Inschrijven bestuurder, commissaris, enig aandeelhouder of vereffenaar van een rechtspersoon
- Bijgewerkt 12 januari 2021
- 1 min
Voor het inschrijven van een bestuurder, commissaris, enig aandeelhouder, vereffenaar, etc. van een bv, nv, coöperatie, OWM, SE, SCE of stichting of vereniging mét onderneming. En voor het inschrijven van een gevolmachtigde voor een van deze rechtsvormen.
Stap 1 - Vul de formulieren in
- Formulier 11: Inschrijving functionaris voor een rechtspersoon
- Formulier 19: Inschrijving aandeelhouders van niet-volgestorte aandelen (alleen voor de nv)
- Formulier 13: Inschrijven van een gevolmachtigde
Stap 2 - Formulieren opsturen of langskomen bij KVK?
Formulieren opsturen naar KVK
- Een commissaris of enig aandeelhouder hoeft niet langs te komen bij KVK. Je hoeft ook niet langs te komen als de functionaris een rechtspersoon is (zoals een bv of nv). Je kunt dan het formulier opsturen. Op het formulier staat wie het formulier mag ondertekenen en welke bewijsstukken je eventueel moet meesturen. Als de opgave niet door de notaris is gedaan, dan moet er bij opgave van een (nieuwe) enig aandeelhouder altijd een notariële akte van aandelenoverdracht overgelegd worden.
- Stuur het formulier met een kopie van een geldig identiteitsbewijs van degene die het formulier heeft ondertekend naar een van de postadressen van KVK.
Langskomen bij KVK
Bestuurders en gevolmachtigden moeten persoonlijk langskomen bij KVK om zich in te schrijven. Vereffenaars hoeven alleen langste komen als ze nog niet waren ingeschreven als bestuurder bij de betreffende rechtspersoon.
Stap 3 - Maak een afspraak bij KVK om je inschrijving af te ronden
- Je kunt bij ieder KVK-kantoor een afspraak maken.
- Plan je afspraak ruim in. Door drukte bij KVK kan de wachttijd oplopen.
- Neem een geldig identiteitsbewijs en de nodige formulieren en bewijsstukken mee. Na het maken van je afspraak ontvang je een e-mail met een overzicht van wat je allemaal mee moet nemen.
- Log in met DigiD om een afspraak te maken.
Veelgestelde vragen
Hoe snel we je wijziging verwerken, hangt af van hoe je deze aan ons doorgeeft. Een wijziging die je online doorgeeft, verwerken we sneller dan een wijziging per post. Check de verwerkingstijden op onze website. Volg de behandeling van je online wijziging in Mijn KVK.
Wijziging klopt niet
We nemen contact met je op als de wijziging niet klopt.
Ingangsdatum in de toekomst
Geef je een wijziging door met een ingangsdatum in de toekomst? Dan zie je de wijziging pas op die datum in het Handelsregister. Voor het UBO-register kun je geen wijzigingen doorgeven met een ingangsdatum in de toekomst.
Bevestiging
Na verwerking van je wijziging in het Handelsregister en/of het UBO-register krijg je een bevestiging per brief, of digitaal via je Berichtenbox voor bedrijven. Doe je de wijziging online? Dan krijg je ook een bevestiging via e-mail.
Bij Hulp & Contact vind je alle veelgestelde vragen over een afspraak maken en langskomen.
Het formulier dat je moet invullen neemt je stap voor stap mee door alle vragen. Zo gaat het invullen heel eenvoudig. Zie je er toch tegenop? Vraag dan iemand die je kent om hulp. Dan kunnen jullie overleggen als het toch niet helemaal duidelijk is.
Meer veelgestelde vragen vind je op onze Hulp en contact pagina. Hier staat ook vermeld hoe je contact met ons kunt opnemen.