Uitschrijven uit het Handelsregister
Voor welke organisatie wil je een uitschrijving doorgeven?
Veelgestelde vragen over uitschrijven
Je geeft nieuwe gegevens door met digitale formulieren op onze website:
- Kies wijzigen voor het inschrijven van nieuwe bestuursleden (maximaal 5).
- Kies uitschrijven voor het uitschrijven huidige bestuursleden (maximaal 10).
- Kies wijzigen voor het wijzigen van overige gegevens, zoals bezoekadres, telefoonnummer, functietitel en bevoegdheid (maximaal 10).
Digitaal verzenden van de formulieren
Alle formulieren kun je digitaal verzenden. Ook het formulier voor het inschrijven van een nieuwe bestuurder, op voorwaarde dat het een vereniging, stichting of VvE zonder commerciële activiteiten of zonder onderneming betreft. De nieuwe bestuurder ondertekent het formulier in 2 stappen via DigiD:
- log in met Digid of DigiD app
- maak 1 cent over via iDEAL
Daarna wordt het digitaal getekende formulier via e-mail verzonden naar de bestuurder die de opgave heeft gedaan (de aangever). Deze persoon ondertekent het formulier ook in de hierboven genoemde stappen via DigiD en dient het formulier vervolgens in.
Wie mag tekenen?
Alleen een nog ingeschreven bestuurder mag tekenen voor de toetreding (inschrijving) van een nieuwe bestuurder. Tekent de vertrekkende bestuurder ook voor de inschrijving van de nieuwe bestuurder? Verstuur dan de inschrijving van de nieuwe bestuurder en de uitschrijving van de vertrekkende bestuurder gelijktijdig.
Klopt het adres nog?
Is het adres van de organisatie ook het adres van een vertrekkende bestuurder? Geef dan ook een adreswijziging door. Controleer gelijk of de andere contactgegevens nog actueel zijn.
Tip: check de gegevens in de KVK app Handelsregister (30 gratis inzagen per jaar). Zo zie je welke gegevens je moet wijzigen.
Controleer of de wijziging gevolgen heeft voor de UBO-registratie
Heeft jouw stichting of vereniging de UBO’s ingeschreven in het UBO-register? Dan moet je je UBO-registratie actueel houden. Via de online UBO-opgave kan je controleren of de nieuwe bestuurder een UBO is én de inschrijving of een wijziging in het UBO-register doorgeven.
Langskomen bij KVK kan alleen door vooraf een afspraak te maken. Veel zaken regel je makkelijke online. Check daarom eerst of een afspraak echt nodig is.
Je maakt een afspraak voor:
- Het inschrijven van een nieuwe eenmanszaak, maatschap, vof of cv.
- Het inschrijven van een stichting of vereniging met een onderneming / commerciële activiteiten.
- Het toevoegen van nieuwe functionarissen (zoals een bestuurder, vennoot, maat, gevolmachtigde). Let op: nieuwe functionarissen van stichtingen, verenigingen of VvE's zonder onderneming kunnen zich per post inschrijven.
- Het overnemen van een bestaand bedrijf.
- Het wijzigen van de rechtsvorm.
Plan een afspraak op tijd in. Op vrijwel alle locaties is het vaak druk, waardoor je niet altijd binnen een week terecht kunt.
Als je een wijziging juist en volledig per post aan ons doorgeeft, verwerken wij deze na ontvangst binnen 10 werkdagen in het Handelsregister. Anders nemen wij contact met je op. Heb je de wijziging digitaal ingediend? Dan krijg je een e-mailbevestiging dat de wijziging is ontvangen. Digitale opgaven verwerken wij binnen 2 dagen.
Tussen het moment van ontvangst en verwerking kunnen wij geen informatie geven over de status van de verwerking.
Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.
Na de verwerking in het Handelsregister, krijg je een bevestiging per brief (of digitaal via jouw Berichtenbox).