens. Als een werknemer of relatie per jaar méér dan 227 euro exclusief btw aan geschenken ontvangt, dan is de btw niet meer aftrekbaar. Blijft de werknemer of relatie onder dit drempelbedrag? Dan is de btw wel aftrekbaar.

Koop je kerstpakketten voor je personeel?

Als werkgever betaal je over het loon, ook in natura, belasting. Binnen een bepaalde grens mag je aan personeel iets verstrekken zonder belastingheffing. Dit heet de werkkostenregeling. Binnen deze regeling is 1,7% van de loonsom tot 400.000 euro een ‘vrije ruimte’. Binnen die ruimte mag je je werknemers zonder daar belasting over te heffen ook een kerstpakket geven. Ook een cadeaubon of een contant bedrag kan onder de vrije ruimte vallen. De gift moet dan wel ‘redelijk’ zijn. Is de waarde van de gift veel hoger dan gebruikelijk (+30%), dan is loonheffing wél van toepassing. Zo is een 13e maand of een eindejaaruitkering een extra vorm van loon.

Kerstpakketten voor je zakelijke relaties

Als het kerstpakket als acquisitiemiddel voor nieuwe klanten ingezet wordt, kun je de kosten volledig aftrekken. Geef je er een aan bestaande relaties? Dan zijn de kosten voor 80% aftrekbaar (of 73,5 % bij een bv).
Wil je een kerstpakket of geschenk aan een zakelijke relatie geven? Overleg hierover dan vooraf met je accountant.

Heb je een ondernemersvraag? Het KVK Adviesteam staat voor je klaar.

Albert Koerts

Als KVK-adviseur denk ik mee over de bedrijfsvoering van (toekomstige) ondernemers. Mijn specialisatie ligt bij de start en de aan- of verkoop van een bedrijf. Mijn kennis deel ik via KVK.nl, social media en KVK-bijeenkomsten.

InspiratiePage