Afspraak: andere rechtsvorm

Bij sommige ondernemingsvormen regelt een notaris de inschrijving in het Handelsregister. Maar voor andere ondernemingsvormen moet je een afspraak maken bij KVK om de inschrijving definitief te maken. Bepaal hier of je al dan niet een afspraak moet maken en bekijk welke documenten je moet meenemen naar je afspraak.

Moet ik een afspraak maken om mijn onderneming in te schrijven?

Als je een van de volgende rechtsvormen wilt inschrijven, moet je een afspraak bij KVK maken om de inschrijving definitief te maken:

  • maatschap
  • commanditaire vennootschap (cv)
  • kerkelijke organisatie

Voor de volgende rechtsvormen wordt de inschrijving eigenlijk altijd door de notaris geregeld: 

  • besloten vennootschap (bv) 
  • naamloze vennootschap (nv) 
  • coöperatie

Voorbereiding op je afspraak

Regel voordat je een afspraak maakt de volgende zaken:

Meenemen naar je afspraak 

Via onderstaande knop ‘Inloggen met DigiD’ plan je je afspraak in. Neem naar je afspraak de volgende documenten mee: 

  • Het ingevulde formulier waarmee je je nieuwe onderneming inschrijft. 
  • De ingevulde formulieren voor de UBO’s.
  • Indien nodig, een door 2 partijen ondertekende kopie van je huur- of koopovereenkomst of een toestemmingsverklaring
  • Een geldig legitimatiebewijs.

Over je afspraak 

  • Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken. 
  • Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen. 
  • Je betaalt een eenmalig bedrag aan inschrijfkosten (je kunt alleen met mobiele telefoon betalen). 

Veelgestelde vragen over afspraken

Ja, dat kan. Iedereen die een DigiD heeft kan voor zichzelf óf voor een vriend, familielid of cliënt een afspraak maken om een nieuwe functionaris in te schrijven bij een onderneming. Houd wel rekening met de volgende zaken:

  • De nieuwe functionaris moet zich legitimeren op een KVK-kantoor.
  • Hij/zij moet een volledig ingevuld formulier, ondertekend door een al geregistreerde functionaris meenemen.
  • Hij/zij moet een kopie van de legitimatie van die functionaris meenemen.
Je kunt je afspraak tot het laatste moment verzetten of afzeggen. Houd er wel rekening mee dat als je je afspraak op het laatste moment verzet of afzegt, je het tijdslot voor anderen bezet houdt.

Op het moment dat je een afspraak maakt, krijg je een bevestigingsmail van KVK. In deze mail staat een link waarmee je je afspraakgegevens kunt bekijken. Ook kun je via de link je afspraak verzetten of afzeggen. Kun je de mail niet vinden? Kijk voor de zekerheid ook in je spambox.

Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.

Staat je vraag er niet bij? Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kan opnemen. 

Veelgestelde vragen over DigiD

Als je je DigiD wachtwoord bent vergeten moet je een nieuwe instellen. 

Via e-mail én sms of via brief

Ga naar de site van DigiD. Vul hier je burgerservicenummer (BSN) en gebruikersnaam in. Je kunt je wachtwoord nu op 2 manieren herstellen: 

  • Via e-mail én sms (e-mailadres en telefoonnummer zijn aan uw DigiD toegevoegd)
  • Via een brief. Dit duurt 3 werkdagen.

 

Via DigiD

Heb je een geactiveerde DigiD app en kunt je hiermee nog wel inloggen? Dan kun je je wachtwoord direct herstellen via de DigiD app:

  • Ga naar ‘Mijn DigiD’ en log in met de DigiD app.
  • Kies ‘Wachtwoord wijzigen/opnieuw instellen’.
  • Kies voor: ‘Ik weet mijn huidige wachtwoord niet meer en wil mijn wachtwoord opnieuw instellen via de DigiD app’ en klik op ‘Volgende’.
  • Voer je nieuwe wachtwoord 2 keer in en klik op ‘Wachtwoord opslaan’.
  • Open de DigiD app en druk op ‘Start’.
  • Een koppelcode verschijnt in de DigiD app.
  • Voer de koppelcode in op je computer/laptop en klik op ‘Volgende’.
  • Scan de QR-code met de DigiD app en bevestig je keuze.
  • Voer je pincode in op de DigiD app. Je nieuwe wachtwoord is nu ingesteld.

Als je niet kunt inloggen met DigiD kan dat komen doordat je:

  • Een verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord invoert: controleer of je de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
  • DigiD niet is geactiveerd. Activeer eerst je DigiD met de activeringscode die je per brief hebt ontvangen.
  • DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
  • DigiD is verlopen omdat je deze 3 jaar niet hebt gebruikt. Vraag opnieuw een DigiD aan.

Instructievideo's voor DigiD
Kom je er toch niet uit? Bekijk dan deze instructievideo. Hierin zie en hoor je stap voor stap wat je moet doen.

Als je je gebruikersnaam voor DigiD bent vergeten moet je een nieuwe DigiD aanvragen. Dit doe je via de site van DigiD.

Vraag DigiD aan via www.digid.nl. Dit doe je met een burgerservernummer (BSN).

Woon je buiten Nederland? Op de website van Nederland Wereldwijd staat hoe je in het buitenland DigiD kunt aanvragen. Hiervoor heb je een BSN en de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander land uit de Europese Economische Ruimte (EER) nodig.

Staat jouw vraag over DigiD hier niet bij? Kijk dan op de site van DigiD voor meer veelgestelde vragen en antwoorden.