Uitschrijven bedrijf of rechtspersoon

Als je jouw bedrijf of rechtspersoon beëindigt, moet je deze uitschrijven. Daarvoor gebruik je een formulier. Een functionaris (zoals een bestuurder, vennoot, commissaris of gevolmachtigde) of een vestiging kun je via een apart formulier uitschrijven.

Rechtspersonen eerst ontbinden

Rechtspersonen moeten eerst ontbonden worden voordat je deze kunt uitschrijven. Rechtspersonen zijn: besloten vennootschappen, naamloze vennootschappen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen, verenigingen en stichtingen. Lees meer over het ontbinden van een rechtspersoon in de factsheet ontbinding rechtspersonen.

Ontbinden rechtspersoon

Gevolgen (financiële) instellingen

Let op: het opheffen en uitschrijven van een rechtspersoon kan gevolgen hebben voor onder andere je bankrekening, financiering, verzekeringen, pensioenfonds en gemeentevergunningen.
Je kunt dan bijvoorbeeld niet meer bij je zakelijke bankrekening. Kijk daarom eerst op de website van deze instanties wat de gevolgen zijn van de stappen die je neemt, voordat je de rechtspersoon bij ons uitschrijft.

Stappenplan bedrijf stoppen

Wat komt er nog meer kijken bij het stoppen van een bedrijf?

Bekijk het stappenplan bedrijf stoppen

Functionaris of vestiging uitschrijven

Wil je alleen een functionaris of vestiging uitschrijven, zonder de rechtspersoon op te heffen? Dat kan ook. Volg daarvoor 1 van onderstaande links, vul de naam of het KVK-nummer van je onderneming in en volg de stappen.

Schrijf een functionaris uit

Schrijf een vestiging uit

 

Veelgestelde vragen

Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je je wijziging aan ons doorgeeft. 

  • Geef je de wijziging online door? Dan verwerken we die binnen 2 werkdagen.
  • Geef je de wijziging per post door? Dan verwerken we die na ontvangst binnen 10 werkdagen.

We nemen contact met je op als de wijziging niet juist of onvolledig is. 

Na verwerking van je wijziging in het Handelsregister krijg je een officiële bevestiging per brief (Awb-brief),  of digitaal via je Berichtenbox voor bedrijven. Dien je de wijziging online in? Dan ontvang je ook een bevestiging via e-mail. 

Tussen het moment van ontvangst van je wijziging en de verwerking ervan kunnen we geen informatie geven over de status van de verwerking. 

Geef je een wijziging door voor een datum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Het Handelsregister geeft namelijk altijd de actuele situatie weer.